Nyt niitä viiruja vihdoin ja viimein on Sain muutama viikko sitten 20 munaa, eilen kuoriutui 10 tipua. Yksi munista oli tyhjä, lopuissa kuuluisi olevan vielä jotain elämää joten odotellaan tässä vielä josko sieltä jotain tulisi...
Valitettavasti vaikuttaa kyllä siltä että jo kuoriutuneista tipuista kaksi on vaivaisia, kummallakaan ei toimi oikean puolen jalka. Odotin vielä tähän aamuun ihmettä että olisivat kävelleet, mutta kai ne pitää lopettaa kun ei jalat toimi.
Viimeksi muokannut dumblonde, 20 Marras 2008, 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onnea! Onneksi ny edes jokunen tuli. Aika vähän kyllä jos vain puolet kuoriutuu. Mutta pääseehän tolla alkuun
Mulla oli sillo ekasatsissa se yksi joka ikäänkuin halvaantu ja tässä toisessa vain puolet kuoriutu ja yksi kuoli toisena päivänä.
Luulen, että tässä minun kannassa on paljon sisäsiittosuutta. Koska munatkin on pienempiä, entä Mimmin viirujen munat.
Toivon, että Mimmiltä tullet kuoriutus hyvin ja saisin sieltä uudet morsiammet ja hellut omille. Eiköhän se kanta elvy yhtä nopeesti ku taantuuki?
Hyviä munioita nuo mullakin on joka päivä vaan jokainen mamma munan tööttää.
Tänä päivänä kuoriutui vielä yksi tipu, epäilen että muita ei enää kuoriudu mutta odottelen silti vielä huomiseen. Eli nyt on elossa ja virkeänä 9 viirutipua, ne kaksi vaivaista lähetin taivaaseen... Toivotaan nyt että loput pysyy hengissä!
Liekkö tuo heikohko kuoriutumisprosentti sitten siitä johtuvaa kun mulla oli kananmunia samaan aikaan koneessa ja kun kanan tiput kuoriutui niin noukin ne sitä mukaa pois kun kuoriutuivat (tuli muuten hauskoja maaoravan värisiä tipuja!). Kosteus tietenkin aina vähän laski kun konetta auoin... jos ei huomiseen mennessä ole ketään kuoriutunut, niin pitänee availla munia ja ihmetellä mitä sisältävät.
Minäkin meinasin että otan keväällä vaikka kukkoja/siitosmunia jostain toisesta paikasta,niin tulee vähän uutta verta porukkaan. Mutta jospa se viirujen pito tästä lähtisi alkuun
Minullakin oli niitä kanoja yhtäaikaa ja just samoin noukin kesken pois. ja minulla kuoli viiruja muistaakseni kolme munaan. Yksi oli jo melkein ulkona.
Minäkin laitan sen piikkiin. olis parempi jos saisivat rauhassa kuoriutua.
Nyt minulla on myös yhtäaikaa. Mutta viirut kuoriutuu viikkoa aikasemmin kuin kanat. Joten yritän olla aukasematta konetta turhaan. Silloin vain kun pitää kääntää kananmunat.
Päätin kuitenkin etten enää tee yhteishaudontoja. Jotenkin tuntuu, että ei se voi olla paras mahdollinen kanoille eikä viiruille.
On ne kyllä kieltämättä söpöjä. Ja pieniä! Minustakin tuntuu että seuraavalla kerralla haudon pelkästään yhtä lajia kerrallaan, ja yritän olla aukomatta sitä konetta muutenkin turhaan... Jospa se siitä, olihan tämä vasta muutenkin eka kerta kun haudoin koneella munia. Harjoittelu tekee mestarin vai miten se oli!
Onneksi olkoon! Ja minustakin on ihan hyvä tulos eka kerralle. Joo, se on vähän opettelua noiden viirulaisten kanssa. Ne on tosi arkoja kylmälle ja kuivalle.. Siis munan sisällä.
Tosta kuivuudeta muuten olen koittanu ottaa selvää.
Ne varmasti kuivuu herkemmin.
Säilöin omat viirun munat kanalassa, kun ajattelin siellä olevan tarpeeksi kosteaa. Mutta nyt on jo liian kylmä. Mitenhän ne on paras säilöä? Siis siitosmunat.
Syötäviä olen nyt pitäny muovirasiassa, sillai kansi löyhästi päällä.
Kannettomaan kennoon, joka koriin ja korin päälle kostutettu (mutta ei valuva) liina, joka ei koske munien pintaan. Korin alle kapula, jota vaihdetaan puolelta toiselle aamuin-illoin. Lämpötila noin + 8 - + 15.
KIITOS!! Tuo olikin hyvä!
Tietää tulevaisuudessa. meillä menis nuita viirunmunia hirveesti. Kyllä minä tarvin ainakin 15-20 munivaa, että pystyn ruokkii koko perheen.
Lapset on ihan villinä viirun muniin, joka muodossa ja niillä on niin kiva voidella leipomiksia, kun ei jää ylimääräistä ja majoneesikin onnistu loistavasti!!
Ja minä kyllä pidän lapsillekkin terveellisenä ruokana niitä.
Ja omia munia ny yleensäkkin!!
Tänään tein vohvelitaikinan mihin lykkäsin 8 omaa kananmunaa. Taikina vaihtaa kivasti keltaseen väriä! En halua enää ikinä kaupan munia!!!!!!!!!
Noniin, nyt on kymmenen virkeän oloista viirua (eilen illalla tuli vielä yksi). Tosin viimeisimmälläkin oli hieman "käppyrä" jalat, mutta yön aikana suoristuivat jo lähes normaaliksi. Luulisin että johtuu ihan siitä että meni noin myöhäiseksi kuoriutuminen, ja tosiaan auoin konetta liikaa...
Eli saldona: 12 yhteensä kuoriutui, yksi munista oli ihan tyhjä. 7 jäi kuoriutumatta vaikka munat ei hölsky, en ole vielä uskaltanut ruveta availupuuhiin. Olisi kieltämättä voinut onnistua paljon huonomminkin eka haudonta!
No olis tieten voinu mennä huonomminkin. Vissiin Tiuksella ei kuoriutunu ollenkaan??
Harmi kun hänestä ei kuulu mitään. Kun minulla tuli yhtäkkiä mieleen, että voisiko millään olla mahdollista että hänellä olisi niitä amerikan viiruja?? Niitähän pitää hautoa muistaakseni 21 vuorokautta.
Vai voiko vain niin harmillisesti käydä, ettei yhtään kuoriudu