Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Wildboar

Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Wildboar »

Laitetaanpa vielä kuva parin päivän ikäisistä butteista.
Kuva
Marissa

Viesti Kirjoittaja Marissa »

Nonni, tähän asti menny kaikki pirun hyvin noiden kuuden buttitipusen kanssa. Eilen huomasin että yhdeltä jalat alkanu menemään väärään (tapahtunu aika nopeesti). Makoilee enemmän kuin muut mutta kuitenkin pääsee kävelemään ja "juoksupyrähtelemään". Katotaan milleen kehittyy :smt012
samuho

Viesti Kirjoittaja samuho »

Hei!

Elikkä kuten moni varmaan on lukenutkin että meille tuli kolmisen viikkoa takaperin 10 Buttia, niin nyt on pyörinyt mielessä että jos jättäisi muutaman kalkun itselle talven yli ja yrittäisi saada ensi kesän poikaset itse kasvatettua? Lukenut olen ,että Butit ei pystyisi lisääntymään itse, mutta jos pitäisi ruokinnan monipuolisena ja terveellisenä? Esim. ohra, vehnä, kaura, entäs jauheliha tai yleensäkin liha? kasvikset ja ruuan tähteet? Saisivat myös ulkoilla vapaana? Auttaisivatko nämä lisäännyttämään Butteja? Kai niitä nyt jotenkin saadaan lisäääntymään? :smt003 Olisi talvitilat muutamalle Butille kun ei niistä kaikista raaski luopua :smt005 :smt049
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Se suuri kokohan noilla buteilla on syynä huonoon lisääntymiseen luonnonmukaisesti eli siksi käytetään keinosiemmennystä. Aikamoista "trapetsitaiteilua" mustien/pronssien parittelu on, vaikka ovat butteja pienempiä. Mutta ainahan sitä voi yrittää :smt023
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla onnistu tänäkeväänä , niin, että sain aikaseksi 4 poikasta(luontainen PIIP). Olis tullut ehkä enemmänkin, jos oisin kaikki munat laittanut koneeseen..Pihalla meillä ei oikein koskaan onnistu, ei ees mustikset..sattuneesta hulinasta johtuen. Mun naarasbutteliinit on nyt 2 v ja luulen että se on ehkä iästäkin kiinni. Vuos sitten keväänä ei ollut yhtään hedelmöittynyttä munaa. Tietty voi ruokintakin vaikuttaa.. söivät AIKA tavalla kevättalvella lammasteurastuksen roippeita :)

Saattais olla ihan varteenotettava vaihtoehto kunnostaa kalkatit voimaperäisemmällä ruualla ennen munintakauen alkua, jospas sillä onkin vaikutusta vielä enemmän noille butteliineille, kuin muille roduille. Täytynee tutkailla niitä teollisia sekotuksia, niissä on erikseen toi valmistuminen munintaan -rehu. (tosin kotiruualla senkin aion korvata, mut sisältö ehkä kannattaa tutieerata), ja sitten on vielä energiaa lisättävä, kun toi tehokasvatus on siellä +18-24 asteessa ja meillä keväällä on sama lämpö kuin ulkonakin :smt002
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Täällä ollaan pian ilman ukkoo. Usko kävi eilen aamulla toden teolla mun päälle. Tai siis reiteen. Nokalla reiteen kiinni ja hakkas niin tehokkaasti että. Istuin taas sen päälle kun sain ensin kurkusta kiinni, mutta ei alistunu. Uhitteli vaan. Tänään arvelutti mennä antaan ruokaa kun toi ei välitä ruuasta niin kauan kun mä olen tarhassa. Joudun munia polvillaan kumartaan pesästä, niin toi päälle käyvä ukko puhisee selän takana. Ei kovin turvallinen olo siinä vaiheessa...
Saan ison paistin kunhan ehdin sen laittaa.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla saattaa olla sulle ukko. Noit keväällisiä kalkkuja ei oo vieläkään haettu, kolme pronssiukkoa. Voin tehdä oharit ja säästää sulle yhden. Ja vissiin nuoremmissakin on yks ukko, ihan varma en ole siitä.
vardenji

Laitellaan siitä yksäriä :smt002
Taas se seuras kun hai laivaa puhisten ja oli nokkasta pari kertaa, mut sit muutti mieltään kesken vauhdin. Saivat ämpärillisen puolikypsiä omenoita puuhasteltavaks kaverilta. Uskolla on noi butit nokkinee tota sen pärstälörttiä verille asti :smt017 Joku ties mainita eilen reissussa et tarttis antaa niille jonkun muun elukan verta, niin lopettaisivat nokkimisen. Parin viikon sisään pitäis niille vuohenverta olla tulossa. Sekotan pöperöön.
Mutta Uskon mä laitan paistiks! Tänään en ehtiny viel ja viikol on kiirus, joten taitaa ens sunnuntaina olla teurastus eessä. Lauantaina kun on hautajaiset... Ellei käy sitä ennen uudelleen päälle kun yleinen syyttäjä :smt011 Hautovaa kanaa menin komentamaan pois pesästä, niin Usko pyöri kiukkusena ympärillä ja koitti komentaa mut pois pesältä. Alkaa jo pelottaa tosissaan mennä tarhaan :smt009
vardenji

