Haudonnan abc aloittelijalle

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Icie

Viesti Kirjoittaja Icie »

Nyt näyttäis siltä, että pääpomo Tyyne on alkanut hautomaan. Se on istunut pesässä jo päälle vuorokauden, aamulla kävi vain syömässä ja palasi takaisin munien pariin.

Oikeestaan toivoinkin, että se olisi Tyyne joka alkaisi hautomaan. Saavat muut kanat olla rauhassa sen komenteluilta ja muut kanat kunnioittavat Tyynen pesää (muuten ne munivat samaan pesään, mutta nyt ovat alkaneet munia viereiseen).

Katsotaan nyt jatkuuko Tyynen hautomainnostus ja saadaanko mekin vihdoin pikkuisia.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Onnea Tyynen urakkaan :smt001
Icie

Viesti Kirjoittaja Icie »

Tyyne on nyt pysynyt vajaan viikon pesässään. Muutaman kerran olen säikähtänyt, kun olen tavannut sen tarhassa muiden kanssa, mutta sitten se on taas mennyt jatkamaan hautomispuuhiaan. Sillä on nyt noin 8 munaa, että katsotaan kuoriutuuko niistä ketään muutaman viikon kuluttua :smt001 .
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvältä vaikuttaa-toivottavasti Tyyne jatkaa loppuun asti!
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

anteeksi offtopic mutta kuinka paljon toi hautomakone maksaa ja mistä niitä sais? tuli vain mieleen aiheesta ku ei tiä viä mitään
Terhi

Viesti Kirjoittaja Terhi »

meilläkin haudotaan! jätin muutaman päivän munat kerämättä ja nyt siellä kököttää rouva tiiviisti :smt001 saas nähdä miten käy...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

asf Suomessa hautomakoneita myy ainakin Bole, oman Maino MPS18-koneeni ostin tästä Brittifirmasta (tuli maksamaan rahteineen vähän yli satasen) :smt001
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Mulla taas on tämmöinen ongelma että brahma kana on päättänyt hautoa pesää vaikka siellä ei mitään olekaan! Hautoi jo helmi/maaliskuussa ja sai aikaiseksi kolme poikasta, mutta heti kun oli saanut ne kasvatettua kolmen kuukauden ikään niin alkoi uudestaan hautominen (vaikka ei ollut kukkoakaan siinä vaiheessa enää..) Miten kanan siis saa lopettamaan hautomisen? Pistin ne jo viikko sitten ulos ja toivoin että haudonta into loppuu uudessa ympäristössä, vaan ei. Olen sen aina pari kertaa päivässä poistanut pesästä jos vaikka tokenisi takaisin normaali elämään, mutta rouva on ilmeisesti päättänyt haluta tipuja vaikka sitten heinistä hautomalla! :smt003 Apuva!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onkos lintu muuten varmasti kunnossa, joskus sairas lintu jää pesään kökkimään vaikka siellä ei oliskaan yhtään munaa.. Munat kannattaa heti ottaa pois, joka tapauksessa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Taitaa olla sitkeämmän sorttinen hautoja dumblonden kana :smt003 Jos se on ihan hyväkuntoinen edellisten tipujen jäljiltä, niin helpoimmalla pääsisi, kun lykkäisi alle siitosmunat kukollisesta kanalasta.
Pauliina

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Meillä kans haudotaan, vaikka kuvittelin jo, että tykkäs niin kyttyrää tuo kaveri, että heittää kesken, kun menin merkkaileen munat, mutta nyt siellä pesässä kököttää kaks kanasta. ( Siis samassa pesässä) ja sinne ei kauheesti voi kättä tökätä, että kattos, mitä niiden alla on. 6 munaa mä jätin kirjavalle, mutta nyt se Wilhelmiinalta saatu punanen kököttää siellä kans, nii montako lie nyt. Mutta. Entäs sitten kun tiput kuoriutuu? Tuleeko tädeille riita? Aikasessa vaiheessa kysyn, 6.pvä alotettiin tää pesässä kyykkiminen. :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvin täällä on kaikilla mennyt kahden emon uusioperheet.. Taitavat vain saada vähän enemmän vapauksia ja nauttia siitä, kun pääsee välillä rauhassa orrelle tai kylpyyn eikä tiput kilju kurkku suorana perään, kun on toinenkin hoitaja.

(Tulee ihan mieleen, kun itsellä oli kaksi vaippaikäistä.. Onneksi nyt jo toinen on armeijassa ja toinen kesätöissä, ja välillä se olen minä, joka huutelen perään.. :smt003 )
Kananlento

Miten saan kanat hautomaan..?

Viesti Kirjoittaja Kananlento »

Meidän kanat eivät vaan haudo. Munivat kyllä. Vaikka munia olisikin eivät kanat ala hautoa (Mokomat laiskurit! :smt003 ) Olisi kiva saada vinkkiä mites voisin saada kanat innostumaan hautomisesta.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

No joo, vieläkin se hautoo :smt017 Ei vaikka mitä teen niin menee aina pesään ja jatkaa tyhjän pesän hautomista. Kyllä se ihan terveeltä muuten vaikuttaa, että ei pitäisi siitäkään johtua. On meillä kyllä nyt uusi kukkokin, voisi tietysti laittaa sitten munia haudottavaksi jos se kerta niin tipuista tykkää. Loppuuko tuo hautominen ikinä?? Vai onko se tuommoinen hautomakone ikuisesti... :smt012 Se on vielä nuorehko, noin vuoden ikäinen. Ja heti kun se oppi munimaan niin alkoi myös hautomaan saman tien...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on yks sellainen, joka hautoo neljä kertaa vuodessa.. Että onnea vain sinnekin! :smt005
Vastaa Viestiin