Ensikertalainen hautojalla ongelmia

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Eepi

Re: Ensikertalainen hautojalla ongelmia

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Laita se keppu kanssa jollet halua juottaa tipuja aina pipetistä. Kyllä ne sen äkkiä hoksaa.
kanamummo

Re: Ensikertalainen hautojalla ongelmia

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Varsinkin jos "nokit" sormella malliks. Hyvin se menee ihan varpisti!
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Ensikertalainen hautojalla ongelmia

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitosta vastauksista ja hyvistä ohjeista joiden ansioista nyt virkeitä reippaita tipusia kehittyy :smt006 :smt007

Ensiksi kun vein Oonan muiden "isojen" joukkoon, niin pari kanaa aluksi ei meinannut hyväksyä porukkaan mut taisi Oliver kukko sitten ottaa komennon eli alkukankeuden jälkeen kaikki hyvin ja Oona pyöräytti heti seuraavana aamuna sitten munankin :smt045
Eli aika jännästi ensin hautoi munia ihan viimisille päiville, oli sulkasatoa sekä pyöräytti munan kun hylkäsi tipunsa :smt017

No sitten näihin pikkutipuihin joista olin ensin huolissani ruoka/juomapuolesta, mut nyt ei mitään hätää vaan ruoka maistuu eritoten kananmuna sekä ryynit ja oppivat eilen juomaa sekä hyvä neuvo eli tuo purkin kansi. Siitä osaavat tosi hyvin lipittää vettä ja annoin myös ohutta velliäkin :smt003 Ovat virkeitä ja nyt nukkuvat jopa 3-4 tunnin tirsat :smt015 . Isäntä laittoi isomman laatikon, jossa sitten lämpölamppu kiinni ja lämpötila nyt 30-32 astetta.
Laitoin pohjalle sanomalehteä sekä vanhan villapidan sekä villatumpun jonka omivat heti pesäkseen johon nojaavat.
myös siinä päällä on ns. pesäksi laitettu ohut pyyhe josta pääsee sinne sisälle lämpöiseen kun haluaa.
Ruokakipot on toisessa päässä ja kun sopivat unet on otettu niin osaavat itsestään jo mennä syömään.
Myös piipittävät ensin kovaan ääneen minulle kun heräävät jos olen sisällä sillä ilmeisemmin liikkeistäni havahtuu että taitaa se keinoemo olla lähellä :smt056
Kun koputan lautaseen tai juoma-astiaan niin heti menevät syömään. Ja ihan vaan kokeilin silleen et menin lattialle kyljelleen ja laitoin kämmenen ylöspäin ja aloin naksuttaa kuten emo ehkä tekisi, niin heti ampaisivat siihen ja alkoivat nukkumaan minun kämmenen päällä ja ihan liki tulivat. Joten tästä se yhteenkuuluvuus syntyi sekä :binky: :smt055 hoivaamisen rakkaus näihin pikkuisiin.
Olen siirtänyt ne makuuhuoneeseen ja sanoi kuka mitä vaan niin parempi paikka se on kuin seinän takana saniteettitiloissa. :-"
Nyt pikkuiset nukkuu ja kaikilla hyvä mieli :smt038
Että tämmöinen kokemus nyt hyljätyistä tipuista minulle :smt060 ja katsotaan sitten jatkossa kuis siirtyminen isojen porukaan sujuu ja koska :smt045 kiirettä ei ole.
Vastaa Viestiin