Oletteko tulleet ajatelleeksi??
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Oletteko tulleet ajatelleeksi??
Enpä tiedä, tuntuu toivottomalta. Ankkailija & Smari, olenko väittänyt mitään teidän väittämäänne suuntautunutta?
Minä olen saatellut monet ja taas monet harrastajat alkuun. En koskaan ole painottanut kilpailuja vaan, että siihenkin olisi mahdollisuus. Autan harrastuksen alkuun.
Tuo Smarin maininta jakautumisesta eri leireihin? Kysyisin vaan mistä se on kotoisin? Luulen tietäväni melko tarkoin viestikyyhkyharrastajat ja vain murto-osa kilpailee; silti meidän piirissämme ei ole kategorisoitu koskaan kilpailijat/kotiharrastelijat. Onko Sinulla Smari parempaa tietoa?
Kaikella kunnioituksella Ankkailija; luitkohan todellakin ajatuksella kirjoittamani viestit?
Ei ole mitenkään tuomittavaa ja eri leireihin jakoa, jos vain nauttii lintuparvensa lentelystä pihapiirissä, niin minäkin nautin, pääasia, että linnut osaavat palata kotiin. Monet kilpailijat, minä mukaanlukien, olemme alkaneet viestikyyhkyharrastuksen ilman mitään kilpailutarkoitusta. Sitten vain on syttynyt halu verrata lintujaan muiden harrastajien lintuihin.
En nyt vain osaa sanoa, miten tämä viestikyyhkyasia herättää tämmöisiä intohimoja, enemmänkin olettaisin kysymyksiä ja tiedonhakua mutta ei kun irvaillaan ja ollaan kriittisiä ja uskoisin, jopa ilman asiatietoa ja kokemusta. Ei tämmöinen ole keskustelua, toisten leimaaminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen. Omalta osaltani aloitin tämän topicin ja lopetan myös. Muut jatkakaa.
Minä olen saatellut monet ja taas monet harrastajat alkuun. En koskaan ole painottanut kilpailuja vaan, että siihenkin olisi mahdollisuus. Autan harrastuksen alkuun.
Tuo Smarin maininta jakautumisesta eri leireihin? Kysyisin vaan mistä se on kotoisin? Luulen tietäväni melko tarkoin viestikyyhkyharrastajat ja vain murto-osa kilpailee; silti meidän piirissämme ei ole kategorisoitu koskaan kilpailijat/kotiharrastelijat. Onko Sinulla Smari parempaa tietoa?
Kaikella kunnioituksella Ankkailija; luitkohan todellakin ajatuksella kirjoittamani viestit?
Ei ole mitenkään tuomittavaa ja eri leireihin jakoa, jos vain nauttii lintuparvensa lentelystä pihapiirissä, niin minäkin nautin, pääasia, että linnut osaavat palata kotiin. Monet kilpailijat, minä mukaanlukien, olemme alkaneet viestikyyhkyharrastuksen ilman mitään kilpailutarkoitusta. Sitten vain on syttynyt halu verrata lintujaan muiden harrastajien lintuihin.
En nyt vain osaa sanoa, miten tämä viestikyyhkyasia herättää tämmöisiä intohimoja, enemmänkin olettaisin kysymyksiä ja tiedonhakua mutta ei kun irvaillaan ja ollaan kriittisiä ja uskoisin, jopa ilman asiatietoa ja kokemusta. Ei tämmöinen ole keskustelua, toisten leimaaminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen. Omalta osaltani aloitin tämän topicin ja lopetan myös. Muut jatkakaa.
Tuo KP:n kannanotto tuli kirjoitukseni aikana. Kiitos paljon positiivisesta kannanotosta, näitä ei näytä olevan liikaa.
Moilanen, en missään välissä kommentoinut henkilkohtaisesti kirjoittamiasi viestejä, kerroin vain ajatukseni. Minusta turha jalostus on väärin, ja sillä hyvä. Mielestäni sekin on väärin, että jos joku kertoo mielipiteitään, väität heidän tarkoittavan pahaa.. Sinä itse, moilanen, et ole ilmeisesti lukenut kirjoittamiani tekstejä kunnolla, koska en ole moittinut ketään henkilökohtaisesti.
