Ensikertalainen hautojalla ongelmia

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Ensikertalainen hautojalla ongelmia

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Oona aloitti hautomaan 7.5 :cheers:
mutta nyt tuli ongelmia :-k Eli toinen kana joka oli saanut tipuja 4.5 niin jostain syystä meni ylös Oonan pesään ja siitäkös oli ilmeisemmin tullut hiukan nokka pokkaa keskenään. Kumpainenkin oli kasvoissa verijälkiä ja höyheniä myös lähtenyt päästä. Tämä on sattunut iltapäivällä ja huomasin sen kun vein iltaruokaa Tupulle ja poikasille.
Oonalle olen antanut omat ruoat sinne ylös missä oli hautomassa ja syönyt jonkin verran myös hautomisen aikana.
Nyt sitten siirsin Oonan ja munat toiseen "huoneeseen" eli eivät ole toistensa kanssa tekemisissä nyt. Mutta sitten alkoi Oona hylkimään munia eikä meinaa mennä enään niiden päälle. :smt010
Jokin kumminkin vetää vielä hiukan kun osan päivästä kumminkin on onneksi munien päällä, mutta kun käyn kanalassa ruokkimassa niin heti tulee pois munien päältä.
Siirtyykö hautominen ja tipusten tulo vai menikö tämä munitus nyt hukkaan. :smt009 [-o<
Harmi kun minulla ei ole lämpölamppua tms. et olisivat saaneet keinolämpöä lisää.
Kuoriutuminen olisi tarkoitus olla 27.5 eli ensi viikolla. Siirtyykö niiden syntyminen vai olisiko niin ettei näistä tulekaan tipuja.

Voiko kanat näin voimakkaasti "ottaa yhteen" ja suojella omiaan.
Tupu sai viime vuonna tipuja yhdessä Amandan kanssa muttei tämmöistä tapahtunut :smt102
Voisiko joku neuvoa mitä tehdä, kiitos :smt006
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Siirrä nyt äkkiä Oona ja munat takaisin siihen pesään, jossa se alunperin hautoi! Viritä pesän ympäristöön jotain, verkkoa tai mitä mitä ikinä vaan keksitkin, ettei muut kanat pääse Oonan pesälle. Voit joko "tukkia" pesän suuaukon tai tehdä pesän edustalle pienen karsinatyylisen viritelmän, jossa ruoka+vesi. Jos tukit pesän suuaukon, niin joudut päästämään Oonan päivittäin sieltä ulos eli tuo pienehkö jaloittelualue olisi helpompi, jos se tilaratkaisujen suhteen onnistuu. Munat voivat selvitä vielä hyvinkin tipuiksi asti, kun mamma vielä todennäköisesti huolii entisen pesänsä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä Helga tukki Klaaran pesään, josta seurauksena oli oikeen tuhannen kauhia turpaanvetokisa. Onneksi satuin olemaan juuri siinä hollilla kanalassa ja erotin tappelevat kanat. Siinä hötäkässä Klaaralta hajosi yksi muna, muut näytti olevan vielä kunnossa ja yksi tipu (pikku harakka) sai Klaaralta osansa turpaan mättämisestä. Nyt meillä on tiukat eristeykset ja verkotukset ja vuorottaiset jalotteluvuorot. Ei tullu siis meillä mitään siitä että akat hautois ja olis "mammakamarissa" samassa tilassa. Saas nähdä mitä mä keksin sitten kun Klaaran lapset kuorituu - jos niitä nyt enää mitään ton hurlumhein jälkeen edes tulee :smt012 Todennäkösesti kehittelen heittohäkin Helgalle ja tipuille ja siirrän niitä sitten sen kanssa sisälle ja pihalle edes takasin.

Mä en malta odottaa että meillä asiat ratkee kaikkineen ja mä pääsen puuhaaman sitä isompaa kanalaa - hermo täs mene sitä odotellessa ja tossa pienessä mökissä yrittäessä tiloja kaikille järjestellessä...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo siirrä tosiaan mieluummin se toinen kana tipuineen pois ja Oonalle omaan tuttuun paikkaan haudonta. Pidetään peukkuja, että haudonta sujuu loppuun asti!
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos vastauksesta Hilta, Mimmi :smt006
Aamulla vaihdan heti typyköiden paikkaa, joten Tupu voi sitten mennä pikkutipujen kanssa siihen toiseen "huoneeseen" ja Oonan laitan takaisin omaan pesään.
Toivotaan että onnistuu. :thumbright:
Nyt kaikki kädet ja varpaat ristiin ensi viikolle että tulisi niitä tipusia Oonallekin. :smt056 :smt060
p.s Hilta se Hemuli pääsi sitten kukkojen taivaaseen :angel13: :smt010

Klara onneksi meillä on aika isot tilat ja nyt kun lampaat on ulkona niin siivosin heidän tilansa kokonaan kesäkanalaksi joten voin siirtää nämä "mammat" omiin karsinoihinsa.
Tämä tilanne oli tosi yllätys kun viime vuonna samainen Tupu kana toisen kanssa meni ihan hyvin.
Mutta ongelmia voi tulla kun menevät kesällä ulos ja toivotaan että silloin sopu säilyisi ja miten ottavat "vanhemmat" frouvat nämä nuorikot vastaan. :-k
Syksyllä on sitten ihan uudeet talvitilat kanoil/kukoil ja lampailla myös isompi paikka kun sain ylipuhuttua isännän :smt045
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mimmu: jos olet vielä valveilla ja lukemassa, niin mee nyt ihan heti siirtelemään kotkot, ettei ne munat jäähdy, jos se Oona ei ole siis hyväksynyt uutta pesää. Voihan ne kanat ihmetellä, että mitä emäntä yöllä hilluu kanalassa, mutta älä siitä välitä!

