Pipari hautoo taas. (Tipu tipu tipu tipu tipu tipu)
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Tänään oli kaksi Susannan tipuista kuollut: toinen oli tullut käytävälle ja ilmeisesti kylmettynyt ja toinen oli tallaantunut karsinan lattialle.
Harmittaa vietävästi, sillä olin huomaavinani, että Pipari kokeneempana emona höykkytti vähän Susannaa tipuineen ja ajattelinkin jo, että pitää muuttaa Susanna ystävällisempään seuraan..
Nyt Susanna ja kolme tipua liittyivät Kukko Nimeltä Ainon klaaniin; siellä Toffee ja Tiina tipuineen ottivat tulokkaat ihan hyvin vastaan.

Nyt Susanna ja kolme tipua liittyivät Kukko Nimeltä Ainon klaaniin; siellä Toffee ja Tiina tipuineen ottivat tulokkaat ihan hyvin vastaan.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Kukko-kana-saldo näyttää mun silmiin tältä: Piparin yhdeksästä tipusta (Wuohettaren kantaa) on kaksi kukkoa, viisi kanaa ja kaksi "kuknaa" (ei vielä erota), ehkä kuitenkin kukkoja, mutta ei niin selvästi kuin nuo kaksi isointa.
Tiinan ja Toffeen yhteisprojektissa on yksi kukko ja kaksi kanaa. Rescue-tipu, jonka haudoin loppuun kylmälaukussa lämminvesipullojen päällä on edelleen valkoinen, niskaan on tullut vähän kuparin väriä, joka siitä varmaan leviää selkään. Mutta siivet ja pyrstö ovat edelleen valkoiset.
Ja se siis näyttäisi olevan kana.
Susannan loput tiput ovat säilyneet hengissä Ainon parvessa, mutta vähän nurkissa joutuvat asustelemaan ja kovasti pitämään puoliaan. Mutta jospa se siitä. Niistä kolmesta tipusta en vielä osaa sanoa sukupuolijakaumaa.
Laittelen kuvia, kunhan ehdin..
Muoks; laitoin kuvat tuonne kuvagallerian puolelle..
Tiinan ja Toffeen yhteisprojektissa on yksi kukko ja kaksi kanaa. Rescue-tipu, jonka haudoin loppuun kylmälaukussa lämminvesipullojen päällä on edelleen valkoinen, niskaan on tullut vähän kuparin väriä, joka siitä varmaan leviää selkään. Mutta siivet ja pyrstö ovat edelleen valkoiset.

Susannan loput tiput ovat säilyneet hengissä Ainon parvessa, mutta vähän nurkissa joutuvat asustelemaan ja kovasti pitämään puoliaan. Mutta jospa se siitä. Niistä kolmesta tipusta en vielä osaa sanoa sukupuolijakaumaa.
Laittelen kuvia, kunhan ehdin..
Muoks; laitoin kuvat tuonne kuvagallerian puolelle..
Meillä haudotaan. Taas. No, se ei taida enää olla mikään uutinen. Sen sijaan uutiskynnyksen ehkä ylittää se, että hautoja ei ole Pipari. Ja hassu juttu on sekin, että hautomaan alkoi Tiina, joka sai Toffeen kanssa yhteishaudonnassa kolme tipua tammikuussa. Aika nopeasti aloitti uudelleen? Onkohan Toffee ominut tipujen hoidon itselleen, niin Tiinan piti alkaa väsäämään omaa poikuetta?
Toinenkin hautoja aloitti, tällä kertaa ekakertalainen Klaara. Tää murtaa lopullisesti mun (jo muutenkin vääräksi havaitun) teorian mallioppimisesta, sillä Klaara on Kaunon parvessa eka, joka hautoo eikä ole kyllä saanut mallia mistään.
Mun kuudesta munintaikäisestä kanasta viisi on hautovaisia. (Ja se yks poikkeus on Mocca, joka on ihan kukna: hirmuinen harja eikä muni kuin satunnaisesti.)
Lisäksi mulla on kaksi just munintansa aloittanutta, Saara ja Veera. Laskin tuossa, että kesällä mulla on sitten 17 munintaikäistä kanaa..
Oiskohan siinä jo myydä jokunen? 
Mun kuudesta munintaikäisestä kanasta viisi on hautovaisia. (Ja se yks poikkeus on Mocca, joka on ihan kukna: hirmuinen harja eikä muni kuin satunnaisesti.)
Lisäksi mulla on kaksi just munintansa aloittanutta, Saara ja Veera. Laskin tuossa, että kesällä mulla on sitten 17 munintaikäistä kanaa..

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mä kokeilin yhden satsin ankan munia ja suihkuttelinkin niitä muutaman kerran. Neljän viikon jälkeen tuloksena oli hirveä haju ja mätiä munia..
Nyt mulla on jo kolmas hautoja taas vauhdissa: Klaaran kämppiksenä tököttää Veera, 7 kk ikäinen ensikertalainen. Olen jo pari-kolme kertaa nostanut sen vain pois sieltä ja kerännyt koko ajan siltä munat pois. Mutta sisukkaasti se siellä istuu kuin tatti.
Mietinkin nyt, kun juuri hain postista viirumunapaketin (joulu ja synttärit yhtä aikaa!
), että mitäs jos laittaisinkin puolet munista Veeran alle ja vain puolet koneeseen? Sitten 14 päivän jälkeen poimisin munat muiden kaveriksi koneeseen kuoriutumaan. Ois käsittääkseni aika optimaaliset olosuhteet munilla kanan alla.. Mitäs sanotte?
Mitähän se Veera muuten sitten tuumaa, kun munat viedään pois? Pitäiskö sille taas laittaa koneeseen samaksi ajaksi vaikka kolme kananmunaa, jotka sais sitten hautoa loppuun?
Nyt mulla on jo kolmas hautoja taas vauhdissa: Klaaran kämppiksenä tököttää Veera, 7 kk ikäinen ensikertalainen. Olen jo pari-kolme kertaa nostanut sen vain pois sieltä ja kerännyt koko ajan siltä munat pois. Mutta sisukkaasti se siellä istuu kuin tatti.
Mietinkin nyt, kun juuri hain postista viirumunapaketin (joulu ja synttärit yhtä aikaa!

Mitähän se Veera muuten sitten tuumaa, kun munat viedään pois? Pitäiskö sille taas laittaa koneeseen samaksi ajaksi vaikka kolme kananmunaa, jotka sais sitten hautoa loppuun?