Kestopehkusta alottelijalle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
PunainenKana

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Mä oon vasta alkavalla viikolla rupeemassa pehkua perustamaan, saas nähdä saanko sen näillä keleillä käyntiin :smt017 . Hevostallin yhteen karsinaan siis talvipaikkaa viidelle kanalle plus kukolle laitan. Ja ihan ekaan kertaa asialla :-" . Eli varmaan aika monesti huutelen täällä apua.

Voiko/kannattaako kekoa peittää alkuun pressulla, että lämpö pysyisi paremmin ja käynnistyisi kunnolla? Karsinan koko on jotain 3*3 metriä , mutta tekiskö alkuun sinne taakse orsien alle pehkukasan, ja etuala purulle kun sillä kuivitetaan ponitkin??
Fairie

Viesti Kirjoittaja Fairie »

Hih, mun pehkukerros on ollut ihan liian laiha, nyt viime viikonloppuna "salaa" kanojen kanssa kärrättiin läjä puuhaketta pehkukerroksen jatkeeksi. Kanat olivat hengessä mukana, kun kaivoin kuoriketta ämpäriin sieltä lapion alta nokittiin äkkiä kaikki madot ja muut sattumat parempiin suihin. Sitten meil on ollut ihan rutikuivakin tuo pehku. Ajattelin, että aiheuttaisi liikaa kosteutta sisäilmaan tai että varmaan se kostuisi itsestään kanojen sinne paskoessa. Mutta ei. Nyt kaadoin sinne kunnolla vettä. Tänään ajattelin töissä kysyä saanko viedä biojätteet taukohuoneesta aina päivän päätteeksi, :smt005 saan varmaan huolestuneita katseita, että onko asiat jo näin huonosti meillä kotona :smt043 .
Anselmi

Viesti Kirjoittaja Anselmi »

Mä kärräsin reilut kaksi viikkoa sitten kanalaan ison peräkärryllisen tuoretta hevosenpaskaa (tallista jossa käytetään turvetta kuivikkeena). Kanalan lattiapinta-ala reilut 10 neliötä, jaettuna kahteen eri häkkiin, pääluku näin talvella tasan 20. Tavaraa tuli lattialle noin 15-20 cm paksuinen kerros. Sitten viisi kastelukannullista niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee. Näiden päälle sitten laitoin "vanhat" häkkien kuivikkeet (jotka olin siis ensin siirtänyt syrjään), materiaalina on ollut turvetta, kutterinpurua ja paljon haravointijätettä ulkoa.

Kaksi päivää meni että lämpö alkoi tuntua selvästi käteen vaikka oli työrukkanen kädessä. Noh, silloin oli lämpötilat pakkasen puolella ja kanalassa itsessään lämmöt noin kymmenessä asteessa. Mutta sitten kuin kelit lämpenivät ulkona sinne kymmeneen niin kanalassa olikin jo kaksikymmentä! Trooppinen ilmasto kanalassa siis :smt005 Molemmat ulkoiluluukut heti aamusta auki, tuuletusräppänät täysillä, ovesta tuuletusikkunasta styroksit pois ja yöksi vielä ikkuna auki. Ulkoluukut pakko laittaa varmuuden vuoksi yöksi kiinni, kun alueella nähty kettu.. Että oli siinä päässä raapimista kun pehku toimi näillä keleillä liiankin hyvin.

Nyt onneksi viileni jälleen. Eilen kaivelin talikolla että miltä kanalan pohja näyttää ja aika kuiva oli paikoin. Tänään kävin vähän lisäilemässä kuumaa vettä, kunhan olin kuivat päälliset siirtänyt ensin syrjään. Kerrankin toivon että kelit pysyisivät näin pakkasen puolella.
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Tänään oli meilläkin jopa -3 pakkasta aamulla, kanalassa oli vain +6,5 lämmintä ja syykin selvisi. Pehku oli osaksi melkein sammunut... :smt012 . Suurin osa lehdistä/oljesta/heinästä oli jo palanut, vaikka sitä kärräsin reilusti vajaa kuukausi sitten ja välillä olen tavaraa/vettä lisännytkin pariin otteeseen... ja vettä jouduin myös selkä vääränä kantamaan. Kuinka usein olette palavaa ainesta lisäilleet talven aikana?! (siis esim. viime talvena). Tuntuu aika nopeasti palavan tuo minun pehkuni :smt017 , onko näin myös muilla vai olenko jossakin kohtaa sohlannut?!?
tuulih

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Palavaa ainesta eli kanankakkaa sinne kertyy koko ajan lisää ja kuiviketta on luultavasti pehkussa ylimäärin, eivät lehdet ja oljet ehkä ihan ehdi kuukaudessa kuumintakaan vaihetta loppuunkäydä. Oletko kostuttanut pehkua alun jälkeen? Voi olla että kasa on kuivahtanut liikaa.
Annir85

Juu, kyllä vettä olen kanniskellut 1-2krt viikossa muutaman kannullisen kerralla... Pehku on kyllä aikas paksu, että ilmeisesti silti en ihan tarpeeksi ole lätrännyt veden kanssa, kun ei sitä tippaa saa puserrettua kun nyrkkiin ottaa tavaraa... Palaa se silti koko ajan jossain kohdin, ettei ole sammumaan päässyt onneksi.
Täytyy huomenna katsastaa tilanne uudestaan, että auttoiko tämän päivän toimenpiteet vai vieläkö täytyy vettä viedä lisää... Tarttis saada se pehku hyvin pian kunnolla palamaan, kun tuo mies ei ymmärrä näistä hommista paljon mitään ja alkaa oma 9kk haudonta olla loppumetreillä. Ruoat ja veden osaa kyllä laittaa ja munat kerätä :smt045 , sen verran olen saanut häntä "koulutettua" :smt037
Ruusunen
nuorikko

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Meidänkin pehku alkoi kuin alkoikin paikoitellen lämmetä ja palaa :smt003 Ihan kuumalta tuntui joissain kohdin muutaman päivän ajan. Tänään tunkiessani kättä sinne olkien alle ei ollutkaan enää niin lämmintä, vaikkein nyt kylmääkään vielä. Apua, palaminen on hiipunut! Ja kanalassa saisi olla kyllä lämpöisempää, +5 taitaa olla kylmimmillään pehkun yläpuolella. Ulkona on ollut pakkasta mutta ei vielä mikään kunnon talvi. Luin taas tämän ketjun läpi, pitääpä varmaan kuumaa vettä lorotella pehkuun sen syttymiseksi. Ja meidän kanala kyllä vuotaa sieltä täältä lämpöä harakoille, vanha talli kun on. Pitää jatkaa tilkitsemisiä ennen kuin tulee tosi kylmä.

Meillä on pinnalla paksusti olkea kuivikkeena. Pitääkö se myllätä aika ajoin pehkuun sekaan vai jättää sellaiseksi paksuksi olkikerrokseksi päälimmäiseksi vai miten se olki käyttäytyy? Ei kai se eristä lämpöä sinne pohjalle niin, että lämpö ei nousekaan pehkusta ilmaan?!? Huomenna ostan lisää turvetta, mutta olkea meiltä löytyy varastoista paljon niin siksi käyttäisin mielelläni sitä enemmän. Ruokaa vien keittiöstä kanoille joka päivä mutta voi olla, että ne leivät, kuoret, naatit ja muut eivät ole tarpeeksi vaan pitää haudata lisää palavaa ainesta pehkun sisään. Mutta nähtävästi mekin voimme onnistua tässä hommassa, kun pehku kerran on jo lähtenyt palamaan :smt038
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
Annir85

Huh, hieman oli apua eilisistä säädöistä :smt045 , lämpö noussut +10 kanalassa (ulkona nollassa), ja vaikka ikkunan avasin niin pysyy silti lämpö +7 asteessa :smt003 , pitänee silti vahtia pehkua tarkemmin jatkossa.
Fairie

Viesti Kirjoittaja Fairie »

Meillä kamppaillaan kanssa pehkun kanssa. Välillä nostanut lämmöt yli +20 asteeseen kanalassa mutta pääosin hiipunut nopeasti sen jälkeen. Tasaisesti liikuttu nyt tossa 10-15 tuntumassa mutta kunnon pakkasia ei taas ole ollut. Meillä on back upp suunnitelmana tommonen hylite putkilämmitin (ei vielä laitettu kertaakaan päälle) ja sen säätöön tommonen erillinen pistokelämpötermostaatti class ohlssonilta (sain täältä siitä vinkin!). Epäilen, että liian ohut ja kuiva edelleen meitin pehku on mutta ihanaa, kun täältä saa hyviä vinkkejä sen herättelyyn. Nyt tiedän, että kastelukannun kanssa taas ravattava kanalassa... :smt024
PunainenKana

Tunnustaako kukaan käyvänsä pissalla kanalassa siinä käynnistelyvaiheessa :smt003 ??
tuulih

Viesti Kirjoittaja tuulih »

PunainenKana kirjoitti:Tunnustaako kukaan käyvänsä pissalla kanalassa siinä käynnistelyvaiheessa :smt003 ??
No tunnustatko?

Virtsa sopii varmasti kompostin kasteluun mutta itseäni ainakin kanat nokkisi takapuoleen jos menisin pieneen koppiin kyykistelemään. Toisaalta orsi on sopivalla korkeudella että se olisi hyvä riuku. Hmmm...

Mun mielestä kanankakka-kuivike-lehtikompostin ei pitäisi kauheasti mitään ylimääräistä tarvita kompostoituakseen. Yleensä tavoiteltavana pidetään että typpipitoista ainesta (kakka) ja hiilipitoista ainesta (kuivike) olisi suhteessa 1:15. Lämpöä saattaa vain haihtua liian paljon, jolloin kasa jäähtyy, ja sitten kuivuminen on myös ongelma. Niitä joutuu hiukan ylläpitämään suurella todennäköisyydellä. Mutta henkimaailman hommia tuntuu olevan kun lukee näitä juttuja.

Minulla leikkimökistä tehty pikkukanala on nyt n. 10 astetta ulkolämpötilaa lämpimämpi pehkun voimin, mihin olen tyytyväinen. Ei pehkulta mun mielestä voi odottaa minkäänlaista tasaista suorituskykyä vaan lähinnä se on sellainen apuväline, sillä edellytyksellä että sitä hoitaa, varsinkin pienessä mittakaavassa. Isompi kanala jossa massaa on paljon voi kai olla stabiilimpi. Kosteus on minun kopissani mittarin mukaan 80 prosenttia mutta seinät ei valu eikä mitkään pinnat ole kosteita. Kanat ei anna kompostille hetken rauhaa vaan se kaivetaan joka yö maan tasalle.
PunainenKana

^ en kyykkinyt, ainakaan vielä :smt001 . Laitoin ponin pissimää märkää purua. Josko siinä olisi ureaa riittämiin. Mut sit pissin ite sinne suoraan jos ei lähe pöhisee, kyllä ne sen verran väistävät. Oon selin nurkkaan niin eivät pääse nokkii :smt005 .
Ruusunen
nuorikko

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Meillä kun on remontti pahasti kesken ja ei ole toimivaa sisävessaa, ainoastaan ulko6huussi, niin tulee käytyä sisällä ämpärillä pissalla :laughing9: Ja tunnustan siis, että olemme keksineet mahtavan käytön ämpärin sisällölle : kaadamme sitä pehkuun :smt040
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
Anselmi

Viesti Kirjoittaja Anselmi »

Itse myönnän käyneeni pissalla kanalassa :smt004 Raskaana kun olen ja kusettaa ihan koko ajan, sekä on kanalassa touhuillut pitkin päivää niin en ole lähtenyt sisälle pissalle. Varsinkin kun pitäisi kantaa sisälle tuo pienimmäinen (1,5 vuotta) lapsi kanssa, niin pääsee helpommalla kun kyykkää kanalassa. Kanat meillä menee heti aamusta itse ulos jos ei vaan ole lunta maassa.. Ei tarvitse pelätä perseennokkijoita :smt002
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Tottakai sitä pehkuun tulee pissattua!
Mitä ny hyvää typpilisää huuhtelee vesivessasta alas. Sehän on oikeestaan aika järjetöntä.

Mä en ole ihan valmiiks pehkua vielä edes laittanu. Tällä viikolla on ajatuksena kantaa pahnasilppua ja kuivia lehtiä sinne.
Sitte kanien asumukset vois tyhjätä sekaan.Pian kyllä pohisee. :smt023
Vastaa Viestiin