Uuden kukon tuominen vanhan kukon laumaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi että, ihan kuin Ralf tajuaisi mitä täällä puhellaan...
Tein sille laudan, jossa voi nukkua. Entisen orren paikalle, siihen minne se eilen niin kaihosi. Vaan Ralfpa viis välitti laudasta, se nousi orrelle. Ei ehkä ylimmälle, minne muut kanat meni, mutta siihen toiseksi alimmalle... Hetken tasapainoili, kääntyi ja asettui nukkumaan. Minä pidättelin hengitystä, että mitä jos se ei pysy siellä, mitä jos se tippuu. Melkein tippa tuli linssiin, kun se asettui nukkumisasentoon. :love5:

Kyllä se niin on, että Ralf saa meiltä oman lukaalin, jos elo uuden nuoren pojanklopin kanssa ei suju. Ja tuossa kun asiaa tutkailin, niin aivan loistavasti siihen saa ulkotarhankin, jos tarve vaatii.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Hullu, hullu maailma ja hullut elainhullut: Sahalahdella Ralf-niminen kukko hyppaa orrelle ja Mar-jatta paattaa saastaa Ralfin hengen. Ja siita onnellisena yks polja taalla Kyproksella hymyilee onnesta vedet silmissa!!! :smt003 :smt005 :smt003
Kuten huomaat, oon hengessa mukana :smt001

Makin laitoin uusia orsia kanalaan toissapaivana. Kaytin niita sellasia bambun varsia jotka jostain syysta meijan pihaan raahattiin kaksi vuotta sitten - eika mitaan kayttoa ollut. Meinasko isanta meille bambumajaa alkaa vasaamaan...? :smt002 Juu, asensin hienosti uudet orret. Tietysti nippusiteilla, koska pidempaan asennusprojektiin mun karsivallisyys ei riittais :smt002 Ei kelvannu. Eika eilenkaan kukaan loikannut sinne. Mutta tanaan! Sinne bambuorrelle lehahti yksi valkoinen naaraskalkkunamme! \:D/ Kylla orsi vahan siina notkahti, mutta naytti kestavan. Ja bambu on kylla aika liukastakin pinnaltaan, mutta niin kalkku-rouva siihen vaan asettu yopuulle :smt001
Mar-jatta

Heh, hullu hullu maailma tosiaan. Se, että minä täällä olen tippa linssissä Ralffini kanssa, saa ihmiselle Kyproksella tipan linssiin, joka aiheuttaa sen, että nyt olen minäkin taas tippa linssissä... :smt005

Onnea bambuorrelle! Nyt teillä sitten on bambumajassa yhden varren vaje! :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvä hyvä Ralf! :smt041
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt010 voi sitä Ralfia! ootko katsonut jalat läpi, ettei niissä ole mitään? Kun minun kanamummo vielä pysyy hyvin orrella ja on jo 9v. Tuo Mimmin ohje oli hyvä. Ota muutama samanikäine kana ja pikku kukko, niin kyllä ne siitä paikkansa hakee.
Mar-jatta

Onpa sulla mirri iäkäs kana!:smt006

Ralfilla oli tosi paha kalkkijalka, jota on nyt kolmesti hoidettu ja alkaa olla paranemaan aika hyvin. En tiedä miten paljon se vaikuttaa, mutta siltä puuttuu myös kynsiä. Näyttää ihan kuin se ei saisi pitävää otetta orresta.
mirri

Jospas sillä Ralffilla ei olekkaan vanhuus? Tuntuu että tuossa olis jalka ongelmaa nyt enemmän. Jos kana voi elää 15v niin mikäs sitä kukkoakaan estää. Eli silloin oltais vasta keski-iässä. mutta kuitenkin voishan sitä uutta kaveria siihen koittaa jo oleentumaan. Toishan se uutta verta porukkaan. Ainakin nämä kukkopojat on sopeutuneet mulla vanhan Lordin kanssa ihan hyvin olemaan. Kaksi on jo ihan kiekumis iässä. Ja polkee muutamia kanoja,Lordin seläntakan salaa :smt005 Aion kyllä jättää yhden vara kukon olemaa, jos ei tappelua tule jatkossakaa,
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Laitoin sulle Marr-jatta viestiä :smt006
Mar-jatta

No niin, nyt on tullut meille pieni kukkoherra. :smt007 Aivan ihana!
Muu lauma oli jo nukkumassa, kun saavuimme viimeinkin kotiin. Piti olla hyvissä ajoin kotona, mutta aina se ei mene niin kuin suunnittelee... T:nimim. huomena saadaan hakea meidän paku autosähköhuollosta...

