Ankat vs. kanat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Ankat vs. kanat
Elikkä oon tässä pikkuisen ajatellut että jos ottaisinkin kanoja enkä sittenkään ankkoja vaikka ovatkin hirmu sööttejä. Siis kysymys kuuluu: kummat ovat helpompia hoidettavia aloittelijalle?
Molemmista kokemusta ja ehdottomasti kanat , varsinkin jos ei ole luonnon vettä.
Jos on luonnon vettä, niin ei niistä kesällä ole mitään vaivaa. Mutta jos vesi on kannettava, on vaiva aikamoinen koko vuoden.
Mutta joskus vaiva ei haittaa. Eli jos vaiva ja työ ei haittaa niin saman verosia.
Eli ei sen kummempia kommenverkkejä ankoissa kuin kanoisakaan.
Jos on luonnon vettä, niin ei niistä kesällä ole mitään vaivaa. Mutta jos vesi on kannettava, on vaiva aikamoinen koko vuoden.
Mutta joskus vaiva ei haittaa. Eli jos vaiva ja työ ei haittaa niin saman verosia.
Eli ei sen kummempia kommenverkkejä ankoissa kuin kanoisakaan.
Kanat ehdottomasti. Ankat kastelee ja paskoo joka paikan niin, että pehkun pinta pitää vaihtaa parin-kolmen päivän välein, eikä se siltikään ole kuin silmänräpäyksen kuiva ja puhdas.
Mutta sähän olit se muhoslainen? Laitapa yksäriä, niin voit tulla meille käytännössä katsomaan molempia, kanoja ja ankkoja.
Mutta sähän olit se muhoslainen? Laitapa yksäriä, niin voit tulla meille käytännössä katsomaan molempia, kanoja ja ankkoja.
yleiskeskustelualue/kanat
Niin, kyllä minunkin mielestäni nuo kanat ovat todella paljon helppohoitoisempia.
Aikoinaan minulla oli hanhia; uskomattoman hyviä laiduntajia ja sitten mitä parhaita pihavahteja.
Munintatuloskin kiloihin suhteutettuna kanojen luokkaa; mutta se talvi.
Aina sait olla vaihtamassa vesiä siihen lasten kylpyvannaan; vesilinnut kun tarvitsevat talvellakin sulaa vettä muutenkin kuin juodakseen. Se oli työlästä.
Kyllä suosittelen kanoja ja maatiaisia; itselläni kun on alhoja ja todella tyytyväinen olen.
Aikoinaan minulla oli hanhia; uskomattoman hyviä laiduntajia ja sitten mitä parhaita pihavahteja.
Munintatuloskin kiloihin suhteutettuna kanojen luokkaa; mutta se talvi.
Aina sait olla vaihtamassa vesiä siihen lasten kylpyvannaan; vesilinnut kun tarvitsevat talvellakin sulaa vettä muutenkin kuin juodakseen. Se oli työlästä.
Kyllä suosittelen kanoja ja maatiaisia; itselläni kun on alhoja ja todella tyytyväinen olen.
Kyllähän ankalle ja hanhelle riittää kunhan vaan päänsä saavat uittaa ämpärissä. Ja aina välillä tietysti kokonaan, mutta senhän voi järjestää talvellakin ulos leutoinapäivinä.
Mulla on tuolla hanhitarhassa lähde joka on sula ympäri vuoden, siinähän ne kylpi päivittäin... Vaan ei kylve enää kun vaan make rukka
Sisällä olevaan vesiastiaan käypi ihan vaan sellanen viritelmä, että 10l ämpäri kansi kiinni ja kanteen reikä mistä ne juo/pesee naamaa.
Mulla on tuolla hanhitarhassa lähde joka on sula ympäri vuoden, siinähän ne kylpi päivittäin... Vaan ei kylve enää kun vaan make rukka

