Kanojen talvisäilytyksestä kysymyksiä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mahannus

Kanojen talvisäilytyksestä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Moi
Minulla on ollut talvisin ainoastaan fasaaneja ja nyt mietin jos säilyttäisin muutaman kanan talven yli.
Minulla on aidattu katettu lato ja ulkotarha jonka kylkeen olis tarkoitus laittaa naapurilta saatu lämpöeristetty koppi.
Elikkäs lämpöeristetty koppi on mitoiltaan noin 1,5mx1,5 ja korkeutta sillä on parisen metriä, voiko niin pienessä kopissa ylipäänsä pitää kanoja talvella? ajatuksena olisi about kolmesta viiteen kanaa.
Ajatuksena oli sellainen että lämpöeristettyyn koppiin laittaisin lämmittimen ja vesi/ruoka pisteen, orret ja purua jne.
Tarviiko siinä olla ikkuna että näkevät päivänvaloa? vai riittääkö katossa roikkuva hehkulamppu jota ohjataan vaikka aikakellolla?
Sitten mietin että jos laittaisin sen kopin kiinni ulkotarhan seinään ja tekisin reiän josta ne pääsisivät jaloitteleen, niin miten sen välin sais sillain ettei kaikki lämpö karkais harakoille (kun kanat ei varmaan ovea osaa avata :) ) , onnistusko jos kanan mentävä reikä ja siihen kangaspalanen jonka läpi ne kulkisi vai viekö se kaiken lämmön pakkasilla itse kömmänästä?
Mitä muuta mun pitäisi ottaa huomioon? fasaanit oli niin helppoja kun pärjäsivät siinä vanhassa ladossa ja oikeen kovilla pakkasilla pidin lämpölamppua mutta eivät ne sitä kyllä käyttäneet.
Anna

Re: Kanojen talvisäilytyksestä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Anna »

Pieni tilahan tuo on, mutta vamaan jokunen pieni kana siinä pärjää. Itselläni kanat on aika pienessä tilassa talven, mutta jonkunlaista "kerrostaloa", kun rakentelee voi onnistua, siis oleskelu parissa tasossa tms. Tosin pieni tila on hankala siivota. Täytyy sinne kuitenkin mahtua munintapesä, kypyastiat ym.
En ihan tajunnut, olisko mietitty ulkoilu katetussa tilassa, jos on niin hyvä. Eikö sellainen ulkoeteiskäynti (tunneli), kuten paremmissa koirankopeissa olisi mahdollinen. Itse päästän kanat ulos myös pienellä pakkasella, saavat itse päättää tulevatko. Mulla se hankaluus, että tuollaista "kissanluukua" en olemassa olevaan talvipesään voi kohuu hinnalla rakentaa.
Valo? Itselläni tilaan tulee pienistä ikkunoista vähän valoa, mutta muuten käytän tuota timerilla ajastettua valaistusta. Järjestän hämärän niin, että varsinainen valo sammuu ja sitten jää sellainen lasten yövaloa vastaava päälle, ettei pimeys tule kuin säkki niskaan.
Muuten mulla on kyllä auton renkaat ollu talvisäilytyksessä, mutta kanat on talvipesässä. :smt002
Anna
Krahu

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Kalliiksi se ainakin tulee, lämmittää kopperoa parille tirpalle...
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minun mielestäni tila on melko pieni. Erilaisia tasoja pinta-alaa lisäämään olisi hyvä olla. Koppi olisi siten myös virikkeellisempi. Mielestäni myös ikkuna olisi hyvin tärkeä. Ikkunaton pikku koppi tuntuu aika ikävältä ajatukselta. Kanojen viihtyvyyttä lisää jos on ikkuna josta kanat näkevät ulos ja pystyvät myös seuraamaan luonnollisia vuorokaudenaikoja.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Itse pidän luomukanalaa koskevia sääntöjä jonkinmoisena miniminä harrastekanalaan. Luomukanalassa saa olla kuusi kanaa neliömetrillä! Eli n. kolmen neliön kanalassa 3-5 kanaa on kyllä mun mielestä erittäin ok.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla ei ole mitään kylpyastioita kanalassa, kylpevät pehkussa. Muuten olen Hiltan kanssa samaa mieltä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mahannus

Kiitos vastauksista.
Minulla on siis katettu ulkoilutila 8x4m ja siinä kyljessä vielä vanha katettu lato, eli tarkoitus olisi että kanat pääsisivät oman halun mukaan ulkoilemaan seinään tehdyn luukun kautta.
Tuo lämpöeristetty koppi on siis kun kävin mittaan tarkasti 1,6x1,6 ja korkeus 2,4m, siihen ajattelin tasoja ja orsia eri sivuille ja lämmittimen seinälle, ja pienen 30x30 ikkunan myös tekisin siihen.
Mutta kuulostaaa että on liian pieni kanoille niin taidan laittaa kanat pataan syksyn tullen, olisi vaan kiva saada ympärivuotiset kanat jotka munis sitten kesällä.
Kesällähän täällä maaseudulla kanat saavat olla vapaana.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minusta tila kyllä riittää!
Orret ja tasot tuo lisävirikkeitä. Ja ulkoilu. :smt004

Eihän se nyt hyvänen aika voi olla liian pieni! :smt017
Munintapesä seinälle ja vaik ruoka-ja juoma-astiatkin. Tai taso,jonka päälle ne voi sijoittaa.
Ja orret.Siinähän on lattiatilaakin mahtavasti sit vielä.

Ikkuna tietenkin ois mukava mut kun ne ulos pääsee,niin ei sekään välttämätön kun valo kuitenkin on.
Minusta sinne vois 5-6 kanaa ja kukon sijoittaa. Tietenkin kanan koostakin riippuen.
Kääpiökotseja tai muita kääpiöitä mut tietty 7 brahmaa tekis siitä jo aika täyden. :smt038
mahannus

Toinen vaihtoehto ois ollut yks iso lämpöeristetty kontti, mutta se olisi tullut hintavaksi ja lämpimänä sellaisen tilan pitäminen muutaman kanan vuoksi olisi ollut kukkarolle käyvää.
Tuohon ajattelin tehdä pohjalle kesällä sen pehkun joka toivottavasti vielä lämmittäisi lisää ja saisivat rypeä siinä.
Kanan rodusta ei ole mitään tietoa :D, tuosta yheltä papalta saan siitosmunia jotka koneessa haudon..kai ne ihan niitä tavis kanoja on...kukko kieku ja kanat kotkotti :smt004
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Suunnitelmasi mukaan hoidetuilla kanoilla on paremmat olot kuin luomukanoilla, anna mennä vaan :smt023 , ei kannata pataan laittaa syksyllä!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mahannus

Hyvin on talvesta selvitty ja muniakin melkein kokoajan on tupsahdellut, olkia vaihdellut parin viikon välein ja lämmöt pysy pienellä pakkasvahdilla kovillakin pakkasilla siinä +5 - +10c huitteilla, loppujen lopuks helpompi homma tuo kanojen pito talvella mitä olin alunperin kuvitellutkaan.
Nyt sitten ovat jo muutaman viikon menneet räppänästä itse ulkotarhaan neppailemaan ja kukko kiekuu kuin mielipuoli :D
Eli mulla on siellä ollut siis yksi kukko ja viisi kanaa.
Vastaa Viestiin