Tämmöisen vanhan jutun kaivelin. kanaemon viestiä tarkoitan, noin sivun puolivälissä. On kylläkin puhetta yliaikaisista kanatipuista, vaan josko siitä jotain vinkkiä saisi viiriäisillekin: http://www.munanetti.power-forums.com/o ... E4%2A#9992
Mulla oli ankamunat ilman emoa niin että olivat jääkylmiä, eikä ollut kone päällä, vaan kun vesilinnut ompi vähän erilaisia , niin en hirvinnyt kertoo.. ja kuoriutumisprosentti siinä partissa oli noin 3 ylivuorokauden jälkeen 60. En tunne vielä viiruja.. miten ne kestää lämmönvaihtelua, ankanmunat näemmä kestää. Enka mää niitä ees käänellyt tai huolehtinut kosteudesta, kun olin satavarma ettei niistä mitään tuu.. Mimmi muuten näki osan niistä poikasista
joo ankan ja hanhen munat kestää vaihtelua ja haudonta oppaan mukaanhan ne pitäis välillä viilentääkin.kanahan jököttää paikoillaan mut ankka ja hanhi käy välillä syömässä,pulikoimassa yms ja palaa sit pesälle. siinä se ero on kanalla ja vesilinnuilla.
Yhdessä munassa naputtelee nokka ja parissa-kolmessa muussakin näkyy halkeamia!! Nostin äkkiä kosteuden ja pudotin hiukan lämpöä. Voi, toivottavasti edes joku selviää eläjäksi!!! Ihanaa ja jännää!!
Onpas mukava uutinen ettei tullut pettymystä.. hyvä tietää ettei nekään oon niin.. pikkutarkkoja lämpöjen suhteen.. Peukut on pystyssä tääläkin.. onks ne ihan taviksia vai jotain erikoisviiruja..
Kolme munaa keikkui, piippaili ja reikiäkin ilmaantui. Sitten ne hiljenivät.. Nyt tietysti huolettaa, etteikö voimat riittäneetkään kuoriutumiseen?? Vai lepäilisivätkö ne vain välillä?
Luin tuolta Driplen viirutirppasista juttua ja ne olivat kuoriutuneet vasta seuraavana päivänä reikien ilmaannuttua. Joten taas odotellaan ja pidetään peukkuja.
Muista, että hautomakonetta ei saa availla liian usein, itse olen avannut hautomakonetta noin kerran päivässä. kuoriutumisvaiheessa viiriäiset ovat todella herkkiä ilmankosteuden ja lämpötilan muutoksille. mutta onnea haudontaan ja toivotaan että kuoriutuu monta pientä tipua
No sitä mä just epäilin, kun mun oli pakko availla pari kertaa, että sain kosteusprosentin tarpeeksi korkealle. Sitten olen kyllä antanut olla rauhassa. Mut just ajattelin, kun porukka koneessa hiljeni, että joko se mun availu kostautui. Mutta äsken siellä oli taas täysi meininki!!