Olkipelletti kuivikkeeksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

terhili

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja terhili »

Sari78 kirjoitti:Saako etelä-pohjanmaan alueelta mistään ostaa paria pikkusäkkiä? Olis ihan mukava ensin testata tuota, mutta ei viittis tilata ekaksi 1000 kg.
Mieheni haki meille koesäkin hyllykallion (nurmon) agrista. Siellä oli varastotavarana niitä pikkusäkkejä ainakin syksyllä.
Artturieinari

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Artturieinari »

Meillä aloitettiin tallissa olkipelletti kokeilu marraskuussa ja on ihan höpöpuhetta ettei olkipellettiä voisi turpeen kanssa käyttää. Meillä on talli ollut turvekuivituksella ja pellettiä alettiin lisäämään niihin siinä vaiheessa kun olisi turvetta pitänyt laittaa. Siitä sitten pikkuhiljaa lisättiin pellettiä ja nyt on kolme karsinaa kokonaan pelletillä. Eli perustusvaihe kannattaa (taloudellisessa mielessä) tehdä turpeella ja siitä siirtyä pelletin käyttöön. Kokemukseni mukaan nämä kaksi kuiviketta käyttäytyvät täysin samalla tavalla.
sabriina
tipu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 15:29
Paikkakunta: Renko/Hämeenlinna

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja sabriina »

Maatiaiskanoja,lampaita,kani,viiriäisiä,kalkkunoita ja koiria
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

kaztanja kirjoitti:Meidän suunnalla Lahden K-maataloudesta saa 16kg säkeissä 6euroa säkki.
Täääh?! JKL:n yhdessä maatalousliikkessä josta ostin moisia maksoi n. 12 euroa (tai sinne päin) säkki! Onpahan halpoja teidän suunnalla..

Mullakin kävi mielessä että tietty nuo valmistajat suosittelevat tuota ainoaksi kuivikkeeksi. Toisaalta huomasin, että jos kuivia/märkiä alusia haluaa erotella paakkuuntumisen perusteella niin melkein on helpompaa jos joukossa on vain pellettiä. Mutta en usko että eri ainesten sekottelu lisää pelletin/kuivikkeen menekkiä.

Mä meinasin ensi syksynä siirtyä kokonaan pellettiin, taajamaolosuhteissa sen käsittely on kuitenkin paljon helpompaa kuin muiden kuivikkeiden.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Silvia Sommarlat

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Olen kiinnostuneena seurannut keskusteluanne olkipellettien käytöstä kuivikkeena. Itse olen käyttäny alkuun turvetta pelkästään, nykyisin viime vuodet purua sen helpon saatavuuden takia. Haittapuolena on hidas maatuminen , eivätkä purukasat maastoudu kovin hyvin luontoon.
Soittelin tässä Agreja läpi ja kyselin olkipellettien saatavuutta Vaasasta löytyisi 500kg:nsäkkejä, Alajärveltä 16 kg:n kokeilusäkkejä.Jälkimmäisellä olisi mukava kokeilla kun hintakin alle kympin, mutku...rahtikustannukset taitais olla turhan
korkeat.
Onko Närpiön lähialueilla olkipellettien käyttäjiä , olisi mukava kuulla lisää käyntöstä, hankinnasta ja hinnasta!
Kiyry87

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Onko kukaan kokeillu olkipellettiä ankoilla ja lampailla? Mä olen miettinyt että jos tilaisi suursäkin olisi sitä hyvä käyttää useammalla elukalla.
Mun kanala on kuitenkin aika sievän kokoinen joten menisikö se pelletti pilalle kesän kosteilla ilmoilla siellä pressun alla?
Kanalaan kuulostaa niin makialta käyttää että on alkanut polttelemaan kokeilla ainakin yksi talvi.
Paljonko suursäkit maksaa kotiin kuljetettuna? Mä mietin sillä kun tulee apupaska säkit tässä keväällä niin samoilla jousilla varmaan voisi tulla pellettisuursäkki kanssa :smt017
sannikki

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Ankoilla pelletti on törkeän HYVÄ! menee varmasti lampaillakin :smt045 Meillä ei säkit ole kostunut vaikka aika kosteeta nytkin tuppaa olemaan, ulkona pressun alla ollaan säilytetty!
Kiyry87

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Niinko?! :smt041 Hieno homma, eli pitänee aloittaa kyselyt paikallisista agreista mitä maksaisi
olkipelletti kotiin tuotuna. Pitänee samalla vähän huudattaa niitä ihan kiusallaankin..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mullakin on pelletistä hyviä kokemuksia ankalta :smt023 Kyselin Agrista suursäkin tilaamista ja kotiinkuljetusta (ensi syksynä). Mutta sitten selvisi että he kyllä lastaavat suursäkin peräkärryyn myymälän pihalla, ja yksi säkki tulee näin paljon halvemmaksi kuin kotiin tuotuna. Kun kyse on noin pienestä erästä. Mutta siis, mä olen päättänyt siirtyä syksystä lähes täysin pellettiin, lisänä meinasin käyttää olkea/heinää makuupaikoille.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
sannikki

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Minulta vinkki suursäkin purkamiseen kotona peräkärrystä jos ei löydy trukkia tai traktoria kotipihalla!

-peräkärryn pohjalle pressu säkin alle
-kotona katsot sopivan paikan säkille jossa on jokin KESTÄVÄ kiinnityspaikka, esim puu.
-säkin ympärille suht alas vyöksi hinausliina (ei niihin nostokorviin siitä säkki vaan kaatuu!)
-Vyöliinasta toinen liina puuhun kiinni.
-Ajetaan auto kärryineen säkin alta pois, liina pitää siis säkin paikallaan ja pressu hoitaa liukumisen.
-Jos osaa laskeskella säkin paikkaa niin peräkärryn alle sopivaan kohtaan kuormalava, ja säkki putoaa lavan päälle, näin ei maan kosteus tee tuhojaan!

Muista siis että kun säkki on sidottu vaikka siihin puuhun, niin se pysyy paikallaan, kärry vaan lähtee alta pois! ELi itse ajoimme säkin pihan reunalla kasvavien koivujen viereen ja otimme siihin :)

Tälläinen kikka kakkonen tuli keksittyä kun ei mitään nostovälinettä kotona ole :smt043
Lolita

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

http://www.globalpellet.fi/

Täältä saa myös kotimaista olkipellettiä en ole vielä tehnyt hintapyyntöä kun lankomies on siellä töissä ja pikku tipusille siivosi koneiden ympäriltä miulle pienen määrän pellettejä. Mutta hyviä ovat olleet!
siimis

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta firmasta; Rapsoodia (.ee) - sain sähköpostitarjouksen olkipelletistä. Onkohan luotettava firma tämä?
Indica

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Indica »

Niin mitenkäs tää pelletti siis toimii siinä kestopehkussa? Vaikuttaako siihen mitä muuta pehkuun kannattaa laittaa? Ja kannattaako heti alkusyksystä pistää pelletit pehkuun, vai onko niitä lisäilty myöhemmin sytyttelymielessä, vai miten ootte tehneet?
biohansa

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja biohansa »

Vastaa Viestiin