Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

vardenji

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla tääl valtatien varressa tulee raskasmetalleja varmaan muutenkin, mutta sammaloituneet nurmet sain ainakin kasvamaan paremmaks kun levitin puun tuhkaa leivinuunista(kylmänä :smt002 ) sammaleille. Punakanelin omenat on niin happamia kun voi ja siellä kasvo melkein pelkkää sammalta kun tähän muutin. Nyt siellä nousee heinää ja mun mielestä omenien maku on parantunu huomattavasti, vaikkei vielä ihan oikee tunnu olevan. Kunhan noiisot kuuset kaadetaan ja istutetaan uus kuusiaita vähän taaemmas, alan rakentamaan omenapuun lähelle kohopenkkejä, joihin kompostoin pehkun. Nyt kippaan sen vaan ojaan navetan kupeelle, kun v.isäntä siihen neuvo sen laittamaan. Oja salaojitetaan joskus ja tasataan osaks pihaa.

Savi ja hiekkamaata kun tää on, niin multaa tarvitaan täälläkin vuosiks eteenpäin...
tawnia

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja tawnia »

Miten muut taajamassa kaava-alueella asuvat hoitavat kanojen jätteiden käsittelyn? Terveystarkastaja sitä kyseli ja aloin miettimään vaihtoehtoja. Kompostoriksi kelpaisi ilmeisesti sellainen tiivis lämpökompostori, josta ei yhteyttä maaperään, mutta onko muita vaihtoehtoja? Kärrääkö kukaan jätteitä tontilta pois ja jos niin minne? Minkälainen kuivikejärjestelmä olisi paras kesällä/talvella jos toiveina olisi mahdollisimman vähän jätettä, josta pitää huolehtia?
Leonidas

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Minä mietin tällaista...Kun kanat tykkää tunkiolla kuopsuttaa ja tunkio tai mikä lie komposti onkaan kerää ötököitä, niin voisiko sellaisen perustaa lintujen ulkotarhaan nurkkaan? Tarha on mitoiltaan noin 10x20m ja pelkkää soraa nyt. Jos toiseen päähän kippaisi kesällä pehkun ja muutakin puutarhajätettä, niin haittaisiko se että kanat kävisikät siellä kuopsuttamassa? Onko se itse pehku huonoksi vielä silloinkin? Eikös se ammoniakki haihdu ulkotiloissa sieltä pois? Siihen kasan päälle istuttaisi kurpitsaa... Toimisko, vai tuleeko heti mieleen jotain miksi ei toimisi?

Siitä kun se komposti leviäisi ja alkaisi kasvaa rikkaruohoa, nokkosta yms niin kanathan saisi vihreääkin kun nyt on puhdasta soraa vain.
Mimm@

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Mitäs se siellä haittaa. Ainut vaan, ett'ä jos sitä ei aitaa siksi aikaa kun kurpitsat siinä kasvaa, niin kanat kyllä pitää huolen, ettei siinä kasva mitään..
Meillä sian lanta ja kanan lanta kylvetään pellolle maanparannukseksi, ja osa lannasta kasataan isoksi kasaksi, johon sitten istutan kurpitsat.. Ei millään keinolannoitteilla ole ikinä noin isoja kurpitsoja kasvanut. 300kg sain kurpitsoja kahdesta taimesta :smt017

Meillä ei myöskään mitään keinotekoisia lannoitteita käytetä, en tykkää työntää myrkkyjä omaan ruokaani.
Kesäkukatkin lannoitan kakkavedellä ja hyvin kukkii :smt002 Ainut vaan, että hernettä ja kauraa kasvaa amppeleista kun siemeniä menee veden mukana. Mut ne on helppo kitkeä sieltä parempiin suihin..
Meillä on kompostin teko edessä, kun nyt on vaan aitaamaton kasa. Se leviää ikävästi eikä ole kamalan nätti.
Iloisten Munatalo

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Levitä siihen soran päälle turvekerros osaan tarhaa ja siihen viereen sitten se kompostihässäkkä ... tosin kuten jo todettu niin kehikon se tarvii taikka on viikossa levitetty ympäri tarhan pohjaa :smt005 ja mitä kasvamiseen tulee, siemenet ehtii ehkä hätäseen itää ja eka vihreä osa kun tulee näkyviin niin NAPS! se oli siinä. Meillä meni ainakin viime kesänä kurpitsanlehdet, nokkosetkin kun vähän ensin nahistuivat, säkkikaupalla ruohonleikkuujätettä ym. eli kaikki vihreä mikä irtosi katosi kanojen nokkiin ... ainoa mitä ne ei syöneet oli karhunköynnös, joka kiertää verkkoa pitkin. Mutta se onkin myrkyllinen ja viisaana kanat eivät siihen koskeneetkaan :smt045
Meidän pehku kärrätään peltoon kasvimaan parannukseen ja osa lämpöpenkin pohjaan.
Leonidas

