Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mik

Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä tein nyt tämmösen aiheen, kun ei ole mitään selkeetä kysymystä tms. Eli vähän laidasta laitaan keskustelua. Vaikka päivittäisiä kuulumisia kalkkunoista, jos joku muu on niin hurahtanut niihin kuin mä.

Mähän laitoin viime viikolla 7 kalkkunan munaa hautomakoneeseen ja nyt en tiedä mitä niille tekisin. Syystä että Klaara kalkkuna linnoittautui eilen munintapesään ja sähisee vaan, jos sinne yrittää mennä. Vieritin sen viereen kolme munaa sit illalla ja myöhemmin kun kävin kattomassa, niin munat oli otettu alle. Eli siellä on arvattavasti 5-6 munaa alla. En mä nyt tusinaa kalkkunanpoikasia halua. Pitäiskö noi munat heittää pois hautomakoneesta ja luottaa luonnonhautomakoneeseen?

Mitä mieltä olette?
milkkis]

Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä antaisin kalkkunan ite hautoa ja viskaisin koneesta munat veks. On se kumminkin niin pal helpompaa kun emo ite hoitaa poikaset :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Joo, mä luulen, et teen niin. odotan kuiteskin muutaman päivän, et näkee onko totta vai ei ja jos pääsis läpivalaisemaan ne munat.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Tähän vuodenaikaan saattaa munat olla vielä heikosti hedelmöittyneitä. Paljonko koneessa olevilla, ja kalkun alla olevilla munilla on eroa haudontapäivissä? Pystyisitkö odottamaan, että valaisisit molemmat satsit, poistaisit tyhjät ja yhdistäisit kaikki kalkkunan alle?

Viime kesänä yksi kalkatti hautoi viisi poikasta, siirsin sen ipanoiden kanssa pienempään ja rauhallisempaan kanalaan, jossa lämpölampun alla kymmenen vajaa pariviikkoista kalkkunanvauvaa. Nämä kymmenenkin viuhasti heti mamman siipien suojaan. Tämä hyväksyi myös ne heti omikseen. Aikamoinen lauma niitä sitten emon kanssa kulki, kaikki viisitoista ipanaa piipitteli pitkin pihaa äipän kanssa :smt007
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

ikäeroa on 5,5 pvää. Ja koneeseen laitoin 7 munaa, joista ainakin 6 on hedelmöittynyt. eli ei ainakaan ihan surkee hedelmöittymisprossa.

Mä oottelen nyt rauhassa, et mitä tapahtuu.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kalkkunanpojat on erityisen herkkiä hoidettavia. Jos ne eivät huku tai emo ei tallaa niitä hengiltä niin marek tai joku ripuli hoitaa homman. Minä katsoisin rauhassa paljonko jää henkiin ja myisin ylimääräiset jos ei jaksa kasvattaa patakokoiseksi. Erityisen arkoja ovat kylmälle ja vedolle.
Koitahan jaksaa odotella vaaveja, odottavan aika on tunnetusti pitkä...
ninnu

Hyvin on kyllä lähtenyt itämään :smt023

Raaskitko/pystytkö heittämään pois pari viikkoa haudotut munat, jos kuvitellaan ,että kalkkunan alla olevat valaiset muutaman päivän päästä? Olisiko jotain muuta hautomaintoista kanaa yms, joka voisi ne hautoa loppuun jos et koneessa halua hautoa/laittaa kalkkunalle? Mä itse miellän puolessa välissä olevat jo niin tipuina, etten voisi "tappaa" muniinsa ja heittää mäelle:smt010

Tietenkään en voi sinun kalkkunasta sanoa, miten hyväksyy koneesta tulleet poikaset allensa, mutta ainakin mulla meni kivuttomasti, vaikkei ollut edes tarkoitus yhdistää.

Paljon olen lukenut/kuullut tuosta kalkkunoiden herkkyydestä, mutta ainakaan mun kohdalla, kolmen vuoden aikana on kalkkunat selviytyneet hyvin :smt001 Koneessa, että kanan alla.

Yksi poikue meni reissilleen, kun pronssi aikaisin keväällä autoi viisi poikasta pari vuotta sitten. Kun poikaset kuoriutui mamma hyppäsi muina miehinä normaalisti orrelle ja huiteli, missä huiteli, tällöin poikaset kylmettyivät ja kuolivat. Iltapäivällä puolet oli kuollut, puolet oli ihan henkitoreissaan, toin sisälle, lämpölampun alle, mutta liian myöhään.

Ja toinen epäonninen tapaus oli butin hautoma satsi, kaikki oli jo melkein kuoristaan ulkona, mutta butti runttasi joka ikisen alleen kuoliaaksi. YÖK! Illalla ihana pikku piipitys ja nokkiminen kuoriin, aamulla kaikki 12 poikasta säpäleinä ja liiskana munissaan.

