Millä tavalla ne kyyhkyt oireili? Ei kai ne kuollu?
Ihmettelin niin kovin että kävin kurkkaamassa mitä siinä Iso-Punaheltassa oikein on, ja Suomen Rehun sivuilta http://suomenrehu.xetnet.com/index.php?id=548&tid=125 löytyi tällanen tieto: Keskeiset ravintoaineet
Raakavalkuainen
Raakarasva
Raakakuitu
Hehkutusjäännös
Metioniini
Mitä noi on ja mikä niistä voi olla haitallista kyyhkyille? Tietääkö kukaan?
Siellä sanottiin myös että Iso-Punaheltta on "entsyymitäydennetty kokkidiostaatiton täysrehu". Mitä lie sekin tarkottavan...
Olis kiva kuulla tosiaan tarkempia tietoja tuosta, koska meillä kyyhkyt ainakin ovat syöneet isopunahelttaa ilman mitään ongelmia. Sitä on ollut siemenseoksessa korkeintaan 1/3, lisänä vehnä, kaura ja herne. Voisin kuvitella että pelkästään syötettynä voisi aiheuttaa kupuongelmia, kun puuroutuu kostuessaan..?
siinä on varma eläiten rasva ja kyyhkyt eivät syö liha kuin kanat se voisi olla se ongelma,minust ei varma siinä ole paljon haitalista pienissä määrissä.taidan anna niille liikkaa.toisaalta se on vaa yksi kyyhky joka on sairastanu ja asia on selvityksessä,kerron sit lisää asiasta ensi viikolla...
Hei hei nyt stop!
Tässä puhutaan kahdesta eri rehusta nyt. Punaheltta, ja iso-punaheltta-
Isopunaheltta on entsyymitäydennetty, ja siinä on ne kokkidioosi lisät. kokkidioosi oli se ripulitauti, mihin poikasia menehtyy. Ja varsinkin Fasaaneilla tulee herkästi. Ja on tarkoitettu lihotus/kasvatusrehuksi.
Ja tuo punaheltta on pelkkä kanan munitusrehu.Sitä on sitten plusmureena ynm..
Kumpaa rehua sinulla Ismail on?
Nimenomaan! puhutiin kyl ihan täys eri asiasta.syy on varma mun pakolais kielen takia :D. joo tarkoitin kyl punahelta. mul on kaksi lintu jotka tuli puoliksi sokeaksi,mut parenevat päivästä päivää.
Noh syy voi olla monta,mut mä en oikein saanu muita syitä.josta kyyhkyt voisi sairastu.otin iso.punahelta selvä ja se on kyyhkyille huono. lopetin anta iso-punahelta enää ja annoin hiilta ja jugirti se autoi.
No nimenomaan isopunahelttaa minäkin olen syöttänyt ilman mitään ongelmia. Ja siinä EI ole kokkidiostaattia (vai mitä se nyt on), nimenomaan katsoin että saan rehua, jossa ei ole cc-merkintää. Tarjolla oli kolmea eri laatua, yhdessä oli cc. Myyjäkin tiesi mistä oli kyse, koska erikseen kysyi, että cc:llä vai ilman?
Oliskos nyt sitten se antibiootti syynä noiden Ismailin kyyhkyjen sairastumiseen?
Mites pikkupunaheltta? onko kukaan sitä antanut kyyhkyille. Siinä ei ole sitä cc-lisää.
Tää on mulle ihan outoa asiaa millä kyyhky ruokitaan. Mitä ne luontaisesti syö?
Minulla ainakin nuo sepelkyyhkyt käy pihalla, ja popsii kanoilta jotain... oisko hernettä?
Mielestäni tuo Punaheltan soveltumattomuus kyyhkyille ainoana diettinä, perustunee siihen, että raakavalkuaisen tuottamiseen on käytetty eläinperäistä valkuaista, siis teurastamojätettä/vastaavaa. Hehkutusjäännöksen korkea luku jo kielii siitä sekä kuidun alhainen määrää. Hankalinta tässä on se, että rehunvalmistajien ei nykyään tarvitse ilmoittaa täydellistä vakuustodistusta. Epäilenpä myöskin, että E-vitamiinin määrä on liian korkea, niinkuin yleensäkkin tuotantoeläinten rehuissa, eläimen elinkaari kun on niin lyhyt, haittoja ei ehdi ilmaantua. E-vitamiini kun on rasvaliukoinen vitamiini, siitä on aikaa myöden haittaa yliannostuksena eläimen terveydelle, tuotantokykyyn vaikutus on positiivinen.
Kana on enemmänkin sekaravinnos syöjä, kyyhky taas siemensyöjä, joten sama dietti ei soveltune molemmille, en itse ainakaan kyyhkyille syöttäisi, samoinkuin en syötä koirallenikaan minkinrehua, vaikka se edullista olisikin.
Noh mä en kyllä tiedä itsekää syy,mut onneksi kyyhky on taas terve. suositelen ettei annetaan kana ruokia kyyhkylle. mul on tuttuja ympäri maailmasta ja kaikki ole siitä mieltä että kana rehu aiheuti se sairaus.