Dumblonden viiriäis rojekti

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No.. Ehkä se urokselta enemmän vaikuttaa, mutta on sillä kyllä tuossa aika lähellä noita pilkkuja.. Ja kun ikää on vasta 4 vk, niin saattaa vielä pilkut levitä rintaan, niin sitten se onkin naaras..

Hyvä vastaus, eikö totta? :smt005
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Juu, auttoi tosi paljon :smt003 Noh, odotellaan ja katsellaan :)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mimmillä upeat kuvat nuista viiruista!!!
Minulla on joka kerta tullu kamalsti kukkoja, saa nähä miten nyt.
Kaksi kanaa olis jouluna tulossa muninta ikään. Ja yksi valkoinen myös.
Se on nuitten pienien seassa kun muut nokki ja se oli puolet pienempi kuin muut. En tiiä mitä sitä pidän, kun en kyllä siitokseen sen munia laita. se on vain luonteellaan sulattanut minut... Joten ehkä minullekkin yksi eläkeläinen jää :smt005
Ajattelin pitää sitä tipujen kesyttäjänä, kun se on niin kiltti ja nauttii sisällä olosta, eikä yhtään noki muita. Toivottavasti ei luonne muutu , kun aikuistuu.

Mimmin viirusatsissa minulla on kaikki tasakokoa ja paljon kultaviiruja näköjään.
dumblonde

Tänään huomasin että on kyllä todella oudosti yhden valkoisen viirun nokka! Yä ja alaleukahan on normaalisti tarkasti päällekkäin, niin tällä alapuoli kasvaa oikealle ja yläpuoli vasemmalle! :confused2: En tajua miten en oo aiemmin huomannu, vai onko mahdollista että sille olisi käynyt joku haaveri? Ei se ilmeisesti kipeä ole, syö siinä missä muutkin ja juo vettä kanin juomapullosta niinkuin ennenkin. Mitähän tolle tekis? :smt009

Yksi toinenkin valkoisista viiruista on outo, on siis ollut jo melkeimpä alusta asti mutta elää siinä missä muutkin niin en oo tehny sille mitään. Siis se on vähän niinkuin quasimodo! Pää on jotenkin kokoajan vasemmalle känöttää, taipuu se kyllä oikeallekin eikä tunnu elämää haittaavan. Mistähän tämäkin johtuu... Sisäsiittoista porukkaa tai sit mulla on vaan aika pa*ka tuuri noiden kanssa... Mutta einiten huolestuttaa sen yhden nokka, tuskin tuommonen kovin normaalia on!
dumblonde

Noh, näköjään minulla on nyt tasan yksi kana ja 9 kukkoa. Tai siis enää 8 kukkoa ku yksi piti lopettaa aamulla... Laitoin pari päivää sitten toiseen häkkiin villiviiriäisen (kukko) ja sen seuraksi suklaanvärisen, vaalean ja valkoisen kanoina pitämäni viirut. No eilen se villi kukko oli pieksäny sen valkoisen ja beiken viirun joten ne on kukkoja nekin. Eristin ne kuljetusboksiin yöksi ja tyhmä olin kun pistin molemmat "haavoittuneet" samaan, aamulla valkoinen oli jollain tapaa halvaantunut... Hyvin alkaa tämä viiruilu! Pitänee hommata lisää siitosmunia...
Suvianne

Jep, jos vain pisarakin on verta ei kannata samaan laittaa. Ja karvaasti olen oppinut , että jo parin päivän eron jälkeen kukot vihaa toisiaan niin että toinen nokitaan vaikka kuoliaaksi.
Tulipa sullekkin kukkoja!? Ihme homma nuilla viiruilla.

Säästä isoimmat ja ota muualta siitosmunia ja sitten yhdistä. Saa heti vähän geenipohjaa laajemmaksi.

Minun tuoreimmissa on nyt ainakin kaksi varmaa kanaa, muut näyttää pelottavasti kukoilta!!!?? :smt011
dumblonde

Nonii, tänään oli se ainokainen viirukana muninut ensimmäisen munan! Kaikki muut on tosiaan kukkoja, osa on pitänyt jo erottaa omiin yksiöihinsä kun meinaavat tapella... Minkäs ikäisenä noita kukkoja voisi kuvitella syövänsä? Onko niissä vielä edes pikkuriikkisen lihaa vai pitaiskö kasvatella vielä muutamia viikkoja ( nyt vajaa 6 viikkoisia)? Pitänee muutama kukko jättää odottelemaan että saan lisää siitosmunia, jos eivät teurasta toisiaan ennen sitä...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon syönyt niitä heti, kun ovat olleet haitoille, eli juurikin tuossa noin 6 - 8 viikon iässä. Eihän ne suurensuuria ole, mutta hyviä kyllä!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuossa kirjassa neuvottiin, et syötävät pitäisi kasvatta vähän hämärämmässä, niin lihois. Mutta eikö ne oo täyskasvuisia silloin kun munii? Hyviä ne ainakin on!
Suvianne

Minä pidin osaa kauemmin kuin 6viikkoa ja olivat jopa hämärämmässäkin... Vaan ei kannata. kun ovat sukukypsiä ja ilman hellua niin astuvat toisiaan ja tappelevat ja ikävöivät ja päinvastoin vaan laihtuvat..
Tästälähtien laitan heti kun kiekaisevat niin pataan!!
Ja HYVÄÄ on :)
Vastaa Viestiin