Te ette ymmärrän moilanen ajatus.kyse ei ole taaskaa koiria ja kisa eikä ihmistia.pitää otaa selvää paljon kyyhkysitä sit ymmärrätte moilisen tarkoitus, ku teillä on koirista ja kisoista ja kanoista kokemusta,mut koirat ja kisat ja kanat eivät lennä eikä tekee voltia ilmassa,muistakaa ne kävele.niiden ominaisuus ei paljon muutu jos sekoitaa jonku muu rotu jalustuksen varten.mutta kyyhkyt ovat täys eri asia..
Ei Moilanen, mulla ei oo tietoa kyyhkyharrastuksesta juurikaan. Kirjoitin vain omaa kokemustani siitä minkälaisen käsityksen jokunen vuosi sitten sain. Ja olen todella onnellinen jos se ei pidä paikkaansa. Silloin tosiaan tuntui siltä että monella oli lintuja liikaa ja yrittivät niitä myydä ja en tykännyt siitä omien nostamisesta toisia haukkumalla. Ja mitään henkilökohtaista en myöskään kirjoittanut, enkä aio kenestäkään kirjoittaakaan. Myöskään siinä että räävin alunperin tuota jalostus-käsitettä ja maatiaisen ylivertaista paremmuutta rehunkäyttökyvyn ja kylmänkeston osalta, ei oo mitään henkilökohtaista, kenellekkään. Niihin et muuten vastannut?Moilanen kirjoitti:Onko Sinulla Smari parempaa tietoa?
Tuohon varsinaiseen aiheeseen, kyyhkyjen risteyttämiseen, mä en oo edes ottanut kantaa.

Mulla ei nyt oikein itse aiheeseen ole juurikaan enää lisättävää, kun kaikki on jo monelta taholta niin hyvin sanottu, mutta vähän asiaa sivuten tuli mieleen tämmöisiä:
Ensinnäkin tuosta että jos risteytät niin et saisi myydä näitä tuotoksia eteenpäin koska joku voi joskus käyttää niitä ns. huijaustarkoituksessa ja myydä puhtaina taas edelleen. En näe mitään järkeä siinä että kenenkään pitäisi ottaa vastuu siitä mitä joku huijari tekee jos itse on kuitenkin toiminut rehellisesti ja lain puitteissa. Siis eihän kaiketi puukkojen valmistajatkaan tunne syyllisyyttä siitä jos joku heidän tekemällään puukolla puukottaa jotakuta vahingoittamistarkoituksessa.
Kyllähän nämä huijarit ihan itsekin osaavat ottaa esim. sen toripulun ja viestikyyhkyn ja risteyttää ne ja myydä sitten jollekulle aitona viestikyyhkynä jos tuntevat kerran niin suurta tarvetta tällaiseen toimintaan.
Toki minä ymmärrän tämän pelon sinänsä, olisihan se tietysti ikävää jos koko Suomesta ei löytyisi yhtään kelvollista kilpakyyhkyä enää, mutta kyllä se pelko taitaa olla reilusti liioiteltu. Oikeastaan uskallan väittää että pelko siitä niin kyyhkyjen kuin koirienkin kohdalla on aivan turha.
Toisena asiana mietin sitä, että kärsiikö se kyyhkynen sitten jos ei pääse vapaalennolle? Itse kannatan kyllä vapautta mahdollisuuksien mukaan, mutta mulle on myös kerrottu, että esim. kissat elävät ihan tyytyväisinä myös sisäkissoina. (En voi väittää varmaksi että näin on kun omat kissat on aina ulkoilleet vapaana. Pari pentua olen kyllä antanut sisäkissoiksi.)
Kissan ulkoiluhan on monille punainen vaate, voi olla lähes terveydelle vaarallista mainita tietyissä piireissä että päästät kissasi ulkoilemaan vapaana. Heti tulee tekstiä siitä miten joku sen tappaa tai se jää auton alle jne.
Tuleeko kyyhkyharrastajille eläinsuojelijat aukomaan päätään siitä kuinka kamalaa on kun haukka vie kyyhkysiä? Tai joku ampuu niitä? Syytetäänkö teitä eläinrääkkääjiksi?