Ketutukseen tästä jo vähän kirjotinkin, mutta...
Usko on lihoina ja mä hävisin sille nyrkkitappelun. Sillä EI ollu päätä siinä vaiheessa enää. Varotus kaikille pienikokosille! Kattokaa et se säkki löytyy varastosta ennen kun alatte käsin pidellä täyskasvusta kalkkunaukkoo teurastuksessa... Ei ollu porkkanasäkkiä, koitin jätesäkillä ja sehän ei kestäny hetkeekään, jollon mun painimatsini alko :-" Se pieksi mut ihan totaalisesti, en oo koskaan ennen hävinny kalkkunalle, saati päättömälle sellaselle. Ne potkut oli aika vaikeita väistellä lähietäisyydellä ja ne osu aika kovaa... Siivistä sain korvilleni ihan pätevästi. Yks buteista meni kans samalla kertaa, kun alko kanoilta näykkiin harjoja ja toisilta kalkkunoilta sitä nenälörttiä kiskomaan.
Ihan hyvät lihat sain silti. Ukot ei saanee mustelmia, mä sain paljon. Usko potkas mua ahteriin :oops: Isoveli nauro oikein urakalla kun sanoin hävinneeni tappelun päättömälle kalkkunalle... Niin tosin mäkin nauraisin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olipa "kiva" päivä tänään :smt011 Vanhin kalkkuna-akka säikähti omaa koiraa, otti siivet alleen ja lensi ties minne. Löytyi n. puolen kilsan päästä, saatiin kävelytettyä puolimatkaa kotiin, lensi takaisin, taas käveltiin ja sitten se hävisi. Etsittiin ja etsittiin. Jonkin ajan päästä tuli itse melkein kotiin, muttei uskaltanut kävellä läpi viimeisestä pusikosta, vaan lensi pusikon yli. Tässä vaiheessa saatiin apuun lintukoira, joka löysi ojanpenkkaan maastoutuneen kalkkunan...jonkinmoisen takaa-ajon ja piirityksen jälkeen miehet nappasivat väsyneen karkulaisen kiinni. Neljän tunnin operaatio kaikenkaikkiaan.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Olipa "kiva" päivä tänään :smt011 Vanhin kalkkuna-akka säikähti omaa koiraa, otti siivet alleen ja lensi ties minne. Löytyi n. puolen kilsan päästä, saatiin kävelytettyä puolimatkaa kotiin, lensi takaisin, taas käveltiin ja sitten se hävisi. Etsittiin ja etsittiin. Jonkin ajan päästä tuli itse melkein kotiin, muttei uskaltanut kävellä läpi viimeisestä pusikosta, vaan lensi pusikon yli. Tässä vaiheessa saatiin apuun lintukoira, joka löysi ojanpenkkaan maastoutuneen kalkkunan...jonkinmoisen takaa-ajon ja piirityksen jälkeen miehet nappasivat väsyneen karkulaisen kiinni. Neljän tunnin operaatio kaikenkaikkiaan.
Hyvä että pääsi kuitenkin loppujen lopuksi ehjänä kotiin. :smt045
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Onneksi saitte kotiin, on aikamoista hommaa etsiä elukoita kun päivänvaloa on muutama tunti.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Nyt mun on pakko kysyä; KOSKA, siis minkä ikläisenä ne kalkku-ukot aloittavat polkemisen? Meillä on nyt 4 n. kymmenviikkoista tipua tai mitä ne nyt jo ovatkaan. Kaksi buttia ja kaksi mustakalkkunaristeytystä. En erota ovatko ukkoja vai akkoja vaiko molempia. Samassa tarhassa on myös konehaudottuja kananuorikoita. Kuusi kukkopoikaa.

Olen odotellut kalkkujen kaunista sulkapeitettä ja tässä jonain päivänä huomasin että buttien niskassa oli sulaton kohta! Mustilla ei ole. Sadepäivän jälkeen myös toisen butin selkä oli ihan kurassa. Siis mitä! Kuka niitä polkee? Toiset kalkutko vai ne kiekuharjoittelijakukot! Mitään en ole nähnyt vaikka kuinka yritän roikkua tarhan liepeillä.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Vastaan itse kun tänään näin syylliset. Ne kukkonuorikothan siellä kalkkujen selässä käy! Just ovat oppineet kiekumaan ja heti on yritettävä ja itseään monta kertaa isompien kanssa. Kalkku näytti KOVIN loukkaantuneelta ja hieroi pitkään nipistettyä niskaansa. Höh, kaiken maailman nuorisoa!
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Herra Hermanni on seonnut eikä osaa lopettaa kalkatustaan. Se alkaa jo yöllä kahden jälkeen ja kuuluu jatkuvan koko päivän. Mitään hätää kalkuilla tai kanoilla ei ole. Hermanni kyllä menetti juuri vaimonsa, Brunette menehtyi muutama päivä sitten, liekö sitten surusta sekaisin vai mikä vaivaa.
Pikkasen vaan rassaa toi ääni öisin kun nukutaan ikkuna auki ja se avautuu suoraan kanalan ylle. Kun aamuyöstä kömmin sulkemaan ikkunaa, Herkku on yleensä parkissa siinä lähimpänä meitä olevassa nurkassa ja kailottaa suoraan ikkunan suuntaan. Ehkä se syyttää mua Brunen kohtalosta. Ilmeisesti Brunella oli aivoissa jotain, se sokeutui, mutta pysyi pirteänä, söi hyvin ja liikkui pihalla muiden kanssa. Ajattelin, että se oppisi elämään sokeanakin, mutta ilmeisesti sokeus oli vaan seuraus jostain muusta viasta / sairaudesta, koska maanantaiaamuna Brune löytyi kuolleena :smt009
Vastaa Viestiin