ellun haudonta :)

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

marja-leena68

ellun haudonta :)

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

Meillä olis sitte niinku huommen se 21 vrk ku Ellu alko hautomaan....kovast se pulputtaa siellä,melkeimpä yhtenään,kerran päivässä ku ei kukaa oo näkemässä se käy syömässä ja paskomassa,vissiinki läjäst päätellen ja hajust... :smt005 .Mä laiton sille nyt pesään vettä ja ruokaa ja heinää,MITÄS viel pitäs olla?Tää nyt on ensmäine kanamamma joka meillä hautoo..etten oikein tiijä miten menetellä,olen kyllä kovast lukennu nuit ohjeita....mutta on tää NIIIN jännää,että!!! :smt041
marja-leena68

ruoka tipusille

Pitääks meillä olla tipusille omaa rehua? Vai saakos ne kaikki tarvittavat kotiruoasta?Näille jokka meille muutti tipusina,oli niille tarkotettua rehua,mutta eivät ne syönneet,vaan ihan MUN tekemää eväst... :smt040 mä oon vissiin niih hyvä KOKKI :smt006 ...Minkä ikäsille tipuille voi syöttää punahelttaa,munitus? Meillä nuille isommille on sitä koko aika tarjolla,mutta eivät sitä oikee syö,ellen sekoita sitä johonki muuhun,siis kotiruokaan...Kalkkii ja heinää ja vettä aina tarjolla!!

:smt005 Tein eilee puuroa ja koemaistatin sen miähellä,se sano että iha hyvää,varmaanki kanojen miäleen,mutta ei häne.... :smt043 :smt043

Juu ja sitte...mitäs vitamiinii ne tarttee,sulkasadon aikaan ?

MUN erittäin tyhmät kyssärit taas teille naurettavaks... :smt035
Hazze

Re: ruoka tipusille

Viesti Kirjoittaja Hazze »

Ei tämä mihinkään kysymykseen vastaus ole mutta kun löysin vielä koneelta tämmönen lappu niin laitan tähän :smt004
Ei ole edes kovinkaan kallista Agrimarketista ostettuna , n.18€/40kg

Kuva
kanamummo

Re: ellun haudonta :)

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ota rennosti, kana kyllä tietää :smt002
marja-leena68

Eilen sitten kuoriutui ensimmäinen tipunen..se on niiin nätti että oon iha :smt055 ...Tässä nyt sitte vaan pitää ootellla että tuleeks muista mitään,vaan jääkö tää Ellun ainokaiseksi...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tyhmä kysymys, mutta kysyn silti eli otithan sä sen vesiastian sieltä pesästä pois? Ettei tipit vaan huku siihen.
marja-leena68

No mä laitoin sinne pienemmän astian,vai pitääks sekin ottaa pois?niin pieni astia missä on kiviä pohjalla...se astia ei tosiaankaa ole iso eikä ees syvä....
Viimeksi muokannut marja-leena68, 14 Kesä 2009, 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
marja-leena68

Ja viel yks juttu...entäs ku emo lähtee jalotteleen ja tipi perässä,osaanks se tipi mennä takas sinne pesään? Äskee jouduin nostaan tipisen pesään..Enhän mä ny kuitenkaan aina siellä oo vartioimassa :smt017 ,HITTO soikoon että olen tyhmä,näisskäkin asioissa !! :smt012
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onkse pesä ihan maan tasalla, tai onko sinne helppokulkunen matala luiska? Tipu ei ite pääse varmaan kun 5cm kynnyksen yli ja paleltuu näilläkin lämpösillä äkkiä!
marja-leena68

Se on maassa,siis maan tasalla...voi mitä mä nyt sitte teen...kävin sitä pesäheinääkin mataloimassa äsken..ei siin ole mitään esteitä kyllä edessä.... :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea ekasta tipusta! Kyllä vesiastia voi olla pesässä, jos se on äärettömän tiputurvallinen...ihan pikkumäärä vettä saatavilla. Ja jollei muiden kanojen kimppuun käymisestä ole vaaraa, niin maan tasolla oleva pesä on ok. Toki kanaemon ja tipujen käytettävissä olevaa aluetta voi rajata siksi, että tiput varmasti löytävät tiensä emon lämpöön.
marja-leena68

Ellu on tipunsa kanssa vain ja ainoastaan kahden,muut on toisessa "siivessä". Ja pesä on maassa. Vettä on sen verran pikkuruisessa astiassa että voi sanoa että on vettä ja siihe laitoin viel kivii..No täytyy toivoo että kaikki on ok....En saa ees unta,kun mietin että onkos siellä kaikki nyt niinkuin pitääkin :smt017
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Juu tuo rehu on kätevää, mieluisaa, helppoa ja varmasti saavat kasvuun tarvittavat vitamiinit tms...
Antaa sit herkuiksi jotain muuta...
Meillä annettiin pari kastematoa ja kyllä tiesivät mitä sille tehdään ja jopa vähän riideltiin hetki :smt002
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

ja vielä...
Aikuisista miulla ei ole vielä kokemuksia....
marja-leena68

:smt049 ..oijoijoi!! Siellä on nyt toinenkin tipunen... :smt055
Vastaa Viestiin