Hei hei Hemulille :crybaby: niin siinä sitten kävi...snif.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kevväämmällä meillä hauto kolme kanaa yhtä aikaa. Ensin hoideltiin lapsia sulassa sovussa viikon päivät ja sit yhtäkkiä rouvilla nasahti päässä. Tappeluhan siitä tuli. Kovapäisin omi muiden lapset.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, mäkin oon jo ehtinyt näistä kimppamammoista kokea varmaan kaikki versiot.. Keväällä näyttäisi tosiaan olevan rouvilla hiukan pinna kireämmällä, syksyllä suhtautuminen on jotenkin rauhallisempaa. Tän kevään uutuushan oli tää, että mamma vaihtuu joko kesken haudonnan tai tipujen kuoriuduttua. Ärsyttävää, pysyisivät nyt vaan lestissään jokainen.

Nyt mulla on yksi kimppa, jossa Katariina hautoi, mutta loppumetreillä (just kuoriutumisen aikaan) Muusa ilmoittautui keinoemoksi. Jaoin sitten munat äkkiä molemmille, kun näytti, että Katariina jäi tyhjin käsin kolmen viikon istunnon palkaksi..

No, mutta nyt niillä on siis yhteensä 7 tipua, joita yhdessä ihan sovussa hoitavat päivät. Mutta yöksi kaikki tiput menevät Katariinan alle ja Muusa menee yksin pesään nukkumaan ja kurluttelee siellä omille tipuilleen --- joita siis ei ainakaan ihmissilmällä näe. :smt004 Taisi Muusalla mennä joku matto yläkerrassa vähän vinksalleen?? :smt016
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Meillä on Martan Toffee-kanalla haudonta sujunut ongelmitta, ja päivittäin olen saanut aika hyvin otettua merkkaamattomat munat pois hautovan alta. Eilen illalla tuli sitten harmittava takaisku, kun kävin tarkistamassa kanan alusen, että onko ylimääräisiä munia. Ei ollut, ja menin pois. Kovan kotkotuksen kuullessani menin muutaman minuutin päästä takaisin, ja kukko Pasi Einari siellä nokki yhtä "hautomismunaa" rikki! Hautoja oli orrella ja huusi vihaisena, mutta meni kyllä heti hautomaan kun minä tulin paikalle. Se nokki itsekin vielä pois vieritettyä munaa, ja surukseni huomasin että rikotussa munassa oli pieni tipunalku, mutta haudontaa on jäljellä vielä yli viikko, joten kompostiinhan se meni. Harmi! :smt010 Yhdeksän munaa jäi Toffeen alle, ja haudonta on sen jälkeen jatkunut normaalisti. Olinkohan minä syyllinen eilen, jos Toffee vieritti ja hylkäsi munan pesän reunalle kun olin käynyt niitä tsekkaamassa? Toivon hartaasti ettei tämä enää toistu!

(Tänään yritin mahdollisimman hellävaraisesti ottaa ylimääräiset munat pois, ja se onnistui. Huh!)
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hyi kukonretale! Oisin varmaan antanu kirvesterapiaa jo! :smt013
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

^huh, ei minulla sentään sellainen tullut mieleen, sen verran aloittelija vissiin olen :smt017

Jospa se Pasi Einari osais olla ihmisiksi tai siis kukoiksi lopun ajan. :smt018
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oi, eipä ole meillä koskaan tuollaista sattunut! Pidetään peukkuja, että menee hyvin. Sitä Pasi Einaria pitää nyt vähän tarkkailla: jos oppi sellaisen tavan, että nokkii munia rikki (haudottavia tai syötäviä), niin se pitää kyllä äkkiä vaihtaa, ennen kuin opettaa niin pahan tavan kanoille.
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Pitää seurata tarkasti tilannetta. Nyt ei ole vielä mitään tramaattista seurannut, ja toivonpa ettei seuraakaan.

Muussa tapauksessa kyllä täytyy lähteä pian kukkokaupoille...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Heips nyt kerkesin vastailemaan eli siirsin Oona omaan pesään ja kova kaakatus siitä tuli ja pyöri sielläkin nyt sitten ihmeissään. :smt015
On nyt parina päivänä rauhoittunut mut tänään sitten sekoitti koko pesän sekaisin ja siinä yritti sitten kylpeä ja pöyhistellä sekä siirsi itse munat syrjään :-k Tänään on ollut levoton ja rääkäissyt kovaan ääneen joka kuului ulos asti. Kaatoi myös ruokakipponsa sekä kun laitoin sille ohutta kauravelliä josta tykkää juoda/syödä niin nyt sitten astiat nurin. :smt009

Jotenkin tuntuu ettei halua hautoa kun on väliin syrjällään munista kun vien toiseen "huoneeseen" Tupulle ja tipuille ruokaa.
Olen yrittänyt kuljeskella hiljalleen ettei häiriinny sen hautominen mut heti ampaisee pystyyn omassa pesässään kun kuulee oven aukaisun.
Huomenna olisi oikea ns. laskettu aika, mut tuntuu ettei taida mitään tulla :smt010
Eli kuin kauan annan sitten olla munien jos käy nyt niin huonosti ettei yhtään tipua tulekkaan #-o
Harmittaa kovasti Oonan puolesta jos se ei saa ensimmäisiä tipujaan ja itselläkin kurja olo jos ei yhtään pikku tipua tule. :-s
Joten peukut pystyyn nyt :thumbright: ja uskoa sekä toivon odottelua viikolle.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Odotellaan ja toivotaan viel. Mutta kumminkin tiputhan alkaa jo jutella emolle munasta käsin... jos siellä ei ole alkanut piipittämään niin voi hylätä munat. Kun kana kyllä itse tietää missä mennään.
Vastaa Viestiin