Kanakalkki

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

heliii

Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja heliii »

Olen menossa huomenna ostamaan ruokaa ym tarvikkeita kanoille joten onko kanakalkki välttämätöntä? Minkä merkkistä olisi hyvä ostaa? Olen lukenut jostain kananmunan kuorista voiko niitä käytää kalkin sijasta? Kertookaa muuten mitä muuta kuin rehua ja kauraa kanoille mun kannattaa ostaa? :D
Brunni

Viesti Kirjoittaja Brunni »

Jos antaisi pelkkiä kuoria, niin paljon tulisi antaa n. suurinpiirtein?

Mites esim. piimä?
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Oon kuullu et kananmunan kuoret ois hyvaks. Mimmihan niita kai saasteleekin ja kuivailee...?

Piimasta oon lukenu et ois hyvaks.Ja samaten viili! Vuos sitte pyysin tuttavaani tuomaan Suomen matkaltaan mulle purkin viilia, etta saisin viilini juureks, kanoja varten. Toi sitten kermaviilia, jota ois taaltakin saanut... :smt021 Ootin sitten puol vuotta kun meni Suomessa toinen tuttuni kaymaan, joka sai tuotua ihan oikein :smt038 viilia. Hienosti sain juuren aikaseks, muttei maistunutkaan mun kanoille! Lopetin touhun siihen, kaiken sen vaivan - ja muitten vaivaamisen - jalkeen! :smt003
Jos kiinnostaa ni resepti tallanen: 1 purkki viilia, sekoita sekaan litra maitoa. Anna olla huoneenlammossa noin vuorokausi - ja VALMIS! Siita sitten kanalaan suurin osa, ja pari desia itelle talteen seuraavan viilisatsin juureksi.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei se kalkkisäkki paljon maksa, kyllä mä pitäisin sitä tarjolla, vaikka muutakin kalkkia antaisin. Siitä säkistä riittää pitkäksi aikaa. Sitä on kai peräti kahta laatua - kanankalkki ja pienempijyväinen poikaskalkki.. Meillä annetaan vaan tuota poikaskalkkia, kun se raekoko sopii kyyhkyillekin.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Vapaasti vaan kalkkia tarjolla, kanat kyllä itse tietää milloin on saanut tarpeeksi.
Mä olen sekottanu poikaskalkkia ja kanankalkkia sekasin. Munankuoret heitän kalkin päälle jos sattuu olemaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanankalkin välttämättömyys riippuu vähän siitäkin, että mitä rehua ostat :smt002 Jos täysrehua, niin siinä on riittävästi kalkkia mukana, jos syötät sitten vain sitä rehua. Jos annat täysrehun lisukkeeksi kotiruokaa, niin tarvitset myös lisäkalkkia...(<---tässä tapauksessa voisi pärjätä pelkillä munankuorilla, jos niitä on niin paljon, että voi olla koko ajan tarjolla). Jos ostat puolitiivistettä, niin silloin vapaa kalkkitarjoilu pitää olla.

Ostoslistaasi lisäisin vielä soran, jollet jo ole sitä hankkinut. Raekoko alle 5-6mm aikuisille kanoille. Jossain topicissa taidettiin tulla siihen tulokseen, että hiekoitussepeli ois sopivan kokoista. Joskus on ollut puhetta myös siitä, että kanankalkki riittäisi korvaamaan soran, mutta kun sorakin on halpaa ja sitä menee vähän, niin kannattaa hankkia sitäkin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, kyllä mä kananmunan kuoret kierrätän takaisin sinne, mistä ovat tulleetkin.. Mutta koska mulla on toi puolitiivisterehu + kaura, niin mulla on sitten poikaskalkki lisäksi vapaasti tarjolla.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minullakin menee kuoret kanoille, kuivina tai tuoreena. Tuoreista tykkäävät eniten. mutta isä opetti aina, että ne pitää rikkoa, ettei tule munansärkiöitä.
Se kalkki makso vaan jotain 7 euroa 40kiloa?? Muistanko väärin.
Ehottomasti listalle. Kanat tykkää siitä ja tietääpähän, että saavat kalkkia.
Minä en pidä saatavilla talvella kun askartelua on niin vähän, vaan heitän joka päivä pehkuihin jyvien kanssa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on kalkkia pienessä puuloodassa, osaavat sieltä itse hakea suihinsa. kuivat munankuoret oon hienontanut viiruille. sekoittimessa. Laitan sitten 3-4 kertaa viikossa ruokaan sekaan. Saakohan ne liikaa?
jamppa

Eikaikalkkia voi koskaan liikaa antaa :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Liika tulee kuulemma pyllystä ulos, mutta tä,mä on mutu-tietoa
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ei ne liikaa saa jos ne ite saa vapaasti kiposta napsia.
Liian kalkit on muute näppärää pihan hiekotukseen :smt003
jamppa

Liiat kalkit hiekotukseen? Ennen vai jälkeen kanoille syötön? :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 :smt005 molempi parempi... kyl sekin vähän hidastaa sutimista!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Läpikiertänyt pitää paremmin peilijäällä :smt003
Vastaa Viestiin