Aloitteleva kyselee..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
elina^

Aloitteleva kyselee..

Viesti Kirjoittaja elina^ »

Ollaan jo useamman vuoden mietitty kanojen hankkimista ja nyt päätettiin, että tänä kesänä vihdoin.:) Kanat ostetaan tuttavalta ja ne olisivat nyt sitten tulossa tänne jo n. kuukauden päästä. Ollaan varattu neljä kanaa, ehkä myös kukko. Mitään kokemusta kanoista ei ole ja nyt tarvitseekin alkaa selvittämään asioita ja suunnittelemaan paikkaa kanoille..

Asutaan Varsinaissuomessa maalla. Pihaa tässä riittää ja ajateltiinkin rakentaa kanoille uusi koppi. Kooltaan olin ajatellut n.1x1,5m. Tarkoitus olisi pitää kanoja vuoden ympäri. Jos kopin eristää niin riittääköhän joku lämpölamppu pitämään kopin riittävän lämpimänä? Aika nollan tuntumassa täällä yleensä pysyy talvetkin, mut toki joskus on pakkaskausia.

Olin ajatellut, että kopin nostaisi vähän niinkun jaloilleen, irti maasta. Mitä sinne kopin pohjalle sitten laitetaan? Tuolta perustiedoista toki koitin lueskella, mutta jos nostan sen kopin ylös niin tarviiko siinä sitten huomioida jotain? Vai onkohan se ylös laittaminen hyvä ajatus ollenkaan?:D

Ja tuo kukkoasia.. Alunperin ajattelin, että ei kukkoa, mutta nyt aloin sitä asiaa vielä miettimään, että ehkä sittenkin. Jos tarkoitus ei ole tipuja tehdä, niin onko sillä kukolla sitten mitään virkaa? Toki se nyt tuohon varmaan mahtuisi pyörimään ja ei sitä tiedä, miten tässä vielä innostuu.

Kaikki vinkit otan lämmöllä vastaan! Innostus on kova, mutta aika pihalla olen vielä.:D ei kai sitä mitään uutta opi, jos ei koskaan kysele ja selvitä..
kaakatin

Re: Aloitteleva kyselee..

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Jos kerran pihaa riittää, niin miksi tehdä noin pieni koppi? Ainakin tuplasti neliöitä laittaisin lisää.
elina^

Joo tilaa olis kyllä, mutta se isompi maksaa enemmän. Lähinnä siksi ajattelin ton kokosta. Pitää sitä vielä miettiä. :smt001
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Niin maksaa laajennuskin. Kanat eivät yleensä jää siihen neljään, vaan niitä pikkuhiljaa kertyy lisää.
Kesällä varmaan tuon kokinen koppi riittäisi, mutta entäs talvella?sinne pitäisi myös itse mahatua kanojen sekaan siivoamaan ja vaihtamaan vesikuppeja jne ja silloin ovea ei voi pitää auki.
The Kekkonen

Viesti Kirjoittaja The Kekkonen »

Samaa mieltä kyllä edellisen kanssa että isompi koppi :smt001 onhan sinne saatava mahtumaan orret ja pesätkin ellei sitten ulkopuolelle pesiä tee
ne ei taas vaan talviaikaan välttämättä toimi..Kesällä kylläkin,helppo ulkopuolelta kuukkelit kerätä :smt038
Itse aloitin 5 kanaa ja kukko neliöitä oli 4-5 sinne kun laittoi ruokinta-astiat,pesät,kylpyastian,orret ei hirveästi tilaa jäänyt..No nyt kanoja melkoisesti
paljon enemmän ja laajennettu neliöt varmaan yhteensä 30..Ja niinhän ne kaikki maksaa jos jotain meinaa tehdä/laittaa..
Onneks mulla on " Kätevä Emäntä" eli Ukko-kultani :smt055 joka kaiken tehnyt itse,itse auttanut mitä noilta pieniltä lapsilta kerinny/pystynyt..
Mutta ehdottomasti isompi vaan rahkeet sallii :smt001
hanna

Viesti Kirjoittaja hanna »

todellakin, isompi vain suoraan. vaikka ei kanoja lisää hommaiskaan, niin tilaa on hyvä olla, vaikka pienemmässäkin pärjäisivät. kanoja saattaa kuitenkin sairastua/kuolla ja uusien sovittaminen porukkaan vaatii tilaa. Itse tein pienen alkuun ja siellä oli todella hankala toimia talvella.
koivunlehti

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Ja jos kopin hinta hirvittää niin kannattaa jättää kanat hankkimatta. Kanojen ylläpitokaan ei mitään ilmaista ole.
elina^

Hmm. Meillä ois tossa pihassa tommonen vanha kontti, jossa ois joku 8m2. Siitä teoriassa vois saada ihan kätevän kopin, mutta sekään ei oo ihan pikkuhomma.. Ääh. Pitää vielä miettiä. Ei meidän toki pakko niitä oo vielä tässä kuussa ottaa tänne, tuli ehkä vähän liian nopeesti kun ei ole oikein ehtinyt suunnitella, toteutuksesta nyt puhumattakaan. Oltais saatu ne vaan samalla tuotua maalis-huhtikuun vaihteessa, mutta alkaa tuntua, ettei ehditä vielä sitä tilaa tekemään siihen mennessä..

