Kaupan luomumunat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanamummo
-
Wiola
Lämpömattoja myydään lemmikkieläinkaupoissa: semmonen musta muoviläpyskä jonka sisällä vastuksia ja sitten sähköjohto ja pistotulppa päässä...eri kokoisia ja eri wattisia.
Netistä saattaa saada edullisestikin. Iten olen ostanut Faunattaresta..jotain alle 27 euroa / kipale.
Tuo mun hautomo on maksanut sen 27 euroa ja siellä kuoriutunut jo 7 kreikankonnanpoikasta vuoden sisällä.
Kyllä tuon päälle mahtuis 20 munaa ihan keposesti...matto siis jotain 25 x 25 senttiä kooltaan.
Laskeskelin että jos jotain noista munista tulisi, niin maaliskuun alussa ja sitten huhtikuun puolessavälissä navetalle väliaikaiskanalaan...kunnes saan sen ihan oikean raksattua...
Silmissä kiiluu: " Aaamutuimaan kanalasta kolme tuoretta munaa pannulle ja mustaa leipää ja maitokahvetta ja istuksimaan puutarhakeinuun aamuaurinkoon.." Haaveet on monet....ihku pikkasen oon kulinaristi...
Netistä saattaa saada edullisestikin. Iten olen ostanut Faunattaresta..jotain alle 27 euroa / kipale.
Tuo mun hautomo on maksanut sen 27 euroa ja siellä kuoriutunut jo 7 kreikankonnanpoikasta vuoden sisällä.
Kyllä tuon päälle mahtuis 20 munaa ihan keposesti...matto siis jotain 25 x 25 senttiä kooltaan.
Laskeskelin että jos jotain noista munista tulisi, niin maaliskuun alussa ja sitten huhtikuun puolessavälissä navetalle väliaikaiskanalaan...kunnes saan sen ihan oikean raksattua...
Silmissä kiiluu: " Aaamutuimaan kanalasta kolme tuoretta munaa pannulle ja mustaa leipää ja maitokahvetta ja istuksimaan puutarhakeinuun aamuaurinkoon.." Haaveet on monet....ihku pikkasen oon kulinaristi...
-
Muusa
-
Wiola
Laitoin munat uunipellille vermikuliitin päälle. Jotenkin ne mielestäni turhan paljon heiluivat siinä ritilällä.
Noita lämpömattoja pidetään käärmeterroissa just sen takia että sitten yö on normaalisti pimeä. Monilla hämäräaktiivisilla lajeilla ainoastaan lämpömatto eikä mitään lamppuja.
Kanatipuillahan päivä olisi sitten normaali päivänvalo elleivät jossain pimiössä asustele.
Lämpömaton voisi laittaa tipulootan alle ettei ole kosketuksessa lootan pohjamatskuihin. Haittaakohan se tipuja jos lämpö tulee altapäin eikä auringonomaisesti ylhäältäpäin?
Maakilpikonnilla lämmön pitää ehdottomasti tulla ylhäältäpäin lampuista eikä altapäin lämpömatosta.
Noita lämpömattoja pidetään käärmeterroissa just sen takia että sitten yö on normaalisti pimeä. Monilla hämäräaktiivisilla lajeilla ainoastaan lämpömatto eikä mitään lamppuja.
Kanatipuillahan päivä olisi sitten normaali päivänvalo elleivät jossain pimiössä asustele.
Lämpömaton voisi laittaa tipulootan alle ettei ole kosketuksessa lootan pohjamatskuihin. Haittaakohan se tipuja jos lämpö tulee altapäin eikä auringonomaisesti ylhäältäpäin?
-
kanamummo
-
dripple
Ylhäältäpäin tulevassa pistemäisessä lämmössä on se hyvä puoli, että tipuset saavat valita missä lämpötilassa ovat. Viiriäistipuset ainakin liikkuivat kauemmas lampusta aina kasvaessaan. Alkuun olivat ringissä lampun alla juuri samassa lämpötilassa kaikkiWiola kirjoitti: Lämpömaton voisi laittaa tipulootan alle ettei ole kosketuksessa lootan pohjamatskuihin. Haittaakohan se tipuja jos lämpö tulee altapäin eikä auringonomaisesti ylhäältäpäin?Maakilpikonnilla lämmön pitää ehdottomasti tulla ylhäältäpäin lampuista eikä altapäin lämpömatosta.