Yhdestä asiasta näköjään ollaan kaikki samaa mieltä, nimittäin siitä että ihminen on itsekäs. Kaikki rodunjalostus (myös kilpakyyhkyjen jalostuksen vuosisatojen työ), risteyttäminen, yleensäkin eläimen hankkiminen tai toiselle myyminen on itsekästä. Ihan omiin tarkoitusperiinsä ihminen on tuon kaiken tehnyt, ei ole vähemmän itsekästä jalostaa kultainennoutaja kuin teettää sekarotupentue. Yritän nyt tässä taas tuoda sitä asiaa esiin että ei meistä kukaan täällä ole toista parempi ihminen, ei risteyttäjät sen kummemmin kuin puhdasrotuisten jalostajatkaan. Ja mun silmissä yksikään monen tonnin rotukoira ei ole sen arvokkaampi koirana kuin joku noista mun monen monituisen rodun sekoituksista.
En muuten näe, että olisin ollut jotenkin suuremman riskin ottaja kun mulla on kolme sekarotuista, mitä jos olisin ostanut kolme rotukoiraa. Mutta tietysti hyvä sanoa kun itse on yrittänyt mahd. paljon kerätä tietoa koirista eikä ongelmia ole yhdenkään kanssa tullut. Tietämättömällä koiranostajalla on ihan yhtä suuri mahdollisuus tehdä ongelmakoira siitä rotukoirasta, kuin seropista. Tieto on valttia jokaisen eläimen hankinnassa!
Ensinnäkin tuosta että jos risteytät niin et saisi myydä näitä tuotoksia eteenpäin koska joku voi joskus käyttää niitä ns. huijaustarkoituksessa ja myydä puhtaina taas edelleen. En näe mitään järkeä siinä että kenenkään pitäisi ottaa vastuu siitä mitä joku huijari tekee jos itse on kuitenkin toiminut rehellisesti ja lain puitteissa. Siis eihän kaiketi puukkojen valmistajatkaan tunne syyllisyyttä siitä jos joku heidän tekemällään puukolla puukottaa jotakuta vahingoittamistarkoituksessa.

Kyllähän nämä huijarit ihan itsekin osaavat ottaa esim. sen toripulun ja viestikyyhkyn ja risteyttää ne ja myydä sitten jollekulle aitona viestikyyhkynä jos tuntevat kerran niin suurta tarvetta tällaiseen toimintaan.
Toki minä ymmärrän tämän pelon sinänsä, olisihan se tietysti ikävää jos koko Suomesta ei löytyisi yhtään kelvollista kilpakyyhkyä enää, mutta kyllä se pelko taitaa olla reilusti liioiteltu. Oikeastaan uskallan väittää että pelko siitä niin kyyhkyjen kuin koirienkin kohdalla on aivan turha.
Toisena asiana mietin sitä, että kärsiikö se kyyhkynen sitten jos ei pääse vapaalennolle? Itse kannatan kyllä vapautta mahdollisuuksien mukaan, mutta mulle on myös kerrottu, että esim. kissat elävät ihan tyytyväisinä myös sisäkissoina. (En voi väittää varmaksi että näin on kun omat kissat on aina ulkoilleet vapaana. Pari pentua olen kyllä antanut sisäkissoiksi.)
Kissan ulkoiluhan on monille punainen vaate, voi olla lähes terveydelle vaarallista mainita tietyissä piireissä että päästät kissasi ulkoilemaan vapaana. Heti tulee tekstiä siitä miten joku sen tappaa tai se jää auton alle jne.
Tuleeko kyyhkyharrastajille eläinsuojelijat aukomaan päätään siitä kuinka kamalaa on kun haukka vie kyyhkysiä? Tai joku ampuu niitä? Syytetäänkö teitä eläinrääkkääjiksi?
Yhdestä asiasta näköjään ollaan kaikki samaa mieltä, nimittäin siitä että ihminen on itsekäs. Kaikki rodunjalostus (myös kilpakyyhkyjen jalostuksen vuosisatojen työ), risteyttäminen, yleensäkin eläimen hankkiminen tai toiselle myyminen on itsekästä. Ihan omiin tarkoitusperiinsä ihminen on tuon kaiken tehnyt, ei ole vähemmän itsekästä jalostaa kultainennoutaja kuin teettää sekarotupentue. Yritän nyt tässä taas tuoda sitä asiaa esiin että ei meistä kukaan täällä ole toista parempi ihminen, ei risteyttäjät sen kummemmin kuin puhdasrotuisten jalostajatkaan. Ja mun silmissä yksikään monen tonnin rotukoira ei ole sen arvokkaampi koirana kuin joku noista mun monen monituisen rodun sekoituksista.