Nyt kun tuota alkuperäistä suunnitelmaa mietin niin ei se tosiaan kyllä oikeen talvipakkasilla toimi.. Ei kyllä tosiaan toimi.:D Kesäkanoille riittäisi varmasti.

Ja viimeiselle kommentoijalle tiedoksi, että tiedän valitettavasti, että kaikki maksaa.:) tässä ehkä nyt rahaakin isompi ongelma, ettei ehditä mitenkään järjestämään tuota tilaa muutamassa viikossa, kun olin ajatellut vasta touko-kesäkuuta.. Kun on kaksi pientä lasta ja aikuiset töissä päivät ja tässä kuussa lauantaitkin.. Ens kuussa ois paremmin aikaa väsäillä.
The Kekkonen

Viesti Kirjoittaja The Kekkonen »

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :smt038 ei tarvii olla heti tekemässä muutoksia/korjauksia
Meilläkin noi muksut oli mukana kanalan teossa,nuorin oli sillo reilu 1v siellä levitettiin ruuvit,eristeet jne :-" silti tull valmista.. :smt048
Ja kannattaa tehdä ne kanojen papruhommat ennen kanasien/kukon tuloa,ompahan valmiina :smt001
Peppilotta

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Meillä meni viime kesä kanaloita rakentaessa :smt003

Keväällä aloitettiin kesäkanalan ja tarhan teko eikä saatu valmista kun kanat jo muuttivat meille. Viimeisiä paneeleita naulailtiin paikoilleen kun kanat pyörivät jaloissa...

Kesällä piti rakentaa tarhan kupeeseen lisätarha (kukkola) kun kukkopojat alkoivat toisiaan pöllyttämmään. Tosin kun kukot muuttivat syksyllä uuteen kotiin niin saatiin kukkolasta karanteenitarha uusille kananuorikoille.

Kesän aikana kypsyi ajatus talvitarhasta, jota alettiin rakentamaan pyörävajan sisälle lisäeristämällä vajan seinät, lattiat ja katto. Kaikki nämä ovat kytköksissä toisiinsa ja nyt jälkeenpäin ajatellen olisi voinut tehdä nämä kaikki kerralla, mutta mekin kuviteltiin ensin ottavamme vain kesäkanoja kunnes tajuttiin että ei me niitä voida syksyllä pois antaa :smt022

Nyt meillä on jo tipuja ja yksi kana hautoo, joten tilaa ei ole yhtään liikaa. Tästä jos laajennetaan, niin sitten pitää rakentaa pyörille jo uusi pyörävaja :smt040

Eli, jos suinkin mahdollista, niin muuta se 8m2 vaja kanalaksi, niin onpahan tilaa vähän alkua pitemmälle :smt023
vimasa

Viesti Kirjoittaja vimasa »

Samaa mieltä kuin edellisetkin, älä turhaan lähde mitään pikkukopperoa rakentamaan. Me rakensimme n. 10m2:n kanalan, josta 8m2 kanala-osiota ja pari neliötä eteis-/varastotilaa ja yhtään pienempi ei voisi olla. Kanoja on tässä vuoden sisään kertynyt seitsemän + kukko (toinen kuoli). Omaa mukavuuttakin kannattaa ajatella, hoitotoimenpiteet on ikävä tehdä liian ahtaassa ja matalassa tilassa päivästä toiseen.
Aberkios

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Tuo suunnittelemasi "kanakaappi" olisi pinta-alaltaan pienempi kuin yhden hengen vuode! Sijoittelepa tällaiselle sängylle ensiksi munintapesä(t) ja yöpymisorsi. Sitten ruoka-, kalkki-, vesi- ja sora-astiat sekä kanojen kylpypaikka ja lämmitin. Paljonko jäi lattiapinta-alaa vielä kanoille? On muistettava että nuo astiat, kylpypaikka ja lämmitin eivät saa olla lähellä yöpymisortta, jotta eivät yön aikana peity "siihen itteensä"!

Mihin tulisivat ovi, ikkuna(t) sekä ilmanvaihtohormi? On muistettava, että ikkunasta ja ovesta tulee kylmänä aikana lähes poikkeuksetta vetoa. Ovi on avattava joskus useitakin kertoja päivässä. Jos ulkona on silloin 29 astetta pakkasta, niin kohta on siinä kaapissakin! Tällä "kaapilla" ei käydä yhtä nopsasti kuin jääkaapilla! Kanojen ja kaapin kuntoa ja olosuhteita on tarkkailta säännöllisesti. Miten se tapahtuu, jos heti ulkopuolella on metrinen hanki ja kova pakkanen? Miten estetään se, etteivät kanat pölähdä kaapistaan hangelle heti kun oven avaa?

Yhteenvetona sanoisin, että hanke on tuollaisenaan kuolleena syntynyt!
Vastaa Viestiin