Mimmin viiriäisten haudontaprojekti
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Mimmin viiriäisten haudontaprojekti
Taistelin hetken itseni kanssa, että kirjoitanko tänne mitään koko projektista, kun vähän kait nolo, jos ei näin ensikertalaisena saa mitään elämää aikaiseksi.. Mutta sitten ajattelin, että jaettu tappio on aina helpompi kestää ja jaettu ilo on aina tuplasti riemukkaampi, joten mitäpä voisin hävitä!
Eli tilasin itselleni Ecostatin hautomakoneen ja osasin sen jopa kasatakin. (Se oli siis itse koottava, mutta ei siinä nyt kovin monta osaa ole.)
Tänään kalibroin kosteusmittarin. Se kuuleman kannattaa tehdä noin vuoden välein, miksei useamminkin. Kastellaan pyyhe märäksi ja väännetään se valumattomaksi. Kiedotaan mittari pyyhkeen sisään tunniksi. Sen jälkeen säädetään mittari osoittamaan noin 95-97 %.
Viiriäisen munat ovat matkalla Kuukernupilta ukkelin kyydillä kohti kotia. Valmiiksi olen selvittänyt seuraavat asiat: (Korjatkaa, jos on väärää tietoa!)
- Haudonta-aika on 16-17 vrk
- Lämpötila 37,6 - 38 astetta
- Kosteus 60 %
- Käännellään päivinä 1-13 aamuin illoin, myös munien paikkaa voi vaihdella
- Kun kuorituminen alkaa (noin viimeinen ½ vrk) nostetaan kosteus olemaan 80 % ja lasketaan lämpötila noin 37,2 asteeseen
Kone on jo käynnissä ja etsin noita optimaalisia olosuhteita. Koneen sijoitin vessaan, vaikka se ei pidäkään ääntä. Se on kuitenkin paikka, jossa on käytävä monta kertaa päivän aikana, joten on hyvin tarkkailun alla.
Ensimmäisenä ihmetyttää, että kun munia käännellään kaksi kertaa vuorokaudessa, kone ehti joka kerta jäähtyä & kuivaa vähän ja palautuminen oikeisiin lukemiin näyttäisi kestävän puolikin tuntia. Tämäkö ei vaikuta haudonnan tuloksiin?
Tästä se alkaa! Ihan "pikkuisen" jännittää!
(Kuvia laitan sitten, kun saan kamerani pojalta takaisin huomenna.. )
Eli tilasin itselleni Ecostatin hautomakoneen ja osasin sen jopa kasatakin. (Se oli siis itse koottava, mutta ei siinä nyt kovin monta osaa ole.)
Tänään kalibroin kosteusmittarin. Se kuuleman kannattaa tehdä noin vuoden välein, miksei useamminkin. Kastellaan pyyhe märäksi ja väännetään se valumattomaksi. Kiedotaan mittari pyyhkeen sisään tunniksi. Sen jälkeen säädetään mittari osoittamaan noin 95-97 %.
Viiriäisen munat ovat matkalla Kuukernupilta ukkelin kyydillä kohti kotia. Valmiiksi olen selvittänyt seuraavat asiat: (Korjatkaa, jos on väärää tietoa!)
- Haudonta-aika on 16-17 vrk
- Lämpötila 37,6 - 38 astetta
- Kosteus 60 %
- Käännellään päivinä 1-13 aamuin illoin, myös munien paikkaa voi vaihdella
- Kun kuorituminen alkaa (noin viimeinen ½ vrk) nostetaan kosteus olemaan 80 % ja lasketaan lämpötila noin 37,2 asteeseen
Kone on jo käynnissä ja etsin noita optimaalisia olosuhteita. Koneen sijoitin vessaan, vaikka se ei pidäkään ääntä. Se on kuitenkin paikka, jossa on käytävä monta kertaa päivän aikana, joten on hyvin tarkkailun alla.
Ensimmäisenä ihmetyttää, että kun munia käännellään kaksi kertaa vuorokaudessa, kone ehti joka kerta jäähtyä & kuivaa vähän ja palautuminen oikeisiin lukemiin näyttäisi kestävän puolikin tuntia. Tämäkö ei vaikuta haudonnan tuloksiin?
Tästä se alkaa! Ihan "pikkuisen" jännittää!
(Kuvia laitan sitten, kun saan kamerani pojalta takaisin huomenna.. )
onnee vaan yritykseen! no se kääntely matkii luontaista linnun pesä touhua ainakin ankoilla ja hanhilla toi on todennettu omilla silmillä.sit ymmärtääkseni sen kääntelyn tarkoitus on että sikiö ei tartu kiinni seinämään.ankan ja hanhen konehaudonnassa kehoitetaan välillä ns.tuulettamaan konetta jolloin lämpötila laskisi.tekee myös sikiön verenkierrolle kuulemma hyvää eli lisää sitä. tässä nyt ainakin osa tiedon jyväsistä.noin tiedot on peräisin haudontaoppaasta
Jep. Tuntuu heti alkuun tosi työläältä. Näyttää, että hautomakoneen omat pienet vesikipot eivät riitä mihinkään. Vaihdoin tilalle puoli konetta täyttävät sammiot, niin sain kosteudeksi 60 %. Hyvä kun munat vielä mahtuvat mukaan..
Haudontakoneen oma lämpömittari näyttää eri väreillä lämpötilan, mutta asteikko on kokonaisen asteen välein ja välillä kaksi lukemaa on sinisenä, minkä värin pitäisi näyttää oikea lämpötila.. Hmm..
No, illan mittaan sain lukemat asettumaan kohdalleen, joten äsken latasin munat koneeseen. Sinne meni köllöttelemään 23 pienen pientä viiräisen munaa. Hassua on, miten niin pienestä munasta voi kuoritua mitään!!
Nyt jo pelottaa, että homma menee ihan pipariksi, enkä saa yhtään elinkelpoista viirutipua..

