Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa/TIPUJA

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kana.karoliina

Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa/TIPUJA

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Sain hautovan kanan alle siitosmunia, jotka on tänään jätetty postiin kuljetettavaksi. Paketti on perillä meidän postipaikassa huomenna kello 16.00 jälkeen, ainoa vaan, että posti menee kiinni jo 15.30.. Olen soittanut omaan postiin, joka kyllä lupasi odotella, jos kuljetus on huomenna perillä silloin neljältä. Mutta kuulemma monesti aikataulut siellä venyy niin, että kuljetusauto saattaa tullakin vasta iltamyöhällä. Ja silloin ei postitädistä ole apua.

Soitin myös postin asiakaspalveluun, jos paketin olisi voinut noukkia jostain matkan varrella olevasta laijttelupaikasta kyytiin, mutta se ei kuulemma käy. Jos siis on niin, etten pakettia voi saada ennen maanantaita niin kuinka suurella todennäköisyydellä munat säilyvät sinne asti vai onko peli sitten jo menetetty? Kyllä harmittaa, jos näin käy. Ja kuinkahan on tuon kanan kanssa, se on istunut pesässään hautomassa kai kohta jo viikon, malttaakohan se istua loppuun asti, jos se vielä maanantaihin asti joutuu oikeita, haudottavia munia odottamaan? Vai kyllästyyköhän se ja jättää hautomisen kesken. Se harmittaisi vielä enemmän.

Kysyn nyt vielä tässä samassa, että kuinka monta munaa tuon alle uskaltaa laittaa. Yhdeksän meille on tulossa, ja ne ajattelin ujuttaa sille kaikki. On faverolleristeytys siis. Eikö se sen yhdeksän pysty ihan hyvin hautomaan? Nyt kököttää yhden munan päällä, joten tämän hetkisen tilanteen perusteella en osaa kyllä mitään munien määrästä sanoa :smt004
Viimeksi muokannut kana.karoliina, 24 Heinä 2009, 15:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Siitosmunien säilyvyys postissa?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näin kesällä ei ole ainakaan paleltumisesta vaaraa, vaikka majailisivat postissa viikonlopun yli. Kääntelyhän niiltä kyllä jää uupumaan, mutta jospa se ei olisi niin ratkaisevaa. Viileähkö viikonloppu tulossa, niin tuskin paahtuvatkaan helteen kourissa.
Kyllä kana jaksaa yhden (jopa useamminkin) ylimääräisen viikon hautoa. Ei se osaa laskea päiviä eikä viikkoja, vaan hautoo niin kauan, että saa tipuja. <---Näin siis hyvällä haudontavietillä varustettu kotko. Mä olen tarjoillut ylipitkissä haudonnoissa ylimääräisiä herkkuja, ettei pääsisi kovin laihtumaan.
Faveristeytyksen alle menee helposti se tilaamasi munamäärä.
kana.karoliina

Kiitos vastaksesta. Pitää tällekin varmaan jotakin erityisherkkua tarjota, kun nyt näyttää haudonta vähän venyvän. Hautomisinnosta en osaa sanoa, kun ei ole meillä niin kauan ollut ja hautoo nyt täällä ensimmäisen kerran. Toivon todella, että jaksaa, munista on toivon mukaan tulossa säilytyskelpoisen maattarikannan alku minunkin kanalaani. Harmittaisi tosiaan, jos haudonta menisi pieleen näiden munien kanssa. ( Harmittaisi se kyllä muidenkin munien kanssa, ei sillä)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onko sulla tämä nykyinen sekarotuinen parvi vai miten? Voisit pari-kolme omienkin kanojesi munaa laittaa haudontaan ihan varmuuden vuoksi. Esim. faveristeytystipuista tulee yleensä pyöreäposkisia ja viisivarpaisia, että ne on helppo erottaa maatiaistipuista ulkonäön perusteella. Samoin myös muut semmoiset tiput, joiden vanhemmissa on sulkajalkoja.
kana.karoliina

