Näiden vanhemmat tosiaan alkavat lähennellä vuoden ikää, syy voi olla siinä. Kerron omat kokemukseni kunhan saan koneeseen tilaa viirun munille.
Harmillista, tiedän tunteen kun monta viikkoa touhuat ja odotat ja tuloksena lähes nolla
Sukusiitosta näissä ei ole nimeksikään, sotken omiin lintuihin uusia joka vuosi.
En mä usko, että munissa on mitään vikaa, kyllä se on täällä päässä! Se on taiteilua tuon hautomakoneen käytön tarkka opettelu. Tietenkin munien siitos saattoi noin aikaisin keväällä olla vähän heikko, mutta sehän ei selitä noita munaan kuolleita sikiöitä. Eiköhän se ole se kosteus..
Mutta tässä nämä pienet, eli valkea, tumma ja kaksi harmahtavaa:
Mimmi kirjoitti: Nuo kaks villiväristähän on kanoja, kun niillä on mustia täpliä rinnassa.
Mulla on 3 viikoa ollut 4 ruskeaa ja 4 villinväristä viiriäistä, ovat nyt 6 viikkoisia. Aika hiljaista porukkaa, enkä osaa äänistä erottaa onko kukkoja mukana
Mustista täplistä heräsi kysymys, kun yhdellä ruskealla on valkoisia täpliä rinnassa, kolmella muulla ei ole. Onko vaan "värivirhe", vai voiko siitä päätellä sukupuolta?
Kuinka kovaäänistä se kukon "kiroilu" on? Enkä ole huomannut kenenkään nousevan varpailleenkaan.
Lähemmän tarkastelun tuloksena yhdellä villinvärisellä ei ole mustiapilkkuja rinnassa. Ainakin 1 kukko porukassa on
Joo, tämä hulluus ei hetkessä hellitä eikä kaadu muutamaan vastoinkäymiseen!
Mullahan on taas kone käynnissä, mukana sekä ankan-, kanan- että viirumunia omalta porukalta. Ideana vertailla kuoriutumistuloksia eri lajeilla. (En nyt varsinaisesti kanatipuja TARVITSISI..)
Joo, rakensin siis pahvilaatikosta kuoriutumiskoneen viirulaisille, koska hautomakoneessa on muita munia. Siirsin ne eilen kuoriutumiskoneeseen, kun laskettu aika piti kaiken järjen mukaan olla huomenna (17 vrk). No, eilen sitten yksi jo ponkaisi maailmaan:
Meidän pikku pää-jalkainen, niin kuin ukkeli sanoi:
Kääääk, ihana!!!!!!! Siis jos minulla ei onnaa näitten tärähtäneiden munien kanssa, niin velvoitan sinut keräämään muutaman minulle haudottavaksi
Siis TAHTOO!!!
Mulla on häkin osat jo pesussa ja hiekkaa siivilöitynä ja siemeniä kerättynä ja ja ja . Vähänkö harmittaa jos ei mitään synny!
Onneksi olkoon Äipälle
Nämä uudet viiriäiset tekevät jonkin verran isompia munia kuin aiemmat. Lisäksi olen huomannut, että kun viiriäisillä EI ole lämpölamppua, ne tekevät isompia munia. Minusta se on järjen vastaista, koska luulisi, että lämpölampun kanssa energiaa ei menisi lämmön tuottamiseen ja riittäisi paremmin muniin, mutta ei! Olen tämän nyt niin monesti testannut, että itse ainakin jo siihen uskon. (Kunnes joku todistaa sen vääräksi. )
No, eilen kuitenkin löytyi sellainen 2-3 kertaa normaalin viirumunan kokoinen hirvitys! Se on siis käytännössä noin puolikas kananmuna. Kuva ei tietysti tee sille oikeutta, mutta kuitenkin:
Viiruoppaassa sanottiin että ainakin lihaksi menevät kannattaisi kasvattaa hämäremmässä. Sillon kasvaa isoja lintuja.
Voisko se jotenki vaikuttaa muniinkin.
On kyllä tosi iso tuo!!!
Valolla oli jotain vaikutusta kuvioonkin?? en nyt muista..