Haudontakoneen oma lämpömittari näyttää eri väreillä lämpötilan, mutta asteikko on kokonaisen asteen välein ja välillä kaksi lukemaa on sinisenä, minkä värin pitäisi näyttää oikea lämpötila.. Hmm..

No, illan mittaan sain lukemat asettumaan kohdalleen, joten äsken latasin munat koneeseen. Sinne meni köllöttelemään 23 pienen pientä viiräisen munaa. Hassua on, miten niin pienestä munasta voi kuoritua mitään!!

Nyt jo pelottaa, että homma menee ihan pipariksi, enkä saa yhtään elinkelpoista viirutipua..

Joo, ei tää oo täysjärkisen hommaa! Lämpö on pysynyt tasaisen hyvänä, mutta kosteus tippuu kuin lehmän häntä! Nyt näyttää jotain 35 %, ei hyvä! Mulla on oikeesti kaks isoa astiaa siellä vettä niin, että noin puolet koneen lattiapinta-alasta on niiden alla. Enempää ei oikein mahdu. Näyttääkö mittari väärin?
Mä oon kalibroinu sen jo kahdesti: märän pyyhkeen sisällä se nousee 95-97 prosenttiin, eli ihan niin kuin pitääkin.
Hautomakoneen kulmiin on kertynyt kosteutta. Eikös silloin kosteutta ole jo liikaakin?
Mistä saa hyvän kosteusmittarin?
Hermot palaa heti alkuun!
Mä oon kalibroinu sen jo kahdesti: märän pyyhkeen sisällä se nousee 95-97 prosenttiin, eli ihan niin kuin pitääkin.
Hautomakoneen kulmiin on kertynyt kosteutta. Eikös silloin kosteutta ole jo liikaakin?
Mistä saa hyvän kosteusmittarin?
Hermot palaa heti alkuun!
Jännää seurata tätä, sillä mäkin aion koklata ankkojen hautomista keväällä. Saan drippleltä lainaksi hautomakoneen, ja pekkikseltä saan ostettua munat. Hmm.. dripple puhui että hänellä on joku elektroninen kosteusmittari, koska nuo toisenlaiset on epätarkkoja. Drippleeee, huhuu! Millanen sulla on? (sillä taitaa olla muuta ajateltavaa
)
Onnea haudontaan!