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

No höh. Pitääkö niitten kaakojen sitten tassutella soralla koko kesä jollen pysty niille ruohoa järjestämään sinne... :shock: Pelkän soran päällä ei ole edes kuopsutettavaa, taidan aidata nurtsilta vielä lisäosan jotta edes hiukan pääsevät pois hiekalta ekana vuonnakin...ja aitaan pienen osan tarhastakin pois käytöstä ja istutan sinne ruohoa tms. niin ensi kesänä sitten viimeistään pääsevät omassa tarhassa hommiin. :smt001
Iloisten Munatalo

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

En nyt halua masentaa mutta meillä oli osa tarhanpohjaa nurmella viime keväänä kun kanat tuli .... ei ollut enää nurmesta tietoakaan kuukauden päästä ... turpeesta tykkäävät kovin kuopimis alustana ja tassutella :smt045
smari

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja smari »

10x20 metriä on kyllä niin iso tarha, että siinä voi ruoho kestääkin jos kanoja ei oo paljon. Mutta nokkoset ei meillä kanoille kelpaa, revitään niitä irti ja annetaan kasvaa vaan sen verran että perhosilla riittää ruoka.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja tipsi »

tawnia kirjoitti:Miten muut taajamassa kaava-alueella asuvat hoitavat kanojen jätteiden käsittelyn?
Tuolla jo aiemmin selitinkin meidän kompostisysteemin, me siis asutaan taajamassa. Kompostikapasiteetti loppui joskus tammikuun lopulla (ankoilta jätöstä tulee ihan kauheasti, veikkaan että kanoilta huomattavasti vöhemmän), ja kompostit ovat alkaneet vasta nyt vetämään uudestaan kun olen niitä saanut hieman sulateltua & toinen suli osaksi itse. Olen täsäs välissä "varastoinut" jätökset ankkalaan, eli käsitellyt pehkua kuten kestopehkua (mm. käännellyt sitä), vaikka se ei oikein pala hyvin. Lisäksi olen muutamaan otteeseen sullonut pahimpia sotkuja biojätepussiin ja heittänyt biojätteeseen. Tätä vaihtoehtoa selvittlin kun haettiin ankanpitolupaa taajamaan, ja pieniä satunnaisia määriä pehkua siis saa biojätteeseen mennä. En tiedä vielä mitä teen ankkalaan varastoituneelle pehkulle, kompostoinko sen siellä kesän aikana ja levitän nurtsille ja puutarhakasveille, vai lapanko peräkärryyn ja vien biojätteenä kaatopaikalle.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pellonperänemäntä

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja Pellonperänemäntä »

Ah, nythän mä löysinkin tämän topicin. Itsekin oon miettinyt, että jos lupa tänne taajamaan saadaan alle 10 kpl kanoille, niin mihin jaska? Itse ajattelin ensin että kompostoidaan ja sitten peltoon&pihaan hyötykäyttöön. Meillä on yksi Globe vararenkaalla ja sitten tuommoinen "halppiskompostori" jatkokäsittelyyn, joka on nyt täynnä. En kyl jaksa uskoa, että tonne Globeen mahtuu koko kesän jaskat + omat biojätteet (toki osa siitä menis sitten kanojen sapuskaksi...) ja siinä on kyllä reijät pohjassa. Olisko ideaa ostaa joku jäätävän kokoinen muovisammio mihin kompostoisi? Hmm... Itse varmaan kärräisin tuohon pellon laitaan kasalle ja siitä sitten puutarhajätteen joukkoon ja sen jälkeen peltoon, mutta terveystarkastajalla vois olla jotain sanomista siihen... :scratch:
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuivikkeiden jälkikäsittely/kompostointi

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meillä on kaksi globe-pallokompostia, molemmat lisärenkailla. Lisäksi talvella tein kestopehkua. Koko kapasiteetti oli taas talven yli käytössä, onneksi kompostit pysyivät sulana (hautasin ne lumeen & lisäsin kuumaa vettä ja muovipulloja jotka oli täytetty kuumalla vedellä). Kärräsin keväällä ankkalassa kompostoitunutta pehkua kasvimaalle ja kasveille. Mä suosittelen siis pellonperänemäntä että hommaatte toisen globe-kompostin, niin ei tule terveystarkastajalle valituksenaihetta (meillä terveystarkastaja oli niihin tyytyväisiä). Meillä ei tila riitä biojätteelle, mutta jos riittäisi niin kompostoisin ne ankan jätöksen joukossa. Kana tuottaa jätöstä vähemmän kuin ankka, joten yksi lisäkomposti lisärenkaalla voi hyvällä tuurilla teille riittää. Mä olen käyttänyt kompostin lannoitteena, harmi vain ettei tila riitä jälkikompostointiin eli joudun levittämään jätökset kuuman kompostoitumisvaiheen jäljiltä kasveille.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin