Kestopehkusta alottelijalle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
PunainenKana

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

^ hyvä etten ole ainoa joka vasta kasailee :smt001 . Mulla on kyllä kaikki tarvittavat aineet jo kasassa, mutta en tiedä onko suhteet päin pyllyä. Tai tarttisko lämmitystä käynnistyäkseen. Laitoin lantalasta hevonkakkaa "sydämmeksi", mutta mahtoikohan se olla jo liian palanutta. Pitäiskö laittaa vielä ihan tuoretta vai mikä olis hyvä :smt017 ??
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Kannattaa sitä tuoretta hevosenkakkaa heittää kanssa joukkoon jos sitä kerran on ja palavaa tavaraa päälle-lehtiä tms. Kelienhän pitäis vähän viiletä viikonlopun tienoilla, niin kerkeää varmasti syttymään pehku ennen sitä. Tiedä sitten tuleeko varsinaisia pakkasia, mutta mielenrauhan kannalta pehku kannattaa käynnistellä viimeistään nyt, niin siivekkäät tarkenevat paremmin :smt001
PunainenKana

No nyt sinne pehkuun on haudattu iso ämpärillinen viime öisiä ponin kakkakikkareita ja pari sankoa märkiä koivunlehtiä. Ja pissasin vielä päälle :smt004 . Mies kyllä ehdotti, että voisin kerätä lapsilta aamupissat pottaan. Enpä viihtiny :smt047 .
Aberkios

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Kestopehku toimii kuten komposti. Suljetussa tilassa, kuten kanalassa, ongelmaksi muodostuu yleensä kananlannan typestä vapautuva ammoniakki. Siksi pehkuun olisi syytä sekoittaa multaa, jossa olevat nitrifikaatiobakteerit muuntavat ammoniakin pysyvämmiksi typpiyhdisteiksi, kuten nitraatiksi. Tämän seurauksena ilmanlaatu kanalassa paranee.

Pehkun ilmastamiseksi siihen olisi hyvä sekoittaa puuhaketta. Puuhake olisi kuitenkin syytä esikompostoida, sillä tuoreessa puussa on runsaasti parkkiaineita, jotka estävät kompostoitumista. Hakkeelle on myös vaihtoehto; karike, se onkin haketta suositeltavampi vaihtoehto, joskin hakalampi saada.
Erica

Viesti Kirjoittaja Erica »

Tässä on pieni videopätkä miten yksi puutarhuri käynnistää kompostinsa, saman periaatteen pitäisi toimia kestopehkussa.

Eli jotta komposti käynnistyy sen pitää:
1. olla tarpeeksi suuri, eli pehkun tarpeeksi paksu tai kasattuna kasaksi alussa
2. olla tarpeeksi kostea, puristaessa pitäisi irrota pari tippaa vettä
3. sisältää tarpeeksi ilmaa, bakteerit jotka toimivat kompostissa ovat aerobisia eli tarvitsevat happea
4. sisältää tarpeeksi typpeä, videon ukko lisää sitä kahvipurun muodossa mutta kanankakka tai pissa toimii myös.

Ehkä voisi kokeilla samantapaista lähestymistapaa eli pehkuun törkitään pieniä reikiä jotka täytetään kanankakkalla/kahvipuruilla ja reilusti vettä perään. Mietin tässä, että isojen ruoanjämäkasojen hautaaminen pehkuun kuoppaan voi luoda hapettoman taskun jolloin kompostoituminen ei käynnisty. Kriittisin kestopehkun suhteen taitaa olla tuon kasan koko, tuossahan ukolla on noin kuutiometrin kokoinen komposti. Ja ilmaaminen niin, että käy tökkimässä talikon pehkuun ja heiluttelee sitä, sen enempää kääntämättä ettei kasa pääse viilentymään.
PunainenKana

Mun isoin ongelma lienee se, että kanat ei anna pehkukasan olla, vaan levittää sen jok'ikinen päivä. Ei lämpiä ei.
Ruusunen
nuorikko

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Me käännettiin pehku pari päivää sitten, lisättiin keittiöjätettä ja kuumaa vettä+ureaa (=pissaa) ja turvetta pinnalle. Tänään kaivelin kasaa: kuumenee taas joltain kohdin :smt038 Varmasti tuo ilmaaminen olisi meillä ainakin tärkeää, pehku on tosi tiivis. Kanat myllää pinnasta kyllä mutta ei pohjia myöten. Mutta vaikka tällaista nollan tietämissä on ulkolämpötila ollut, niin silti lähti taas käyntiin, hieno juttu!

Ihanasti ovat kanat ja kukot kylpeneet uudessa turpeessa :smt060 Yhdessä kulmassa on pieni rajattu alue pelkkää turvetta kylpemiseen, siinäkin käydään mutta myös siellä täällä pehkussa. Meidän varalämpöpatterit ovat ensi viikolla saapumassa, nimittäin vuohet, joiden on myös tarkoitus lämmittää pientä kanalaamme :laughing6:
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
jinsi

Viesti Kirjoittaja jinsi »

Meillä pehku käynnistyi vihdoin kun vein sinne hevosenkakkaa, syttyi jopa muualtakin. No, nyt se oli sitten sammunut, en tajua missä on vika. Miten ilmaatte pehkua? Mietin että olenko myllännyt liikaa. Mistä löytää sen sopivan keskitien ilmaamisen kanssa?
tuulih

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Kanalan kestopehku ei minusta voi mitenkään tarvita hevosenkakkaa, ruuantähteitä tai mitään muutakaan lisäaineita toimiakseen. Uskon että useimmilla pehkun viileneminen johtuu kosteuden puutteesta ja siitä että pehku jäähtyy liikaa, toisin sanoen pehkukerros on yksinkertaisesti liian ohut. Koeta kastella kompostisi kunnolla, siis useampi ämpärillinen lämmintä vettä tasaisesti ripoteltuna, ja kasata jollain tukirakenteella kasa korkeaksi niin että massaa on kompostissa riittävästi. Koko lattian alanhan ei tarvitse kompostoitua.
Fairie

Viesti Kirjoittaja Fairie »

Pakko sanoa, nyt se on todistettu, tuon pehkun rakentaminen on rakettitiedettä :smt017 . Mietinkin jo itsekseni jonkun kehikon kyhäämistä tuonne pehkuun, jotta pysyy läjässä, se tulee olemaan seuraava missio meillä :smt045
tuulih

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Minulla on toiveikkaasti kehikkona turveharkot, mutta komposti kaivetaan niiden pintaa myöten tasaiseksi joka aamu :smt003 On se silti hyvin lämmin kohdista mitä ei kauheasti pengasteta, mutta harkitsen itse sen aktiivisesta ylläpidosta luopumista kun tuohon pieneen koppiin tulee niin paljon kosteutta. Kehikko saisi mielellään olla ilmava, jos se on yhtään korkeampi, että happi pääsee massaan paremmin. Toisaalta sen pitää olla sellainen missä ei ole kanojen loukkaantumisen tai jalan kiinni jäämisen riskiä tms.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla ei yleensä ole ongelmia pehkun lämpiämisessä. Mut kylmissä oloissa olen kyllä vienyt ponin kakkaa tai kanin häkkien tyhjennysjätteet.

Ruuanjätteet kaadan pehkun päälle. Myös pienemmät vesikipot kaadan pehkuun kun vaihdan juomavettä.

Tavaraa pitää olla aika paksulti. Ei ohut 10 sentin kerros voi palaa tehokkaasti.
Samoin paksu pehko tasaa hyvin kosteutta,samoin kuivat kohdat kostuu luontevammin.

Meillä kanat saa vapaasti penkoa pehkua. Välillä talikoin sitä kauemmas oven edestä.

Kuiviketurve on hyvä kosteuden kerääjä. Mut mä laitan pehkuun kaikenlaista.
Silputtua pahnaa,kuivia lehtiä,kesäkukkien multaa,kuoriketta,kanin kakkaa,ponin kakkaa,joskus paperisilppua,sitä sain ennen koulun asiakirjasilppurista.

Hiilen ja typen suhde on tärkeä. Kuten kompostissa. Jos typpeä ei ole tarpeeksi,niin palaminen estyy. Jos hiilipitoisia aineita ei ole riittävästi,tulee pahaa hajua ja pehku on vaan märkä.

Ei se niin vaikeaa ole. Rennompi ote vaan. Virheitä pystyy korjaamaan. :smt041
PunainenKana

Mulla on siellä nurkassa, josta yritän palamista käynnistellä, pehkua enkä 40cm. Muualla vähemmän, n.10cm. Viileällä puolella vaan muutama sentti. Olen laittanu ponin kakkaa ja keittiöjätettä, koska kanankakkaa tuonne on päätynyt vaan sen verran mitä muutamasta kanasta yöllä tulee. Vettä saa näemmä öysätä uskomattoman paljon! Taas eilen kastelin lämpösellä pissavedellä lisää. Ja ilmastin talikolla tökkimällä. Lämmintä tallissa oli "kylmissä osissa" neljä astetta, ponipatterit olivat tuolloin olleet pihalla jo monta tuntia. Eli hätää mulla ei vielä ole, mut eihän täällä ole pakkastakaan tietty nyt kun muutama aste.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Sulla taitaa pehkua olla liian vähän.
Tietenkin jollain kehikolla voi erottaa jonkun osan,ja laittaa paksun pehkun sinne.
Mut 10 senttiä ja vähemmän ei kyllä pala.

Mulla on kauttaaltaan talvella n. 30-60 senttiin.
Paitsi oven läheltä täytyy aina heitellä peremmälle. Muuten tulee ongelmia jos on kova pakkanen.
Pehku menee oven ja kynnyksen väliin ja jäätyy.

Tilansahan se vaatii. Ja korkeutta vie sisätilalta.
Mutta mä en kyllä vaihtais pois. Sähkökin on niin kallista. :smt023
PunainenKana

Täytyypäs sitten huomenna lisätä massaa ja laittaa keko koko pituudelle orsien alle. Siis siihen viileälle puolelle, jossa sitä kuiviketta on vain muutamia senttejä, ei ole kestopehkua tarkoitus tullakkaan koko talvena, se on jaloittelualuetta jossa saavat käydä sen mitä haluavat ja tarkenevat. Nyt tonkivat siellä lähes koko päivän...
Vastaa Viestiin