Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Lämpömatto???? Mikä mikä?????
Jotain on pakko kohta alkaa virittelemään; kysäisin Vaasan lintusetältä hautomakonneen hintoja, 60:n munan malli oli tarjoukses jotain 160e mutta on se kumminki tonni mummon markoissa... mut se olis varma... mutta kun... mitä tekis??
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Lämpömattoja myydään lemmikkieläinkaupoissa: semmonen musta muoviläpyskä jonka sisällä vastuksia ja sitten sähköjohto ja pistotulppa päässä...eri kokoisia ja eri wattisia.
Netistä saattaa saada edullisestikin. Iten olen ostanut Faunattaresta..jotain alle 27 euroa / kipale.

Tuo mun hautomo on maksanut sen 27 euroa ja siellä kuoriutunut jo 7 kreikankonnanpoikasta vuoden sisällä. :smt003
Kyllä tuon päälle mahtuis 20 munaa ihan keposesti...matto siis jotain 25 x 25 senttiä kooltaan.

Laskeskelin että jos jotain noista munista tulisi, niin maaliskuun alussa ja sitten huhtikuun puolessavälissä navetalle väliaikaiskanalaan...kunnes saan sen ihan oikean raksattua... :smt020

Silmissä kiiluu: " Aaamutuimaan kanalasta kolme tuoretta munaa pannulle ja mustaa leipää ja maitokahvetta ja istuksimaan puutarhakeinuun aamuaurinkoon.." Haaveet on monet....ihku pikkasen oon kulinaristi... :smt016
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tuommonen lämpömatto olisi varmaan pikkutipuillekin kivampi kuin lämpölamppu, ainakin sikäli että sillä saa aikaiseksi yön!
En mä ymmärrä että miksei kananmunia voisi vermikuliitissa hautoa jos kilpparinmuniakin voi.
Wiola

Laitoin munat uunipellille vermikuliitin päälle. Jotenkin ne mielestäni turhan paljon heiluivat siinä ritilällä.

Noita lämpömattoja pidetään käärmeterroissa just sen takia että sitten yö on normaalisti pimeä. Monilla hämäräaktiivisilla lajeilla ainoastaan lämpömatto eikä mitään lamppuja. :smt004
Kanatipuillahan päivä olisi sitten normaali päivänvalo elleivät jossain pimiössä asustele.

Lämpömaton voisi laittaa tipulootan alle ettei ole kosketuksessa lootan pohjamatskuihin. Haittaakohan se tipuja jos lämpö tulee altapäin eikä auringonomaisesti ylhäältäpäin? :smt017 Maakilpikonnilla lämmön pitää ehdottomasti tulla ylhäältäpäin lampuista eikä altapäin lämpömatosta.
kanamummo

Kiitos, enpä oo tuollastakaan vempelettä tienny olevan. Enpä kyllä tiiä matelijoista yhtää mittää. Jospa tosta sais halavan haudontakonneen... :smt017
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Wiola kirjoitti: Lämpömaton voisi laittaa tipulootan alle ettei ole kosketuksessa lootan pohjamatskuihin. Haittaakohan se tipuja jos lämpö tulee altapäin eikä auringonomaisesti ylhäältäpäin? :smt017 Maakilpikonnilla lämmön pitää ehdottomasti tulla ylhäältäpäin lampuista eikä altapäin lämpömatosta.
Ylhäältäpäin tulevassa pistemäisessä lämmössä on se hyvä puoli, että tipuset saavat valita missä lämpötilassa ovat. Viiriäistipuset ainakin liikkuivat kauemmas lampusta aina kasvaessaan. Alkuun olivat ringissä lampun alla juuri samassa lämpötilassa kaikki :smt002 tarkkoja tipusia. Lämpömaton kanssa lämpöjä pitäisi varmaan tarkemmin seurailla ettei nouse liian korkeaksi/laske liian alas.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Wiola kirjoitti:lämpö tulee altapäin eikä auringonomaisesti ylhäältäpäin? :smt017
Tarkoitit kai "emokananomaisesti" :smt002
dripple kirjoitti: tipuset saavat valita missä lämpötilassa ovat.