Myöhemmät haudonnat mennyt kalkkunoilla hyvin. Samoin konehaudotut on selviytyneet mainiosti.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Hmm. en mä sit pysty heittään mäelle, jos näen et niis munissa on jo elämää, eli et sikiö liikkuu. Se on sit jo "elävä".

Mulla noi kalkkunat on nyt niin hyvin eristetyssä paikassa, et siellä on nytkin +10 astetta lämmintä ilman lämmitintä. Tosin, mistäs sitä tietää, millaset pakkaset helmikuun puolivälissä on.

Jos noi kaikki kuoriutuu, niin pakkohan niit on myydä, en mä niit millään jaksa yksin syödä, vaiks tanskandoggi varmaan mielellään auttaiski :smt003

Pitää oikeesti kattoo muutama päivä, jaksaako Klaara oikeesti hautoa. Oli nyt pois pesästä, venytteli kaikessa rauhassa ja söi mun vanhoja "lättyjä", jotka sinne vein. Nyt pitää ottaa kynä kainaloon ja mennä merkkaan munat, ettei muut muni sinne. Tai siis et osaa ottaa ne pois.
noouska

Viesti Kirjoittaja noouska »

Mä oisin ainaki kiinnostunu ostaa muutamia kalkkunuorikoita vähän keväämmällä... :smt002
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Poikasille pitäisi olla vedoton paikka ja aluksi lämmintä noin 36 astetta plussalla jos emo ei lämmitä. Siitä voi sitten pikkuhiljaa lähteä laskemaan lämpöjä kun kasvavat ja höyhenpeite kehittyy. Meillä kalkkunaemot on olleet hurjan erilaisia, jotkut hoitaa hyvin ja joitakin ei voisi vähempää kiinnostaa. Kanat on olleet keinoemoina verrattomia, meillä muutamat luottomammat hoitavat tosi hyvin. Lähinnä tarkoitan tällä peloittelulla sitä, että varaudu siihen, että niille poikasille pitää yhtäkkiä saada se lämmin ja vedoton paikka jos emo ei lämmitäkään poikasia tarpeeksi tai ulkona on hirmupakkaset ja sisälämpötilakin alkaa laskea samassa suhteessa.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Juu, saa pelotella. Vois vaiks sit kertoo kans, et kuin paljon tulee paskaa tusinasta kasvavasta kalkkunasta. *puistatus*

mulla on ollut sisällä työhuoneessa konehaudotut kanatkin, et sisälle saan. Poikaslämmitin on. Toki sitä vois käydä hommaamassa varmuudeks yhden lämpölampun, varmasti jossain vaiheessa maksaa ittensä takas.

kalkkulassa oli -2 astetta, kun ulkona oli -23. Mutta helmikuun puoliväli on just paha, ei tiä yhtään, millaset kelit. Ja mitä pidempään on pakkasta, niin tokihan siellä asteet laskee. Viime talvena oli pahimmillaan -7.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Peukutuksia haudontoihin :smt023 Muistelen, että viime keväänäkin oli kova kysyntä kalkateille, joten etköhän itsellesi liiat uusiin koteihin saa.

Kalkkunan kakkahan on helppoa ja siistiä kanankakkaan verrattuna, jotenkin kiinteämpää, eikä se määräkään "ei buteilla" ole niin mahdoton ;) Sen sijaan hautovan kalkkunan tuotos on jotain ihan käsittämätöntä...
ninnu

HiltaHelikopteri kirjoitti: Sen sijaan hautovan kalkkunan tuotos on jotain ihan käsittämätöntä...
Todellakin :smt003

Paltsilla hyvä pointti, ei nuo kalkatit ole kuitenkaan niin varmoja, kuin kanat, joskaan ei nekään kaikki, mutta hyvä että tila löytyy, jos sikseen tulee :smt045
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Oli se yks muna tyhjä koneessa. kävin laittamassa sen "pesämunaksi" toiseen munintapesään, jos houkuttelis toiset kalkatit sinne munimaan, eikä menis Klaaran hautomapesään.

Ainakaan vielä ei ollut niin suurta paskaa kalkkulassa, et oisin lumilapion tarvinnut siirtämiseen, mut aikas iso köökö sieltä löyty. Säilyin pyörtymättä, enkä kompastunut.

Ja tänään sain mennä ihan Klaaran viereen, eikä Klaara sähissyt mulle. Toivottavasti saan sen niin luottavaiseks, et pystyn läpivalaiseen ja merkkaamaan munat. Eilen ei antanut tulla sorkkiin sinne.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Siis hianoo. Nyt sinne pesään on linnoittautunut sekä Klaara että Sofia. Ja Sofia on kiukkunen ku mikä. Sähisee kaula mutkalla, silleen vääntää kaulan maatamyöden, sulat pystyssä ja sähisee. Mitäköhän tostaki tulee?

Jos nimetön sinne vielä menee, niin sit mä en kestä...

Ei näköjään se toinen munintapesä kelpaa, vaiks siirsin sen ton pesän viereen ja laitoin houkutusmunankin.
Vastaa Viestiin