Ankat vs. kanat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Meillä on lähes viikottain ankoille lisättävä kuiviketta tarhaan, kun on kestopehku. Kääntäminen ja turvelisäys on ihan koko ajan tarpeen, ettei kuolla ammoniakkihöyryihin. Luulen, että muistan ensi kesänä miettiä joko ankkalan rakentamista tai ankoille uutta kotia. Kun kanala on rakennettu kuivamalliksi, se ei ole kiva märkänä. Mukaviahan ankat toki on. Seinällä on meillä vesiautomaatti, jossa on pieni vähän ankan nokkaa suurempi reikä. Saavat sen täyteen purua muutamassa tunnissa, vaikka se on juoksuankan pään korkeudella. En kyllä käsitä miten. Kai niillä on pienet lapiot joilla sitä nostelevat. Ja vesi siirtyy samaa vauhtia lattialle
Ja sitten ne hymyilevät minulle, nojailevat toisiinsa kuin kaupungin työntekijät ja huutavat lisää vettä!

No meillä ainakin ankat nostelevat ihan nokallaan vesiastiaan purua, turvetta, kakkaa yms. Rituaalin merkitys lienee se, että ne nostelevat veteen myös ruokansa, josta pitävät enemmän hyvin lioteltuna. Mä pidänkin ankoilla kolmea eri vesiastiaa, joista tyhjimpään aina vaihdan puhtaan veden, kun käyn tallilla. Kaksi muuta lilluu rehu-vesi-puru-leipä-yms-sekoitusta, jota sitten välillä aina nautiskelevatkin..
Sitten seuraavalla käynnillä vaihdan taas puhtaan veden tyhjimpään astiaan ja kas - se edellinen puhdas vesi on taas täynnä jotain mössöä!

Minulla on kutteripurua alla ja pahnaa päällä, jota lisään päivittäin. Toki usein joutuu vaihtamaan kaikki puhtaaksi/kuivaksi. Joskus jos en ehdi, heitän kuivadesifiointi ainetta pahnan alle, vie hajut ja tuoksuu hyvälle, eikä pitäisi olla mitenkään vaarallista eläimille. Kyse siis ankoista. Ja meillä ankat ulkoilee joka päivä, silloin pääsee itse vähemmällä.kuolla ammoniakkihöyryihin
stalren käy ainakin tuollaiseen desinfiointiin.
http://www.akauppa.fi/product_info.php? ... ts_id=1871
http://www.akauppa.fi/product_info.php? ... ts_id=1871
Tuohonpa en osaa sanoa. Tahtoohan nuo desinfiointiaineet olla sellaisia että tappaa kaiken, myös ns. hyvät bakteerit. Ei kannata siis liikaa kanalaakaan desinfioida! Mutta ei tuo stalren varmaan kovin äkäinen ole kun sillä voi desinfioida vaikka eläimet samassa tilassa
Mun keuhkoihin tuo kyllä ottaa, mutta oonkin vähän herkistynyt kaikelle tuollaiselle töissä.

Mun keuhkoihin tuo kyllä ottaa, mutta oonkin vähän herkistynyt kaikelle tuollaiselle töissä.
Jep, taitaa olla tuo stalren. Vaaleanpunaista jauhetta ja minusta hyvän tuoksuista. Ymmärtääkseni lehmillä käytetään... Ankoilla joutuu usein putsaa kaikki, mutta joskus vaan ei ehdi, niin silloin heittelen sitä vähän ja pahnat päälle. Kanoilla en ole käyttänyt. Kanalan seinille olen joskus viskonut suursiivouksen yhteydessä, sen näköisiä ne seinät sitten onkin