Mutta mutta... Tarkoitushan oli siis laittaa nuori kukko tuohon vanhaan laumaan, ja erottaa laumasta Ralf ja pari kanaa omaksi laumakseen, jos kukkojen yhteiselo ei suju. Nyt kun katteltiin nuoren kukon ihanan sileitä jalkoja, tuli surku laittaa sitä meidän kalkkijalkajoukkoon. Toki tautia on hoidettu ja ainakin tälläerää voitettu, mutta miten voi olla varma että se tosiaan on poissa? Ettei uusi? En millään haluais että se tarttuu nuoreen kukkoonkin. Asia, jota en tohkeissani tajunnut ottaa huomioon. :oops:

Nuori kukko on tällähetkellä isossa koirahäkissä, semmosessa missä meidän bokserit yleensä matkustaa pakussa. Sillä on siellä orsi ja vesi- ja juoma-astiat. Tarkoitus oli laittaa se aamulla tuon vanhan lauman pariin. Mutta nyt se kysymys, eli jos löydän pikaisesti nuorelle kukolle alho-kanoja jostain suhteellisen lähistöltä (Pirkanmaa/ympäristö), niin voiko sitä kukkoa pitää tuossa koirahäkissä pari vuorokautta yksin? Se kuulee muiden kanojen äänet, muttei näe niitä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea uudesta komistuksesta! Laitahan kuvaa näytille! Toki näköyhteyskin olisi hyvä, mutta tuskin se pari päivää yksinään mitään haittaa...voi olla toisaalta ihan hyväkin, että tottuu uuden paikan ääniin ja hoitajaan rauhallisesti yksinään. Tilastahan tuossa häkissä ei varmaan ole puutetta, kun verrataan häkkikanoihin :smt002
Mimmi

Sehän on jopa suositeltavaa, että uusi parven jäsen pidetään eristyksissä jonkin aikaa, ihan jo tautisuojan yms. vuoksi. Ei se varmastikaan siitä pahastu, saapahan olla aluksi rauhassa uudessa ympäristössä.
Mar-jatta

Pähkäilyn tulos oli, että pikkukukko meni nyt kumminkin muiden joukkoon. Siitä tuli Hjalmar, tuttujen kesken Jalmari, ja vielä tutumpien Jallu (yhen tähen...) Ralf sitä vähän ajatti rouvien kaakattaessa teatraalisesti taustalla. Mutta ilmeisen kivuttomasti tähän asti. Levottomiahan ne on, ja Ralf intoutuu välillä perässä kävelemään, mutta ei mitään isompaa toraa. Pikku-Hjalmari väistää näppärästi, ja nousee orrelle pakoon.

Tässä Hjalmar:
Kuva

Ja tässä, Ralf on vienyt kanaset nurkkaan...
Kuva

Ja vielä yksi... Ralf ja Jukka-kana Marjatan kanssa taustalla
Kuva
Mimmi

Helttainen! Varsinkin toka kuvassa, missä niin tomerasti saapastelee! :smt007
Mar-jatta

Joo, se on ihana pään keikistelijä. Kuuntelee kun sille puhuu ja tulee luottavaisena luo. Mulla on (oli...:smt005 ) tapana pitää kanalan ovea auki aina, kun puuhailen niille ruokaa tai muuta. Ikinä ei oo kukaan yrittänyt tulla toiselle puolen, pikkutipu välillä käy kurkkimassa mutta pysyy kanalan puolella (siinä on reilu puolen metrin kynnys). No pikku-Hjalmari se ponnahti ensi töikseen kynnykselle kattelemaan, että mitä se ihminen siellä oikein puuhaa... :smt007 Ihana.
mirri

:smt007 Voi mikä pikku söpöliini!
Vastaa Viestiin