En muuten näe, että olisin ollut jotenkin suuremman riskin ottaja kun mulla on kolme sekarotuista, mitä jos olisin ostanut kolme rotukoiraa. Mutta tietysti hyvä sanoa kun itse on yrittänyt mahd. paljon kerätä tietoa koirista eikä ongelmia ole yhdenkään kanssa tullut. Tietämättömällä koiranostajalla on ihan yhtä suuri mahdollisuus tehdä ongelmakoira siitä rotukoirasta, kuin seropista. Tieto on valttia jokaisen eläimen hankinnassa!
Ja tosiaan, kyyhkyistä en tajua mitään, mutta mulla ei vaan mene jakeluun miksi jonkun ihmisen pitää saada jalostaa kieppuva lintu, mutta toinen ei saa omaksi iloksi risteyttää paria kyyhkystä? Siis omaksi huviksihan se kieppuvakin on tehty, vai onko niillä joku pyhä ja tärkeä tarkoitus maailman jatkumiselle jota en vain tajua? 

Just joo ismail, eli jos sekotan perhoskoiran afgaanin vinttikoiraan, voipi huoletta lähteä radoille? Ja onko temppukyyhkyillä asiat ihan kohdallaan vai onko samanlaisia kuningasihmisen luomia hirviöitä kun tanssihiiret?ismail kirjoitti:Te ette ymmärrän moilanen ajatus.kyse ei ole taaskaa koiria ja kisa eikä ihmistia.pitää otaa selvää paljon kyyhkysitä sit ymmärrätte moilisen tarkoitus, ku teillä on koirista ja kisoista ja kanoista kokemusta,mut koirat ja kisat ja kanat eivät lennä eikä tekee voltia ilmassa,muistakaa ne kävele.niiden ominaisuus ei paljon muutu jos sekoitaa jonku muu rotu jalustuksen varten.mutta kyyhkyt ovat täys eri asia..
Eikä taas henkilökohtaisesti ,eikä taas ole hyökätty rotua/lajia vastaan.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
On se kyyhky vaan outo lintu. Kyyhkynen, jota ennen luulin käytettävän Pyhän Hengen, rauhan, rakkauden, rakkaudenjumalattaren symbolina. Kyyhkynen, joka merkitsee minulle nykyisin aivan päinvastaisia arvoja.
Turha sitä on kaunistella, etteikö koko Munanetin historiikin pahimmat riidat liittyisi tähän lintuun. Lintuun, joka ei oikeastaan kuulu siipikarjaan. Siipikarjaksihan tavataan ajatella ensisijaisesti ne linnut, joita on pidetty kautta aikojen ensisijaisesti hyötytarkoituksessa, siis niitä tai niiden munia syödään. Enkä väitä, etteikö kyyhkyjäkin voisi käyttää vastaaviin tarkoituksiin, mutta siltikin niiden ensisijainen käyttätarkoitus lienee jokin muu, esim. kilpailut/näyttelyt. Enkä sitäkään sano, etteikö siipikarjaakin voisi pitää muussa kuin perinteisessä tarkoituksessa, esim. lemmikkinä. Mutta tässä yrittää nyt olla semmoinen punainen lanka, etten enää jaksaisi tätä kyyhkysotaa foorumilla, jonne se ei oikeasti kuulu.
Turha sitä on kaunistella, etteikö koko Munanetin historiikin pahimmat riidat liittyisi tähän lintuun. Lintuun, joka ei oikeastaan kuulu siipikarjaan. Siipikarjaksihan tavataan ajatella ensisijaisesti ne linnut, joita on pidetty kautta aikojen ensisijaisesti hyötytarkoituksessa, siis niitä tai niiden munia syödään. Enkä väitä, etteikö kyyhkyjäkin voisi käyttää vastaaviin tarkoituksiin, mutta siltikin niiden ensisijainen käyttätarkoitus lienee jokin muu, esim. kilpailut/näyttelyt. Enkä sitäkään sano, etteikö siipikarjaakin voisi pitää muussa kuin perinteisessä tarkoituksessa, esim. lemmikkinä. Mutta tässä yrittää nyt olla semmoinen punainen lanka, etten enää jaksaisi tätä kyyhkysotaa foorumilla, jonne se ei oikeasti kuulu.
