Mulla on myös aina kalkkia tarjolla, joskus lisäksi heittelen kuoret kanalaan ja hyvin kelpaa. Saavat myös viiliä ja piimää, mutta eivät suinkaan päivittäin, siksi turvallisempi olo, kun kalkkia aina saatavilla. Jep, hinta oli sen n.7€/40kg, joten ei mikään konkurssiin vievä investointi
Oli puhetta, että voiko viirut saada liikaa kalkkia...Kanalinnut osaavat itse napsia tarvitsemansa määrän, kun kalkki on erillistarjoiluna (tai sekoitettuna semmoiseen rehuun ja siten, että kalkkirakeet/munankuoret/simpukankuoret erottuvat selvästi rehusta...siis voivat halutessaan jättää ne syömättä).
Liikaa kalkkia voivat saada silloin, jos sekoittaa jauhemaista, hyvin hienoa kalkkia semmoiseen ruokaan, josta eivät pysty jättämään kalkkia syömättä...eli tavallaan kalkin "pakkosyöttö". Liika kalkki ei ole hyväksi, koska se muuttaa munankuoren ja linnun luuston rakenteita sotkemalla kalsiumin ja fosforin tasapainoa. Lisäksi rehun ravintoarvot ja maittavuus huonontuvat.
Eli kalkkirakeet vapaasti tarjolle erilliseen kuppiin
Joo tää selvensi. viirujen kalkki( kanamunankuori )on mulla ollut rehun joukossa, mutta oon hienontanut se semmoiseks rakeeksi. Et nyt taidan laitella häkkeihin pikku kupposet et saavat napsia koska tahtovat.
Mistä muuten saa tuota simpukankuorta?
Saattaa tulla nyt tyhmä kysymys, mutta minkäs teet...
Kun tuossa mietin, että pitäis alkaa antamaan pikkupässille kalkkia ruuan seassa. Ja meillä on tuota kanankalkkia melkein täys säkki, sitä kun ei niin kauheasti tuolle meidän pikkulaumalle mene. Kysymys siis kuuluukin, että jos tuota kanankalkkia jauhaa, niin voikohan antaa pikkupässillekin? Jotenkin tuntuis hullulta ostaa pässiäkin varten 40kg säkki kasvatuskalkkia, kun sitä kerran on kanalassa jo. Vai onko niissä jotain eroa? Eikö se ole kalkki kuin kalkki?!
No-eiköhän suurin ero eläimille syötäviksi tarkoitetuilla kalkeilla ole siinä raekoossa...ne kai tehdään murskaamalla kalkkikivestä ja sitten seulotaan eri käyttötarkoitusten mukaan. Mä joskus yritin murskata rakeita pienemmiksi tipuja/viiriäisiä varten. Mutta vasaralla siihen pikkumääräänkin meni 'pieni ikuisuus' ja suurin osa silpusta lenteli minne sattui Mutta jos jollain saapi ne helposti jauhomaiseksi, niin varmaan passais pässykällekin.