1. Jätä ihmeessä munia pesään. Anna niiden olla niin kuin pesässä valmiina ovat, kana kyllä kääntelee ne sitten niin päin kuin parhaakseen katsoo.
2. Kannattaa kokeilla jättää pesämuna kumpaankin pesään. Aina ei näiden kanatätien mieltymyksistä ota selvää. Turvallisin pesä kuitenkin olisi se valmiiksi maan tasalla oleva, ettet sitten joudu pähkäilemään kuinka siirrät hautovan kanan tai pidät emon pesässä sen jälkeen kun ensimmäinen tipu on kuoriutunut ja pudonnut pesästä! Jos kana näyttää hautomisen oireita, voisi olla hyvä mahdollisuuksien mukaan rauhoittaa tila pesän ympäriltä muilta kanoilta.
Heinä on hyvä kuivike. Itse pyöräytän usein pesänmallin heinistä, mutta ihan pelkkä kutterinpurukin näyttää kanoille kelpaavan ( minulla on purukuivike munintapesissä).
3. Houkutusmunan kannattaa antaa olla paikoillaan ja vielä pari-kolme seuraavaakin. Yleensä kanat aloittavat hautomisen, kun munia on pesään kertynyt 5-10 kappaletta. Tässä on ehkä kana- ja rotukohtaisia eroja (?). Älä siis kerää munia pois, vaan katso useamman munan ilmestyttyä samaan pesään innostuuko joku hautomaan.
Tuosta munan säilymisestä elinkelpoisena en ole ihan varma, itse olen aina ajatellut, että viikon verran...
4. Munia voi lisätä hautovalle kanalle. Jos jätät munan kanan viereen, se kyllä vierittelee munan allensa heti kun poistut paikalta. Ja kyllä kunnon kanaemo myös nokkaisee sinua käteen, mutta ei se oikeasti satu! Rohkeasti vain
Liikaa munia ei kuitenkaan pidä mennä laittamaan. Sanoisinpa, että maksimi on 10 munaa kanan koosta riippuen. Paras haudontatulos tulisi ehkä noin 7 munalla. Kaikkien munien pitää siis mahtua hyvin kanan alle.
5. Kana hautoo 3 viikkoa eli 21 vrk. Tipusia saattaa kuitenkin kuoriutua 2-3 vuorokauden sisällä, riippuen siitä milloin munat on munittu ja kana aloittanut hautomisen.
Nämä ovat ihan omiin kokemuksiini perustuvaa tietoutta ja toivottavasti toiset tietävämmät täydentävät vastaustani.
Kanaemo on kyllä täydellinen hautoja ja jos sillä on vietit kohdallaan, ei sen hommiin tarvitse eikä kannatakaan juuri puuttua. Luonnostaan kana menisi perustamaan pesänsä hieman muusta porukasta syrjään, joten kanala/tarha-olosuhteissa pitää usein rakennella hautoville oma rauhallisempi soppi etenkin, jos toiset kanat/kukot ovat kovin uteliaita kanaemon tekemisien suhteen.