Pipari hautoo taas. (Tipu tipu tipu tipu tipu tipu)

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Siellä onkin nyt paljon pientä sirkutusta kuultavana ja suloisia untuvikkoja katseltavina! Onnea :cheers:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tänään oli kaksi Susannan tipuista kuollut: toinen oli tullut käytävälle ja ilmeisesti kylmettynyt ja toinen oli tallaantunut karsinan lattialle. :smt010 Harmittaa vietävästi, sillä olin huomaavinani, että Pipari kokeneempana emona höykkytti vähän Susannaa tipuineen ja ajattelinkin jo, että pitää muuttaa Susanna ystävällisempään seuraan..

Nyt Susanna ja kolme tipua liittyivät Kukko Nimeltä Ainon klaaniin; siellä Toffee ja Tiina tipuineen ottivat tulokkaat ihan hyvin vastaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Voih itku! :cry: Toivottavasti uudessa parvessa pärjäävät ilman syrjimistä.
Mimmi

Kukko-kana-saldo näyttää mun silmiin tältä: Piparin yhdeksästä tipusta (Wuohettaren kantaa) on kaksi kukkoa, viisi kanaa ja kaksi "kuknaa" (ei vielä erota), ehkä kuitenkin kukkoja, mutta ei niin selvästi kuin nuo kaksi isointa.

Tiinan ja Toffeen yhteisprojektissa on yksi kukko ja kaksi kanaa. Rescue-tipu, jonka haudoin loppuun kylmälaukussa lämminvesipullojen päällä on edelleen valkoinen, niskaan on tullut vähän kuparin väriä, joka siitä varmaan leviää selkään. Mutta siivet ja pyrstö ovat edelleen valkoiset. :smt007 Ja se siis näyttäisi olevan kana. :smt003

Susannan loput tiput ovat säilyneet hengissä Ainon parvessa, mutta vähän nurkissa joutuvat asustelemaan ja kovasti pitämään puoliaan. Mutta jospa se siitä. Niistä kolmesta tipusta en vielä osaa sanoa sukupuolijakaumaa.

Laittelen kuvia, kunhan ehdin..
Muoks; laitoin kuvat tuonne kuvagallerian puolelle..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mimmi: eihän ne kuolleet tipit oo siinä kuvassa jonka otsikko on : "Porukkaa Kurkon karsinassa, linssiluteena pikku-kukko:" .. siinä olis kaks vähän sairaan näköistä. Roikuttavat siipiään..
Mimmi

Ei, ne kuolleet oli ihan muutaman päivän ikäisiä. Nämä olivat juuri pötköttelemässä, osalla pää kainalossa ja osa oli juuri ötökkätarkastustaan tekemässä, joten asennot sattuu tuossa kuvassa olemaan erikoisia. Kovin ovat pirteitä kaikki, hyvä rakenne ja valppaita & virkeitä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hieno homma.. joskushan noi siipisulat kasvaa sellaisella haipakalla ettei tirppapolo ooikein osaa niitä vetää suppuun.
Mimmi

Joo, musta tuntuu, että nämä Wuohettaren parven jälkeläiset kasvaa nopeammalla haipakalla, kuin mun omat. Liekö totta edes, mutta siltä se tuntuu??
Mimmi

Meillä haudotaan. Taas. No, se ei taida enää olla mikään uutinen. Sen sijaan uutiskynnyksen ehkä ylittää se, että hautoja ei ole Pipari. Ja hassu juttu on sekin, että hautomaan alkoi Tiina, joka sai Toffeen kanssa yhteishaudonnassa kolme tipua tammikuussa. Aika nopeasti aloitti uudelleen? Onkohan Toffee ominut tipujen hoidon itselleen, niin Tiinan piti alkaa väsäämään omaa poikuetta?
Mimmi

Toinenkin hautoja aloitti, tällä kertaa ekakertalainen Klaara. Tää murtaa lopullisesti mun (jo muutenkin vääräksi havaitun) teorian mallioppimisesta, sillä Klaara on Kaunon parvessa eka, joka hautoo eikä ole kyllä saanut mallia mistään.

Mun kuudesta munintaikäisestä kanasta viisi on hautovaisia. (Ja se yks poikkeus on Mocca, joka on ihan kukna: hirmuinen harja eikä muni kuin satunnaisesti.)

Lisäksi mulla on kaksi just munintansa aloittanutta, Saara ja Veera. Laskin tuossa, että kesällä mulla on sitten 17 munintaikäistä kanaa.. :smt003 :smt004 Oiskohan siinä jo myydä jokunen? :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Kovasti tsemppiä haudontoihin! Noitahan voisi oikeestaan myydä hautomakonetta osteleville täysautomatiikalla varustettuina :hello1:
Mimmi

Se on totta! Harmi, etteivät ne käy muihin kuin kananmuniin.. Jos alle vois laittaa ankan ja viiriäisen muniakin, niin mikäs tässä ois ollessa! :smt003
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllä meillä on kana hautonut ankan munia ja naurukyyhky viiriäisiä. Samalla menetelmällä ne sieltä putkahtaa. Ankoille tarvitsee vaan välillä suihkauttaa lämmintä vettä joko munien päälle tai mamman siiven alle.
Mimmi

Mä kokeilin yhden satsin ankan munia ja suihkuttelinkin niitä muutaman kerran. Neljän viikon jälkeen tuloksena oli hirveä haju ja mätiä munia..

Nyt mulla on jo kolmas hautoja taas vauhdissa: Klaaran kämppiksenä tököttää Veera, 7 kk ikäinen ensikertalainen. Olen jo pari-kolme kertaa nostanut sen vain pois sieltä ja kerännyt koko ajan siltä munat pois. Mutta sisukkaasti se siellä istuu kuin tatti.

Mietinkin nyt, kun juuri hain postista viirumunapaketin (joulu ja synttärit yhtä aikaa! :occasion1: ), että mitäs jos laittaisinkin puolet munista Veeran alle ja vain puolet koneeseen? Sitten 14 päivän jälkeen poimisin munat muiden kaveriksi koneeseen kuoriutumaan. Ois käsittääkseni aika optimaaliset olosuhteet munilla kanan alla.. Mitäs sanotte?

Mitähän se Veera muuten sitten tuumaa, kun munat viedään pois? Pitäiskö sille taas laittaa koneeseen samaksi ajaksi vaikka kolme kananmunaa, jotka sais sitten hautoa loppuun?
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Mikset anna hautoa lopuun asti, jos rupeaa niitä hautomaan. Ajattele kuinka helpolla pääsisit, kun mamma hoitais lapset ja sinä voisit katsella telkkaria ja syödä juustonaksuja. Ai niin, pitäishän ne konehaudotutkin hoitaa...
Vastaa Viestiin