Haudonnan abc aloittelijalle
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Nyt näyttäis siltä, että pääpomo Tyyne on alkanut hautomaan. Se on istunut pesässä jo päälle vuorokauden, aamulla kävi vain syömässä ja palasi takaisin munien pariin.
Oikeestaan toivoinkin, että se olisi Tyyne joka alkaisi hautomaan. Saavat muut kanat olla rauhassa sen komenteluilta ja muut kanat kunnioittavat Tyynen pesää (muuten ne munivat samaan pesään, mutta nyt ovat alkaneet munia viereiseen).
Katsotaan nyt jatkuuko Tyynen hautomainnostus ja saadaanko mekin vihdoin pikkuisia.
Oikeestaan toivoinkin, että se olisi Tyyne joka alkaisi hautomaan. Saavat muut kanat olla rauhassa sen komenteluilta ja muut kanat kunnioittavat Tyynen pesää (muuten ne munivat samaan pesään, mutta nyt ovat alkaneet munia viereiseen).
Katsotaan nyt jatkuuko Tyynen hautomainnostus ja saadaanko mekin vihdoin pikkuisia.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
asf Suomessa hautomakoneita myy ainakin Bole, oman Maino MPS18-koneeni ostin tästä Brittifirmasta (tuli maksamaan rahteineen vähän yli satasen) 

Mulla taas on tämmöinen ongelma että brahma kana on päättänyt hautoa pesää vaikka siellä ei mitään olekaan! Hautoi jo helmi/maaliskuussa ja sai aikaiseksi kolme poikasta, mutta heti kun oli saanut ne kasvatettua kolmen kuukauden ikään niin alkoi uudestaan hautominen (vaikka ei ollut kukkoakaan siinä vaiheessa enää..) Miten kanan siis saa lopettamaan hautomisen? Pistin ne jo viikko sitten ulos ja toivoin että haudonta into loppuu uudessa ympäristössä, vaan ei. Olen sen aina pari kertaa päivässä poistanut pesästä jos vaikka tokenisi takaisin normaali elämään, mutta rouva on ilmeisesti päättänyt haluta tipuja vaikka sitten heinistä hautomalla!
Apuva!

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Meillä kans haudotaan, vaikka kuvittelin jo, että tykkäs niin kyttyrää tuo kaveri, että heittää kesken, kun menin merkkaileen munat, mutta nyt siellä pesässä kököttää kaks kanasta. ( Siis samassa pesässä) ja sinne ei kauheesti voi kättä tökätä, että kattos, mitä niiden alla on. 6 munaa mä jätin kirjavalle, mutta nyt se Wilhelmiinalta saatu punanen kököttää siellä kans, nii montako lie nyt. Mutta. Entäs sitten kun tiput kuoriutuu? Tuleeko tädeille riita? Aikasessa vaiheessa kysyn, 6.pvä alotettiin tää pesässä kyykkiminen. 

Hyvin täällä on kaikilla mennyt kahden emon uusioperheet.. Taitavat vain saada vähän enemmän vapauksia ja nauttia siitä, kun pääsee välillä rauhassa orrelle tai kylpyyn eikä tiput kilju kurkku suorana perään, kun on toinenkin hoitaja.
(Tulee ihan mieleen, kun itsellä oli kaksi vaippaikäistä.. Onneksi nyt jo toinen on armeijassa ja toinen kesätöissä, ja välillä se olen minä, joka huutelen perään..
)
(Tulee ihan mieleen, kun itsellä oli kaksi vaippaikäistä.. Onneksi nyt jo toinen on armeijassa ja toinen kesätöissä, ja välillä se olen minä, joka huutelen perään..

Miten saan kanat hautomaan..?
Meidän kanat eivät vaan haudo. Munivat kyllä. Vaikka munia olisikin eivät kanat ala hautoa (Mokomat laiskurit!
) Olisi kiva saada vinkkiä mites voisin saada kanat innostumaan hautomisesta.

No joo, vieläkin se hautoo
Ei vaikka mitä teen niin menee aina pesään ja jatkaa tyhjän pesän hautomista. Kyllä se ihan terveeltä muuten vaikuttaa, että ei pitäisi siitäkään johtua. On meillä kyllä nyt uusi kukkokin, voisi tietysti laittaa sitten munia haudottavaksi jos se kerta niin tipuista tykkää. Loppuuko tuo hautominen ikinä?? Vai onko se tuommoinen hautomakone ikuisesti...
Se on vielä nuorehko, noin vuoden ikäinen. Ja heti kun se oppi munimaan niin alkoi myös hautomaan saman tien...