Kanakalkki
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kanakalkki
Olen menossa huomenna ostamaan ruokaa ym tarvikkeita kanoille joten onko kanakalkki välttämätöntä? Minkä merkkistä olisi hyvä ostaa? Olen lukenut jostain kananmunan kuorista voiko niitä käytää kalkin sijasta? Kertookaa muuten mitä muuta kuin rehua ja kauraa kanoille mun kannattaa ostaa? :D
Oon kuullu et kananmunan kuoret ois hyvaks. Mimmihan niita kai saasteleekin ja kuivailee...?
Piimasta oon lukenu et ois hyvaks.Ja samaten viili! Vuos sitte pyysin tuttavaani tuomaan Suomen matkaltaan mulle purkin viilia, etta saisin viilini juureks, kanoja varten. Toi sitten kermaviilia, jota ois taaltakin saanut...
Ootin sitten puol vuotta kun meni Suomessa toinen tuttuni kaymaan, joka sai tuotua ihan oikein
viilia. Hienosti sain juuren aikaseks, muttei maistunutkaan mun kanoille! Lopetin touhun siihen, kaiken sen vaivan - ja muitten vaivaamisen - jalkeen!
Jos kiinnostaa ni resepti tallanen: 1 purkki viilia, sekoita sekaan litra maitoa. Anna olla huoneenlammossa noin vuorokausi - ja VALMIS! Siita sitten kanalaan suurin osa, ja pari desia itelle talteen seuraavan viilisatsin juureksi.
Piimasta oon lukenu et ois hyvaks.Ja samaten viili! Vuos sitte pyysin tuttavaani tuomaan Suomen matkaltaan mulle purkin viilia, etta saisin viilini juureks, kanoja varten. Toi sitten kermaviilia, jota ois taaltakin saanut...

Jos kiinnostaa ni resepti tallanen: 1 purkki viilia, sekoita sekaan litra maitoa. Anna olla huoneenlammossa noin vuorokausi - ja VALMIS! Siita sitten kanalaan suurin osa, ja pari desia itelle talteen seuraavan viilisatsin juureksi.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Kanakalkki
Kanankalkin välttämättömyys riippuu vähän siitäkin, että mitä rehua ostat
Jos täysrehua, niin siinä on riittävästi kalkkia mukana, jos syötät sitten vain sitä rehua. Jos annat täysrehun lisukkeeksi kotiruokaa, niin tarvitset myös lisäkalkkia...(<---tässä tapauksessa voisi pärjätä pelkillä munankuorilla, jos niitä on niin paljon, että voi olla koko ajan tarjolla). Jos ostat puolitiivistettä, niin silloin vapaa kalkkitarjoilu pitää olla.
Ostoslistaasi lisäisin vielä soran, jollet jo ole sitä hankkinut. Raekoko alle 5-6mm aikuisille kanoille. Jossain topicissa taidettiin tulla siihen tulokseen, että hiekoitussepeli ois sopivan kokoista. Joskus on ollut puhetta myös siitä, että kanankalkki riittäisi korvaamaan soran, mutta kun sorakin on halpaa ja sitä menee vähän, niin kannattaa hankkia sitäkin.

Ostoslistaasi lisäisin vielä soran, jollet jo ole sitä hankkinut. Raekoko alle 5-6mm aikuisille kanoille. Jossain topicissa taidettiin tulla siihen tulokseen, että hiekoitussepeli ois sopivan kokoista. Joskus on ollut puhetta myös siitä, että kanankalkki riittäisi korvaamaan soran, mutta kun sorakin on halpaa ja sitä menee vähän, niin kannattaa hankkia sitäkin.
Minullakin menee kuoret kanoille, kuivina tai tuoreena. Tuoreista tykkäävät eniten. mutta isä opetti aina, että ne pitää rikkoa, ettei tule munansärkiöitä.
Se kalkki makso vaan jotain 7 euroa 40kiloa?? Muistanko väärin.
Ehottomasti listalle. Kanat tykkää siitä ja tietääpähän, että saavat kalkkia.
Minä en pidä saatavilla talvella kun askartelua on niin vähän, vaan heitän joka päivä pehkuihin jyvien kanssa.
Se kalkki makso vaan jotain 7 euroa 40kiloa?? Muistanko väärin.
Ehottomasti listalle. Kanat tykkää siitä ja tietääpähän, että saavat kalkkia.
Minä en pidä saatavilla talvella kun askartelua on niin vähän, vaan heitän joka päivä pehkuihin jyvien kanssa.