-
Muusa
Tarkoitit kai "emokananomaisesti"Wiola kirjoitti:lämpö tulee altapäin eikä auringonomaisesti ylhäältäpäin?![]()
dripple kirjoitti: tipuset saavat valita missä lämpötilassa ovat.
Niin ajattelinkin ettei se lämpömatto peittäisi koko tipulaa, vaan tipuilla olisi lämpömatto jonka päällä köllötellä halutessaan, ja sitten lämmittämätöntä tilaa.
Mun on pitänytkin äidiltä kerjätä sen vanha vesisängyn lämmityselementti, se on semmoinen pikku muovimatto, Elojalka joskus antoi vinkin että niistä saa hyviä juoma-astianlämmittimiä eläimille. Semmoisessahan on lämpötilansäätökin niin ois varmaan tosi hyvä tipuillekin... tai tee-se-itse-hautomakoneeseen
-
kanamummo
-
Wiola
Mulla on tommonen styroxloota (akvakalankuljetusloota) k x s x p : 35 x 35 x 50 senttiä. Kansi saranoitu roudarinteipillä. Sisällä pohjalla lämpömatto 25 x 25 senttiä, sen päällä 3 pullonkorkkia joiden päällä uunipelti. Pellillä vermikuliittia noin 3 senttiä. Vettä lorautin vähän vermikuliittiin, niin tulee kosteutta. Noilla pellin alla olevilla nappuloilla voi jiirata lämmöt sopiviksi.
Lämmöt sain vakiinnutettua 36,5 - 37 asteeseen. Tosin lämpö laskee kun käyn munia kääntämässä.
Haudoin tuossa kesällä että syksyllä kilpikonnanmunia ja kesällä huonelämpö joskus yli +28 ja syksyllä +20 - 22. Hyvin onnistui. Kahdeksasta munasta kuoriutui 7 kilpikonnaa. Konnilla haudontalämpö on +31-33. Joskus piti hieman tuulettaa lootaa kun meinasi lämmöt kohota liikaa.
Lämmöt sain vakiinnutettua 36,5 - 37 asteeseen. Tosin lämpö laskee kun käyn munia kääntämässä.
Haudoin tuossa kesällä että syksyllä kilpikonnanmunia ja kesällä huonelämpö joskus yli +28 ja syksyllä +20 - 22. Hyvin onnistui. Kahdeksasta munasta kuoriutui 7 kilpikonnaa. Konnilla haudontalämpö on +31-33. Joskus piti hieman tuulettaa lootaa kun meinasi lämmöt kohota liikaa.
-
dripple
-
mirri
-
Wiola
Tuon kosteuden saa todella hyvin säädettyä lorauttamalla vettä vermikuliittiin tai laittamalla pariin pakasterasiaan vettä. Kilpikonnilla kosteuden pitää olla 60-70%:a, siis kreikankonnilla.
Ilmankierto toimii kun loota avataan aamuin, illoin. Konnamunissa tsekkausta varten ja kananmunissa munien kääntöä varten...
Luulen että hautomo pelittää, eri asia tuleeko noista luomumunista mitään.
Tänään jo innoissani raivailin navetan puutarhanurkkausta tyhjäksi mahdollista kanalaani varten..ehee...Jollei noista mitään tule, niin pakko hommata muutama tipi jostain.

Ilmankierto toimii kun loota avataan aamuin, illoin. Konnamunissa tsekkausta varten ja kananmunissa munien kääntöä varten...
Luulen että hautomo pelittää, eri asia tuleeko noista luomumunista mitään.
Tänään jo innoissani raivailin navetan puutarhanurkkausta tyhjäksi mahdollista kanalaani varten..ehee...Jollei noista mitään tule, niin pakko hommata muutama tipi jostain.
-
Wiola
Vermikuliitti on piimaata joka on turvotettu kovassa kuumuudessa. Sitoo erittäin hyvin kosteutta ja pidättää sen itsessään. Käytetään taimikasvatuksessa ja matelijoiden munien haudontamateriaalina. 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vermikuliitti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vermikuliitti
Viimeksi muokannut Wiola, 10 Helmi 2009, 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.