Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa/TIPUJA
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa
Jep sitä ihteään! Kana vääntää niin törkeen kokosen ja hajusen jöötin muutaman päivän välein. Suolen toiminta nääs hidastuu kun liikkuu vähän. 

Jep, se se sitten oli. Minä ensin luulin, että siihen on joku elukka kuollut, kun sivusilmällä sen tuotoksen havaitsin. Sitten luulin, että joku karmea eläin on käynyt kanalassa ihmettelemässä ja samalla moisen kasan vääntänyt. Lopulta oli pakko katsoa vähän lähempää ja koettaa uskoa, että kyllä se vaan kanasta on ulos tullut. Se haju oli kyllä 

Tilannepäivitys
Kana hautoo samalla innolla edelleen. Käy ulkoilemassa ja syömässä noin joka toinen tai joka kolmas päivä. Muut kanat suhtautuvat tähän hautovaan jotenkin vihamielisesti? Aina nokkivat sitä ja juoksuttavat ympäri tarhaa ensimmäisen viisi minuuttisen, sitten tilanne aina rauhoittuu normaaliksi ja hautojakin saa syödä ja juoda ja kylpeä rauhassa.
Koetin vajaa viikko sitten läpivalaista munia, mutta en mä niistä mitään tolkkua saanut
Niinpä laitoin ne kaikki takaisin pesään, tietenkin. Nyt olisin halunnut (ai miten niin utelias??) läpivalaista munat uudelleen, mutta en ole kanan jaloittelutauon aikaan sattunut kanalalle. Ja enpä oman uteliaisuuden takia kehtaa mennä häiritsemäänkään sitä.
Enää reilu viiikko odotusta jäljellä, voi kun tulisi monta ja monta kaunista pikkutipua

Koetin vajaa viikko sitten läpivalaista munia, mutta en mä niistä mitään tolkkua saanut

Enää reilu viiikko odotusta jäljellä, voi kun tulisi monta ja monta kaunista pikkutipua

Voi apua.. Toivottavasti tämä haudonta ei nyt mennyt ihan pieleen. Perjantaina pitäisi tipujen kuoriutua, enää olisi vain muutama päivä jäljellä. Tähän asti kaikki on sujunut oikein mallikkaasti. Aamulla, kun menin laskemaan kanat ulos niin tämä hautoja oli luukulla ensimmäisenä vastassa. Ok, eihän siinä mitään, vaikka niin ei ole koskaan ennen tapahtunutkaan. Mutta, kun menin kurkkaamaan pesään niin siellä oli yksi ylimääräinen muna, joku oli siis käynyt munimassa sinne. Ja ne haudottavat munat tuntuivat päälle ihan kylmiltä
Mistäs sen nyt tietää kauanko tämä hautoja on seikkailut pesänsä ulkopuolella.. Ja jos munat tuntuu kylmille kokeillessa niin vieläköhän niistä tulee tipuja vai onkohan ne kaikki mennyttä kalua? En ottanut munia käteen, kokeilin vain siitä päältä kädellä, joten en tiedä olivatko kylmiä myös alapuolelta.
Kyllä harmittaa, jos tässä vaiheessa jokin meni pieleen...

Kyllä harmittaa, jos tässä vaiheessa jokin meni pieleen...
Ei viileneminen oo niin pahasta kun liika lämpö. Mutta menikös se kana takas?? Kuinka kävi?
Juu, sehän meni takaisin hommiin heti, kun minä vielä seisoin ihmettelemässä kylmenneitä munia. Ja ihan itse ja vapaaehtoisesti, tosin sanoin minä sille, että jos et nyt ala joutua takaisin tänne munien päälle niin minä kyllä tiedän mitä meillä illalla syödään
Ja tuon ulkoilusession jälkeen on taas ihan entisellä innolla pesässä pönöttänyt.
Voi jos siellä olisi kaikki hyvin. Kaksi päivää enää. Oikeasti 21 vrk tulee täyteen huomenna, mutta koska laitoin munat kanan alle vasta illalla niin laskin hautomisen alkaneeksi vasta seuraavasta päivästä. Jolloin tipuja pitäisi alkaa tulemaan perjantaina. Toivottavasti mamma tiesi mitä teki, kun jätti munat noin vaan viilenemään ja meni itse humputtelemaan ties minne

Voi jos siellä olisi kaikki hyvin. Kaksi päivää enää. Oikeasti 21 vrk tulee täyteen huomenna, mutta koska laitoin munat kanan alle vasta illalla niin laskin hautomisen alkaneeksi vasta seuraavasta päivästä. Jolloin tipuja pitäisi alkaa tulemaan perjantaina. Toivottavasti mamma tiesi mitä teki, kun jätti munat noin vaan viilenemään ja meni itse humputtelemaan ties minne

Yllättävän hyvin ne kestää tuon kylmenemisen, meillä kävi niin että munat oli jo ihan jääkylmiä keväällä kun kana ei ollut päässyt takaisin pesään ja silti puolet niistä munista kuoriutui.
Eli toivoa vielä on. Pitää illalla hiippailla kuuntelemaan, josko jo tänään kuuluisi jotakin pientä piipitystä munista.
Rakennettiin äsken kunnon ovi vauvalan ja varsinaisen kanalan välille, josko se nyt estäisi ylimääräisten munijoiden pääsyn vauvapuolelle. Edellinen ovi ei tuntunut estävän mitään, kun kanat näkyivät siitä jotenkin kulkevan edestakaisin.
Rakennettiin äsken kunnon ovi vauvalan ja varsinaisen kanalan välille, josko se nyt estäisi ylimääräisten munijoiden pääsyn vauvapuolelle. Edellinen ovi ei tuntunut estävän mitään, kun kanat näkyivät siitä jotenkin kulkevan edestakaisin.
Ne piippaa!
Pesässä on mahdoton konsertti menossa! Jokohan huomenna tulee ensimmäinen tipu maailmaan?!
Mä taidan muuttaa nyt kanalaan

Mä taidan muuttaa nyt kanalaan

Pikainen vilkaisu pesään, tuloksena viisi kuoriutunutta tipua ja ainakin viisi munaa, joissa reikä. Niin ihania ja kauniita

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa/TIPUJA
Sieltähän niitä tuli
Onnittelut!