Kanakalkki

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

mirri kirjoitti::smt005 :smt005 molempi parempi... kyl sekin vähän hidastaa sutimista!
sori OT mutta repesin aika lailla :smt003 :smt005
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on myös aina kalkkia tarjolla, joskus lisäksi heittelen kuoret kanalaan ja hyvin kelpaa. Saavat myös viiliä ja piimää, mutta eivät suinkaan päivittäin, siksi turvallisempi olo, kun kalkkia aina saatavilla. Jep, hinta oli sen n.7€/40kg, joten ei mikään konkurssiin vievä investointi :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oli puhetta, että voiko viirut saada liikaa kalkkia...Kanalinnut osaavat itse napsia tarvitsemansa määrän, kun kalkki on erillistarjoiluna (tai sekoitettuna semmoiseen rehuun ja siten, että kalkkirakeet/munankuoret/simpukankuoret erottuvat selvästi rehusta...siis voivat halutessaan jättää ne syömättä).

Liikaa kalkkia voivat saada silloin, jos sekoittaa jauhemaista, hyvin hienoa kalkkia semmoiseen ruokaan, josta eivät pysty jättämään kalkkia syömättä...eli tavallaan kalkin "pakkosyöttö". Liika kalkki ei ole hyväksi, koska se muuttaa munankuoren ja linnun luuston rakenteita sotkemalla kalsiumin ja fosforin tasapainoa. Lisäksi rehun ravintoarvot ja maittavuus huonontuvat.

Eli kalkkirakeet vapaasti tarjolle erilliseen kuppiin :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Joo tää selvensi. viirujen kalkki( kanamunankuori )on mulla ollut rehun joukossa, mutta oon hienontanut se semmoiseks rakeeksi. Et nyt taidan laitella häkkeihin pikku kupposet et saavat napsia koska tahtovat.
Mistä muuten saa tuota simpukankuorta?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Moilaseltahan sitä saa ja on sopivan kokoista myös tipuille...kana- ja kalkkunatipuille olen käyttänyt, mutta menis varmaan sun fasutirpoillekin:
http://www.kennel-callex.fi/?cat=28&page=0&ws=&prod=44
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Saattaa tulla nyt tyhmä kysymys, mutta minkäs teet...
Kun tuossa mietin, että pitäis alkaa antamaan pikkupässille kalkkia ruuan seassa. Ja meillä on tuota kanankalkkia melkein täys säkki, sitä kun ei niin kauheasti tuolle meidän pikkulaumalle mene. Kysymys siis kuuluukin, että jos tuota kanankalkkia jauhaa, niin voikohan antaa pikkupässillekin? Jotenkin tuntuis hullulta ostaa pässiäkin varten 40kg säkki kasvatuskalkkia, kun sitä kerran on kanalassa jo. Vai onko niissä jotain eroa? Eikö se ole kalkki kuin kalkki?! :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

No-eiköhän suurin ero eläimille syötäviksi tarkoitetuilla kalkeilla ole siinä raekoossa...ne kai tehdään murskaamalla kalkkikivestä ja sitten seulotaan eri käyttötarkoitusten mukaan. Mä joskus yritin murskata rakeita pienemmiksi tipuja/viiriäisiä varten. Mutta vasaralla siihen pikkumääräänkin meni 'pieni ikuisuus' ja suurin osa silpusta lenteli minne sattui :smt016 Mutta jos jollain saapi ne helposti jauhomaiseksi, niin varmaan passais pässykällekin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hilta samaa tehny vasaran kanssa ja oli aika epätoivosta. Jos jollain vinkkiä niin kertokaa...
Brunni

Viesti Kirjoittaja Brunni »

Kävin tänään Agrissa ja kanakalkki maksi 14,40/40kg
mirri

On se noussut sen 4,40€ sitten siitä kun ostin viime keväänä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hinnathan jonkin verran vaihtelevat paikkakunnittain. Ainakin lokakuussa vielä täällä päin kanakalkki oli alle kympin/säkki.
Paulikki

Re:

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

poikaskalkki 40kg 6,86 Agrimarket Eura (tänään)
viiperi

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Kuulin jostain että jos kananmunankuoria syöttää kanoille niin oppivat kuulemma särkemään omia munia. Onkohan tämä totta? :shock:
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kannattaa murskata kuoret ennen kuin antaa kanoille niin että eivät näytä munalta.
mirri

Ja kannattaa kattoa ettei kuorissa ole munan jäämiä. Kuivata ennen murskaamista kunnolla.
Vastaa Viestiin