Sisällä olevaan vesiastiaan käypi ihan vaan sellanen viritelmä, että 10l ämpäri kansi kiinni ja kanteen reikä mistä ne juo/pesee naamaa.
Mulle tulee keväällä kans hanhia ja oon ens talvee ja niiden pitopaikkaa miettiny. Meillä olis tossa navetassa semmoinen pumppuhuone kanalan vieressä missä on meidän talon vesipumppu. Jos tekis siihen väliseinän ja lopun osan laittais hanhille ni sinne sais kylpyammeen niille kun siellä on lattia kaivo ja vesihana. Mutta pystyykö se hanhi hyppään kylpyammeeseen ja sieltä pois vai tarviiko sille rakentaa joku ramppi?
Hmm.. mäkin veikkaisin että kana on helpompi, muttakun ankat ovat niin ihania!
Meidän ankoista on useampikin sanonut, että eivät olisi uskoneet että ne käyttäytyy aivan kuin lemmikit (seuraa perässä, juoksevat vastaan, niille voi antaa herkkuja, kutsuvat luokseen jos itse eivät pääse ja havaitsevat omistajansa..)! Mut minkä linnun sitten valitseekin, niin varmasti se on se kaikkein ihanin
Niin, ja ankkojen touhuja on aivan mahtava seurata, saa vähän väliä naureskella. Ne on niin innoissaan vedestä. Kesällä uin jäervessä ankkojeni kanssa, ja mm. yksi innostui ja sukelsi alitseni!

Niin, ja ankkojen touhuja on aivan mahtava seurata, saa vähän väliä naureskella. Ne on niin innoissaan vedestä. Kesällä uin jäervessä ankkojeni kanssa, ja mm. yksi innostui ja sukelsi alitseni!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Kanat on paljon helmpompia ja "vaatimattomampia". Ovat siistejä ja hajuttomampia. Ankat on söpöjä, mutta kastelevat kaiken ja sotkevat..Vaikka olisikin pelkkä ämpäri, niin kyllä ne saa senkin veden joka puolelle. Ja mun mielestä ankoille pitää olla mahdollisuus uimiseen, vesilintuja kuitenkin ja ne niin tykkää siitä 

Kyllä kanat ovat paaaljon helpompia.
Mutta ei niitä kyllä voi oikein verrata toisiinsa. Meidän myskisorsat ovat lähempänä koiraa kuin kanaa. Kulkevat perässä, juttelevat ja kiipeävät syliin. Leikkivät mielellään meidän göötin kanssa. Varsinkin yksi naaras. Juoksevat pihaa ympäri vuorotellen toinen tai toinen edellä ja jopa painivat. Kun koira on tarhassa menee sorsa sitä aidan läpi kirputtamaan.
Meillä ei ole kuin juomavesi sisällä automaatissa jota eivät voi loiskutella. Ulos laitetaan lasten vannaan vesi muutaman viikon välein jotta kylpyyn pääsevät. Tänään taisi olla viimeinen kylpy vähään aikaan jos pakkasia tulee viimein tänne eteläänkin. Myskeille ei vesi ole niin välttämättömyys kuin tavallisille ankoille.
Mutta ovat toki paljon työläämpiä kuin kanat. Paskoo kun tulee ruokalusikallinen kerrallaan. Mulla on sisäkarsinassa melko ohut pehkukerros jonka vaihdan kerran 1,5 viikossa. Pinta lähtee helposti talikolla kuorien koskapa eivät sekoittele alusiaan. En ole kokenut hoitoa vaivalloiseksi koska ovat niiiin hauskoja. Hoitotoimet menevät siinä ohessa kun niitä täytyy kuitenkin käydä rapsuttelemassa
Mutta ei niitä kyllä voi oikein verrata toisiinsa. Meidän myskisorsat ovat lähempänä koiraa kuin kanaa. Kulkevat perässä, juttelevat ja kiipeävät syliin. Leikkivät mielellään meidän göötin kanssa. Varsinkin yksi naaras. Juoksevat pihaa ympäri vuorotellen toinen tai toinen edellä ja jopa painivat. Kun koira on tarhassa menee sorsa sitä aidan läpi kirputtamaan.
Meillä ei ole kuin juomavesi sisällä automaatissa jota eivät voi loiskutella. Ulos laitetaan lasten vannaan vesi muutaman viikon välein jotta kylpyyn pääsevät. Tänään taisi olla viimeinen kylpy vähään aikaan jos pakkasia tulee viimein tänne eteläänkin. Myskeille ei vesi ole niin välttämättömyys kuin tavallisille ankoille.
Mutta ovat toki paljon työläämpiä kuin kanat. Paskoo kun tulee ruokalusikallinen kerrallaan. Mulla on sisäkarsinassa melko ohut pehkukerros jonka vaihdan kerran 1,5 viikossa. Pinta lähtee helposti talikolla kuorien koskapa eivät sekoittele alusiaan. En ole kokenut hoitoa vaivalloiseksi koska ovat niiiin hauskoja. Hoitotoimet menevät siinä ohessa kun niitä täytyy kuitenkin käydä rapsuttelemassa