ellun haudonta :)

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

marja-leena68

Re: ellun haudonta :)

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

Miten ihmeessä ne jo tänää kummatkin tipusista on jalottelemassa ja jopa syömässä,siellä ne viipottaa mennä emonsa ympärillä...mä ku luulin että ne olis ainakin ekat (muutamat) pvt pesässä ja söisivät siellä :smt017 ja....Ellu tais hylätä sitte kolme munaa pesäänsä eikä enää hautomaan mene :smt022 ..vai? Meinaan se on nyt parisen tuntii ollu pois pesästä tiputensa kanssa...Mutta on ainakin kaks ihanaa pikkusta... :smt055 . Koirakin on ihan sekasin niistä :confused2:
Mimmi

Re: ruoka tipusille

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Munitus-Punaheltta olisi hyvä aloittaa kanoille vasta sitten, kun aloittavat munimaan. Pikku-Punaheltta tai Kasvatus-Punaheltta käyvät paremmin nuoremmille. Toki varsinkin näin kesäaikaan monipuolinen luonnon ravinto ja kotiruoka ovat varmasti hyvä vaihtoehto myös.
Eepi

Re: ellun haudonta :)

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Sä et ole vaan nähnyt niitä ennenko ne on tullu kanan alta pois :smt003 Kana keskittyy vain jo kuoriutuneisiin tipusiin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä olen kyllä hyvällä menestyksellä kasvattanut tipuja munituspuolitiivisteellä. Hyvää rehuahan se on kun ei anna liikaa kun tosiaan on vahvaa niinkuin Mimmi varoitteli. Isoin erohan siinä on protskun määrässä ja kun sekoitan munitusrehun raastettuun porkkanaan ja keitettyyn perunaan on kokonaispöperön proteiinipitoisuus kutakuinkin pikkupoikasrehun luokkaa. Minusta nuo tiput syökin paremmin tuota raasteilla kostutettua rehua kuin ihan kuivaa. Ohella saavat sitten vaihtelevasti muutakin kuten puurohiutaleita tai keitettyä perunaa tai riisiä tai sopivia tähteitä.
Samallain pitää muistaa että jos antaa pikkutipurehua ja kotimössöjä sekaisin, antaa myös protskupitoisia kotimössöjä ettei pääse se ruokintakokonaisuuden proteiinipitoisuus laskemaan liian alas.
marja-leena68

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

Meillä annetaan kaikille monipuolista kotiruokaa,jopa valmistan niille ruokaa,ja myös omaa rehua on tarjolla,samoin vehnää,kauraa ja ohraa..kalkkia ja vettä! Mutta näille ihan pikkusille en anna kuin niide omaa pikku-punahelttaa ja sitä mun valmisteista ruokaa,koska onhan emokin siellä syömässä ja vettä ja kalkkia ja munankuoria...Ja hyvin on niille kelvannu kaikki mitä sinne on vienny!Onko kenties väärin... :smt017 ?Sanokaan vaan....pliis,kun en oikee tiedä kaikkee vieläkään :smt037
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

En mä nyt ainakaan tossa ruokinnassa näe mitään väärää...
Vastaa Viestiin