Olkipelletti kuivikkeeksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nniina

Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Nniina »

Ihan aloittelija elikkä kesäksi muutamaa kanaa suunnittelen ja koppikin vielä tekemättä mutta sopisiko pieneen mökkiin kuivikkeeksi hevosilla käytettävä olkipelletti? Ja sen päälle vaikka kutteria tms? Pelletti on sellasta ruskeaa pötkylää joka kostuessaan turpoaa nelinkertaiseksi eli imukykyä löytyy. Vai syökö kanat pelletit, nehän turpoaa sitten mahassa? Toiveena olisi helposti siivottava ja mahdollisimman hajuton pohja. Entä sopiiko hevosten säilöheinä kanoille?
sokeripussi

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Mun mielestä kaikkein hajuttomin on turve ja ihan kohtuu helppo siivottava. Turpeeseen on sit sotkenu kutteria ja olkea. Mut kokeilemalla selviää itselle paras vaihtoehto :smt001
Noista pelleteistä en tiiä mittään, mutta voisin kuvitella et ei ehkä paras kun nuo kanojen tuotokset on kuitenkin aika kiinteää tavaraa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Olkipelletti toimii ainakin mulla kestopehkussa. Pussin kyljessähän lukee että suositellaan kostuttaan kevyesti syömisen estämiseks :smt002 10 litran ämpäriin laitoin pari litraa vettä pohjalle ja pellettejä 3 l päälle, niin yön yli kun saavat olla, tulee piirun alle sen 10 l purua kanalaan :smt023 Mä kun ruokin sillä tota kestopehkua, laitan laskisankoon alle ton 3 l pellettiä ja vanhaa kahvia, teetä ym päälle ja se kanalaan. Kuivana syövät sen :smt009
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Täytyypäs kokeilla en talvena tuota pelletti kikkaa pehkuun :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kahvikostutusta ei sitten kannata tehdä ainakaan vuohille ja lampaille, just hajotettiin roskapussi, jossa oli käytettyjä kahviporoja
helga

Viesti Kirjoittaja helga »

pellettiä pukkaa...
eli kysyin vapon asiakaspalvelusta ihan tämän puupelletin käytöstä pienkanalassa nimenomaan muun (turve ja olki) kuvikkeen lisänä ja olivat sitä mieltä että kyllä kannattaa kokeilla. eli huomenissa kokeillaan, ajattelin ensin kostuttaa samalla systeemillä kuin olkipellettejäkin.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kaveri käyttää puupellettejä ja tykkää tosi paljon. Ei kastele ja parissa päivässä rikkoontuvat. Näyttää vain alussa pehku kuulemma vähänlaiselta mutta sitten kun pelletit hajoavat pehkua onkin hyvä kerros.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä käytä kissanhiekkana ja sekotan sit kostuneena kanalan pehkuun. Vähänhän sitä kerrallaan vaan tulee ja toi vapon pelletti on niin isoo etten usko kanojen sitä maistavan.
Lilliagro

Viesti Kirjoittaja Lilliagro »

Meiltä ostetaan kanoille olkipellettit paljon. Siipikarjan on paljon helpompi huoltaa ja kanoilla on mielenkiintoinen tuote nokkida :) Kanat imevät olkipellettit alle vähän ja tämä tuote ei ole heille vaarallista, lisäksi se on 100% luonnollinen! Kanalan omistajat käyvät tuotetta meiltä ostamassa jo vuosia ja hyväksyvät hyvin.
www.lilliagro.ee
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Olkipellettiä en kanalaan ole ajatellut mutta kaneilla se on ollu älyttömän hyvää! Turpoaa moninkertaiseksi kun kostuu ja pitää hajut! Testikanin häkki oli melkein 3 viikkoa siivoamatta, ei tartten hajun takia siivota, vaan pissanurkka meinas pursuta yli häkin reunojen :smt043

Mitens toi kissan hiekkana ollut puupelletti :smt017 eikös toksoplasmoosi ole kanoille tarttuva? Tälläisen ainakin wikipediasta pongasin "Toksoplasmoosin aiheuttava alkueläin voi levitä esimerkiksi kissan ulosteesta,[3] mutta myös muiden nisäkkäiden[1] ja muun muassa lintujen välityksellä. Toksoplasma voi olla hengenvaarallinen sen isännille, mutta yleensä tartunnat ovat lieväoireisia."
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minä käytän olkipellettiä kuivikkeena, ongelmana on tällä hetkellä että se kuumuu liikaa. kanalassa oli asteita tänään 24, vaikka pari kertaa viikossa otan märät kohdat pois,yritän siis pitää kuivana kanalan,kun kosteusprosentti on mahdoton muutenkin, helppoa tuo on hoitaa, pelletti hajoaa nopeasti ,ei todellakaan pölise yhtään, tekee suht kovan alustan, mutta itse olen pitänyt sen ilmavana. talvella annan sitten paakkuuntua kunnolla ja lämmetä,lisäilen vain uutta kerrosta päälle. mutta nyt alkaa lämpenemään jo vähän liikaa, oli kohtia jotka suorastaan hohki lämpöä. Ovet pidän päivällä auki toki,mutta yöksi ne on pakko sulkea ja sitten kamala lämpö pukkaa päälle, melkein jo toivoisin kanalan puolesta pakkasia.
Lilliagro

Viesti Kirjoittaja Lilliagro »

Olet aina tervetullut tutustumaan itse tuotteisiin ja ostaa, niin hinta on edullisin! Tänään kävi juuri Suomesta nainen ostamassa olkipellettit itsensä muutamiin kanavia :) Kananpoikia jatkuu pienemmän määrän koko vuodeksi.

Meidän kanssa voi pitkin Pietarin maantietä, 35 km Tallinnasta, 20 min autolla.

http://lilliagro.ee/?c=yhteistiedot&l=fi :smt006
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mistä olkipellettiä voi ostaa? Kotimaasta mieluiten. Vierastan kokemattomuuttani netti tilauksia ulkomailta. Sillä siis saa pehkun käyntiin ja voi ruokkia pitkin talvea?
Mun pehku kun ei suostu toimimaan vaikka Ave Mariaa sille hokis päällään seisten... :smt010
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Agrimarket.20 kg pussi n. 12 euroa.Riittoisaa on.
Fogo

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Kävin suoraan LilliAgrosta, Virosta ostamassa olkipelletejä kanoille.
Hyvin tuntuu toimivan ja kanat tykkää kovasti. PItää seuraavalla reissulla hakea lisää!
Vastaa Viestiin