Niin ajattelinkin ettei se lämpömatto peittäisi koko tipulaa, vaan tipuilla olisi lämpömatto jonka päällä köllötellä halutessaan, ja sitten lämmittämätöntä tilaa.
Mun on pitänytkin äidiltä kerjätä sen vanha vesisängyn lämmityselementti, se on semmoinen pikku muovimatto, Elojalka joskus antoi vinkin että niistä saa hyviä juoma-astianlämmittimiä eläimille. Semmoisessahan on lämpötilansäätökin niin ois varmaan tosi hyvä tipuillekin... tai tee-se-itse-hautomakoneeseen :smt003 Noista halvoista hautomakoneista pakko muistuttaa, että termostaatiton ei kyllä millään toimi jos ei huonelämpötila ole termostaatin takana. Eli sittenkin haudonnat onnistuu lähinnä talviaikaan, kesän hellepäivinä saa olla tosi tarkkana. Meillähän termostaatillinen tehdastekoinen hautomakonekin kuumeni liikaa kesähelteillä ja näin talvisinkin sitä olisi hankala käyttää puulämmitteisissä huoneissa joissa lämpötila vaihtelee lämmityksen mukaan, onneksi meillä on tuo pikku kodinhoitohuone missä on patterin ansiosta melko tasainen lämpötila. Mutta jos huonelämpötila hautomahuoneessa on tasainen niin eihän silloin sitä termostaattia mihinkään tarvi itse koneessa, kun kerran säätää lämmön sopivaksi niin siinähän se pysyy.
kanamummo

Nioo muttaku meillä hautomakone olis kellarissa vakiolämpötilassa eikä isompia muutoksia kun öljykattila lämmittää kokoajan?? Voisko onnistua?
Wiola

Mulla on tommonen styroxloota (akvakalankuljetusloota) k x s x p : 35 x 35 x 50 senttiä. Kansi saranoitu roudarinteipillä. Sisällä pohjalla lämpömatto 25 x 25 senttiä, sen päällä 3 pullonkorkkia joiden päällä uunipelti. Pellillä vermikuliittia noin 3 senttiä. Vettä lorautin vähän vermikuliittiin, niin tulee kosteutta. Noilla pellin alla olevilla nappuloilla voi jiirata lämmöt sopiviksi.

Lämmöt sain vakiinnutettua 36,5 - 37 asteeseen. Tosin lämpö laskee kun käyn munia kääntämässä.

Haudoin tuossa kesällä että syksyllä kilpikonnanmunia ja kesällä huonelämpö joskus yli +28 ja syksyllä +20 - 22. Hyvin onnistui. Kahdeksasta munasta kuoriutui 7 kilpikonnaa. Konnilla haudontalämpö on +31-33. Joskus piti hieman tuulettaa lootaa kun meinasi lämmöt kohota liikaa. :smt002
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Saako tuollaisessa kosteuden oikeihin prosentteihin :smt017 sekin kun on tärkeää haudonnan onnistumiseksi. Ja entäpä ilmankierto? Omassa pienessä valmishautomossa on kuitenkin aika tehokas ilmankierto kun ropellit pyörii koko ajan.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Pitäisköhän minunkin alkaa kyhäämään uutta koetta. Mulla lojuu jossain sellainen vesisängyn lämmitin. Perustaiskin ukolta salaa uuden tipuhautomon, sängyn alle. Mutta mutta, justiin se ilmankosteus homma voikin olla vaikeempi saada oikeaksi.
Wiola

Tuon kosteuden saa todella hyvin säädettyä lorauttamalla vettä vermikuliittiin tai laittamalla pariin pakasterasiaan vettä. Kilpikonnilla kosteuden pitää olla 60-70%:a, siis kreikankonnilla.

Ilmankierto toimii kun loota avataan aamuin, illoin. Konnamunissa tsekkausta varten ja kananmunissa munien kääntöä varten...

Luulen että hautomo pelittää, eri asia tuleeko noista luomumunista mitään.

Tänään jo innoissani raivailin navetan puutarhanurkkausta tyhjäksi mahdollista kanalaani varten..ehee...Jollei noista mitään tule, niin pakko hommata muutama tipi jostain.
:smt020
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

pakko nyt kysyä tyhmiä... mitä on vermikuliitti?
Wiola

Vermikuliitti on piimaata joka on turvotettu kovassa kuumuudessa. Sitoo erittäin hyvin kosteutta ja pidättää sen itsessään. Käytetään taimikasvatuksessa ja matelijoiden munien haudontamateriaalina. :smt002

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vermikuliitti
Viimeksi muokannut Wiola, 10 Helmi 2009, 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

tänx, nyt alkaa valjeta :)
Vastaa Viestiin