Risteytysparvi on. Voisin kyllä laittaa muutaman omien kanojen munan sekaan kyllä, jos ne vaan mahtuu. Ulkonäöllisesti eivät mene tiput sekaisin, se on totta. Nämä minun rouvani kun eivät näytä maatiaisille ollenkaan.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minulla oli myös kevätkesällä postissa siitosmunat perjantaista tiistai-iltapäivään. Ei se mielestäni vaikuttanut siitoskelpoisuuteen. Tärkeämpi on se, että lähetys on hyvin pakattu ja munat ei pääse kovin kovasti tärisemään kuljetettaessa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun lähettämä munapakettihan jämähti taannoin Postin lajittelukeskukseen viikoksi ja vaikka sitä tuskin siellä kukaan käänteli niin itävyys oli silti yli 90% eli ei ole peli välttämättä lainkaan vielä menetetty vaikka paketti jäisi Postiin viikonlopuksi.
Mutta jos sille kanalle nyt lykkää muita munia ja loput maanantaina niin eikö siinä ole vaarana että käy niin että omien tipujen kuoriutuessa aikaisemmin emo jättää loppujen haudonnan kesken kun on useamman päivän ikäero munilla/tipuilla? :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Miten kävi, saitko munat lennossa kiinni? :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Postihan ilmoittaa, että noudettavissa seuraavana työpäivänä klo:16 jälkeen. Itse olen huomannut, kun munia ole lähetellyt, että usein ovat jo paljonkin ennen klo:16 perillä, riippuu ihan mihin postiin munat lähettää.
kana.karoliina

Meillä posti ennätti mennä kiinni ennen paketin saapumista, soitin kyllä edellisenä päivänä ja kysyin kuljetuksen aikatauluja. Mutta kiitos ihanan ja ilmeisen eläinrakkaan postintätin sain kuin sainkin haettua munat perjantaina. Täti huolehti paketin minulle ja siitä "palkaksi" haluaa vaan tulla sitten tipuja katsomaan, jos ja kun niitä aikanaan kuoriutuu :smt004 Joten perjantaina laitoin munat hautumaan ja nyt vaan odotellaan!

Kiitokset Kanamummolle hyvin pakatusta lähetyksestä, nyt vaan toivotaan monen monta kaunista pikkutipua!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hyvä ihme että Postilta voi noinkin hyvää palvelua saada! Toivottavasti nyt postitäti saa palkkansa eli kanakaroliina tipuja :smt023
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hyvähyvähyvä!!! Jess!
Nyt vaan iso peukutus ettei kuumuus tehny tuhojaan ja kaikki kuoriutuu! :smt023
kana.karoliina

Re: Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa

Jatkan tähän samaan näitä haudontakysymyksiä. Laitoin munat kanan alle perjantai-iltana ja siitä lähtien kana on istunut tauotta pesässä. Siis tauotta. Ei käy syömässä, ei kylve, istuu vaan. Tiedän tämän siitä, että kanalla on oma yksiönsä, jossa hautoo. Ja täällä ei ole kylvyn merkkejä eikä ruokiin ole koskettu. Aikookohan se riuduttaa itsensä nälkään, tuleekohan se syömään jossain välissä vai annanko sille ruokaa suoraan pesään? Varaäiti on täällä huolissaan rouvastaan..
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kyllä se siellä pärjää. Se käy kerran päivässä kenenkään näkemättä rauhallisella hetkellä syömässä, juomassa ja ulostamassa. Ja saattaa samalla pikaisesti kylpeä. Ei se sinne itseään riuduta. :smt003
Minulla on hieman huonot kokemukset pesään ruokkimisesta/juottamisesta, kun tahtoo kaadella ne kupposet herkästi. Eli en itse sitä suosittele, jos kanalla on pääsy sieltä muualle. Se menee omia aikojaan kun haluaa. Hautominen on sille tärkeämpää tällä hetkellä kuin syöminen/kylpeminen. :smt005
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kana.karoliina

Tuo kana ei kyllä liikkunut pesästään koko aikana, eikä syönyt, koska sillä on yksiössään (joku 3-4m2+pesät) oma ruokakuppi ja siitä ei hävinnyt muruakaan ruokaa perjantai-illan jälkeen. Eikä siellä myöskään ollut kylvetty. Ja pääsee kyllä vapaasti pois pesästään, on laitettu yksiöönsä vain siksi, että muut kanat haluavat välttämättä munia samaan pesään muuten. Ja sitten jos ja kun meillä on tipuja niin saavat tiput olla emonsa kanssa omalla puolellaan alkuun, yksiö tulee siis toimimaan lastenkammarina :smt049

Mutta sitten kun äsken tuon edellisen viestin kirjoitin niin nyt kana oli syömässä ja kylpemässä. Ja herraisä minkä kokoinen kanankakka siellä oli! En sitten ikinä ole moista nähnyt enkä olisi edes voinut kuvitella. Olen vieläkin ihan tyrmistynyt tuotoksen koosta.. Se oli ainakin kahden ja puolen kananmunan kokoinen, jossei suurempikin. Siis onko tuo sitten ihan normaalia? Kai se oli edes kakkaa, vai mitähän muuta se olisi voinut olla? :smt017
Vastaa Viestiin