Noh mä en koiria tunne.mut niitä rotuja mitä kirjoitit,jos niitä risteytää. tietenki niistä tule käveleviä koiria,mä en tiedä mitä ominaisuuksia niillä on,mut tiedän jos kirjekyyhky risteytää toisen kansa siitä tule hevo v:ta kyyhkyjä jolla ei ole minkään näköistä hyötyö paitsi rodun pilaamista. niistä se lopu ja lopuksi vaikea tuhota.se on vaikea tunistaa myöhemmin onko se puhdas rotunen kyyhky ja sit ei viiti lopettaa niitä.eli älkää pls risteytää kyyhky rotuja jolla ette tiedä niiden ominaisuus.kyyhky pitää pärjätä luonossa ihmisten hoitamisen lisäksi.esim minulla on irani high flyer tumbleri kun haukka tule se pyrkii heti nosemaan nii korkealle että haukka ei pääsee sinne sit kirjekyyhkyt jotka lähtevät haukasta harkuun muutamaksi tunniksi tai piilotumaan.mitäs jos mä risteytän minun rodut.tietenki poikasista tule nätiä ,mut milla ominaisuudella ne perjää luonossa.esim haukka suhteisiin! jotkut risteytää riikinkukkukyyhky ja kungukyyhkyjä viestikyyhkyn kansa.come on..onko toi ihminen järkvä.se pitää kummatki kyyhky ominaisuus.ymmärrän jos tumblerikyyhkyjä tai high flyeria jalostaa jonku rodun tai uuden verta.mut viestikyyhky huh.se takia pitää otaa asioita selvä ennen kun alotaa puhumaan jostain.pyydän jatkossa kun puhutaan kyyhkysistä puhutaan nimenomaan kyyhkysistä eikä koirista ja kanoista.
Minusta tämä keskustelu on hyvä ja emmä usko että täällä riidellään vaan vaihdetaan mielipiteitä.väitellään tietenki ihmiset oppivat millainen kyyhky ovat.eikä niitä vaa kuvalee koirina ja kisona.ei tässä kukaan ole vihainen.tässä pohditaan vaa miten säälytettään tämä viestikyyhky kanta jolla meillä on.yksi sekarotunen on tuhoa yhden kasvatajan koko lakan! täällä suomessa pitää oppi arvostella toisten työtä. ei varma yksikää teistä haluisi teidän iso isän työ pilataan yhtä äkkiä sekoitemalla naapurin hengilön työtä. kyse on tässä. turha ollaan turhia.
Mä lopetan keskustelun omalta osaltani tähän. Toivon että kukaan ei muistele pahalla, eikä ottanut kommenttejani henkilökohtaisesti. Kerroin vain mielipiteeni, te kerroitte omanne ja sillä hyvä.
ankkailija on puhunut.

ankkailija on puhunut.

Niinkun ismail sanoi, vaihdetaan mielipiteitä, ei täällä minustakaan nyt ihan verissäpäin tapella
Eikä minusta kannata kukaan ottaa itseensä ja loukkaantua jos toisilla on erillainen näkemys asiasta. Aika rakentava ja avartava keskustelu kuitenkin minusta.
Mutta joo, eiköhän tämä tullut tässä, nautitaan kesästä ja elukoista, räpylät kohti uusia seikkailuja.

Mutta joo, eiköhän tämä tullut tässä, nautitaan kesästä ja elukoista, räpylät kohti uusia seikkailuja.

Nimenomaan.ei tapella tässä vaihdetaan mielipideitä ja siitä tule esille paljon asioita jotka toinen ei tiedä.pitää vaa osata arvostaa toisen mielipideitä.esim viestikyyhky yhdistykse sivulla ei voi vaihdella mielipideitä,kun siellä on noita ja näitä ja heti poistetaan kommenti ja siellä puhutaan toisesta paska kyyhkys löytäjille.must se on mukava että oisi paikka jossa voisi keskustella hyvällä ja huonolla tavalla,ku ei vaa haukutaan toista eikä tarvi vasara kädessä juoksetella kaupungista toiseen 

Hilta, saadaanko jutella täällä vielä kyyhkyistä jos ollaan nätisti?HiltaHelikopteri kirjoitti:Mutta tässä yrittää nyt olla semmoinen punainen lanka, etten enää jaksaisi tätä kyyhkysotaa foorumilla, jonne se ei oikeasti kuulu.