Onnea haudontaan!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
mulla on myös ollut elektroninen mittari, sen kanssa olen kyllä onnistunut kiitettävästi...
Koneiden omat ohjeet pitävät yleensä melko hyvin kutinsa, mitä niissä sanottiin?, tai siis onko koneessa joku ihan siihen kuuluva vesiastia?
Mua jännittää ihan yhtä paljon kuin suakin ja pidän täällä peukkuja ojossa että onnistuisit!
Koneiden omat ohjeet pitävät yleensä melko hyvin kutinsa, mitä niissä sanottiin?, tai siis onko koneessa joku ihan siihen kuuluva vesiastia?
Mua jännittää ihan yhtä paljon kuin suakin ja pidän täällä peukkuja ojossa että onnistuisit!

Yöllä pyörin levottomana ja kävin tämän tästä tarkistamassa lukemia. Kosteus näytti vain 30 % ja lämpö taas 39, välillä jopa 40. Melkein itku pääsi ja huoletti, että menikö koko homma ihan v...tuiks. Ajattelin jo, että kirjoitan tänne vain, että:
"Myytävänä hautoma-fucking-kone" (sinkkuelämistä lainatulla ilmaisulla)
ja unohdan koko jutun.
Aamulla ensitöikseni hain Rautiasta digitaalisen lämpö- ja kosteusmittarin (maksoi hiukan alle 30 €, kun tinkasi), jonka laitoin koneeseen. Mittari paljasti, että kosteutta oli yli äyräiden (näytti vain HI) ja lämpötila taas 2 astetta alhaisempi, kuin koneen oma läpyskä näytti.
Nyt on lukemat kohdallaan ja homma jatkuu. Toivoa varmaankin vielä on, koska en kypsentänytkään munia yön aikana? Mitenköhän tuo liika kosteus, onko se näin alkumetreillä miten vaarallista?
Vaan joka tapauksessa jatketaan yritystä..
PS Kuukernuppi: Koneessa oli omat vesiastiat, mutta niiden kiinnitys ei pidä (tarralla kiinni tulevat klipsti) eikä se vesimäärä näytä riittävän.
"Myytävänä hautoma-fucking-kone" (sinkkuelämistä lainatulla ilmaisulla)
ja unohdan koko jutun.
Aamulla ensitöikseni hain Rautiasta digitaalisen lämpö- ja kosteusmittarin (maksoi hiukan alle 30 €, kun tinkasi), jonka laitoin koneeseen. Mittari paljasti, että kosteutta oli yli äyräiden (näytti vain HI) ja lämpötila taas 2 astetta alhaisempi, kuin koneen oma läpyskä näytti.
Nyt on lukemat kohdallaan ja homma jatkuu. Toivoa varmaankin vielä on, koska en kypsentänytkään munia yön aikana? Mitenköhän tuo liika kosteus, onko se näin alkumetreillä miten vaarallista?
Vaan joka tapauksessa jatketaan yritystä..

PS Kuukernuppi: Koneessa oli omat vesiastiat, mutta niiden kiinnitys ei pidä (tarralla kiinni tulevat klipsti) eikä se vesimäärä näytä riittävän.
Ja sen verran korjausta, että ei se kosteus ole ollutkaan ylimaallista: jouduin lataamaan vettä samat isot astiat takaisin saadakseni kosteuden about oikealle tasolle. Joten eipä sitäkään hätää.
Tässä nyt muutama eka kuva. Tällainen hautomakone:

Tällainen mittari:

Ja tässä nyt lukemat, lämpötilat ylhäältä ja alhaalta:

Tässä nyt muutama eka kuva. Tällainen hautomakone:

Tällainen mittari:

Ja tässä nyt lukemat, lämpötilat ylhäältä ja alhaalta:

Mimmi, hyvä että hankit digitaalisen kosteusmittarin, nimittäin ne viisarimalliset ei tosiaan näytä oikein
Mulla oli joskus 3 tavallista mittaria ja ne kaikki näytti aivan eri arvoja. Digitaalinen oli sitten homman pelastus. Mutta digitaalisen lämpötilamittariin puolestaan ei voi luottaa! Mulla se näyttää 1,5 astetta liikaa. Lämpötila kannattaa mitata kuumemittarilla joka on erittäin oivallinen ja tarkka tuohon hommaan! Digitaalisen mittarin lämpötilaan ei voi etenkään silloin luottaa jos se in ja out-lukema on eri vaikka mittari antureineen on siellä koneen sisällä samassa paikkaa.
Se kosteuden vaihtelu ihan alkumetreillä ei ole katastrofaalista jos tilanteen saa pian hallintaan.
Kun tipuset alkavat kuoriutua, niin kannattaa ainakin silloin pitää kone kiinni ettei kosteus haihdu ja tipuset kuivu kuoriin kiinni (silloin kun munissa on jo nokka näkyvillä). Menee nimittäin kauan ennenkuin se kosteus taas palautuu siihen haluttuun korkeaan. Olisi kannattanut kokeilla miten saa kosteuden loppuvaiheessa nostettua, sillä se epäonnistuu monelta. Mä en ensin saanut sitä kunnolla nostettua ja sitten toisella kertaa nousi jo liikaa... Jos kuoriutumisvaiheessa piti raottaa konetta, suihkautin sinne seinille sumutuspullolla vähän vettä, niin kosteus nousi nopeammin takaisin.
Mä mietin että eiköhän tuohonkin koneeseen saisi väkerrettyä automaattisen kääntösysteemin
Mun koneessa (vaikka pieni onkin) pohjaritilä liikkuu ja munia erottavat väliseinät pitävät munat paikoillaan. Kun vetäisee/työntää sellaisesta vivusta mikä on yhdistetty pohjaritilään, se ritilä liikkuu ja munat kääntyvät automaattisesti.
Se on hieno tunne kun munat alkavat piipittää
Eiköhän ne siellä kehity elleivät kuumentuneet liikaa. Mulla nousi jossain satsissa yli 39 asteen mutta silti sieltä kuoriutui pikkuisia!

Se kosteuden vaihtelu ihan alkumetreillä ei ole katastrofaalista jos tilanteen saa pian hallintaan.
Kun tipuset alkavat kuoriutua, niin kannattaa ainakin silloin pitää kone kiinni ettei kosteus haihdu ja tipuset kuivu kuoriin kiinni (silloin kun munissa on jo nokka näkyvillä). Menee nimittäin kauan ennenkuin se kosteus taas palautuu siihen haluttuun korkeaan. Olisi kannattanut kokeilla miten saa kosteuden loppuvaiheessa nostettua, sillä se epäonnistuu monelta. Mä en ensin saanut sitä kunnolla nostettua ja sitten toisella kertaa nousi jo liikaa... Jos kuoriutumisvaiheessa piti raottaa konetta, suihkautin sinne seinille sumutuspullolla vähän vettä, niin kosteus nousi nopeammin takaisin.
Mä mietin että eiköhän tuohonkin koneeseen saisi väkerrettyä automaattisen kääntösysteemin

Se on hieno tunne kun munat alkavat piipittää

Viimeksi muokannut dripple, 02 Helmi 2008, 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mirri: siinäpä se, munat on olleet koneessa kohta vuorokauden, koska silloin näytti, että olosuhteet ovat tasaantuneet oikeiksi. Mutta ei sitten olleetkaan. Mutta oli ehkä sittenkin ja mittarit vain heittelehtivät??
Mutta nyt on hyvä meininki.
Dripple: jep, pitää puuhastella kääntösysteemi ennen seuraavaa yritelmää. Voisi tosiaan onnistuakin.
Mä vaikka suihkuttelen sitä loppuajan kosteutta 2 vrk, jos ei muuten onnistu!

Mutta nyt on hyvä meininki.
Dripple: jep, pitää puuhastella kääntösysteemi ennen seuraavaa yritelmää. Voisi tosiaan onnistuakin.
Mä vaikka suihkuttelen sitä loppuajan kosteutta 2 vrk, jos ei muuten onnistu!

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Kiva, että saatiin haudontaprojekti seurattavaksi! Ja kovasti onnea matkaan alkuvaikeuksista huolimatta! (Mulla ois kyllä menny hermot siihen malliin, että laittaisin aika kipakkaa kyselyä koneen myyjälle->maahantuojalle->valmistajalle, että miksi uuden koneen ostettuaan joutuu vielä ostelemaan siihen uudet mittaritkin...)