ankan sukupuoli?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jopsukka

Re: ankan sukupuoli?

Viesti Kirjoittaja Jopsukka »

Mulle perjantaina ankkaexpertti demonstroi jo parinpäivän ikäsillä tipuilla tuon äänitunnistuksen. Naaraalla kimakampi ääni. En ollut vielä ostamassa perjantaina, mutta lauantaina piti mennä kauppareissulla hakemaan tytöt kotiin. Samainen expertti ei ollut paikalla, joten nyt vähän arveluttaa miten kävi. Ainakin nää piippaa taukoamatta....
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä se ääni on erilainen jo ihan untuvikkona, kun tietää mitä kuuntelee. Käytännössä jos tipejä on useampi, niin kannattaa nostaa untuvikko korvaa vasten ja kuunnella. Naaraalla on jo poikasena kovempi ääni, koiraan ääni on sellainen viheltävämpi ja käheä. Ääniä on vaikea kuvailla, mutta jos on tipueellinen ankkoja niin kannattaa kuunnella jokaista ja vaikka merkitä poikaset sen mukaan miten ajattelee sukupuolten olevan. Sitten voi myöhemmin katsoa menikö oikein vai metsään :smt002 Ei niitä opi kuin harjoittelemalla!
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Meillä noissa 4 ankanpoikasessa on yks joka on enempi äänessä.Eli meillä taitaa olla 3 poikaa ja 1 tyttö. Mut täytyy ottaa niit syliin ja kuunnella erikseen vielä...
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mun oman, tosin kahteen poikueeseen rajoittuvan, kokemukseni mukaan se hiukka vaihtelee miten nuorena ankasta kuulee sukupuolen. Meidän Rebekka-rouvasta sen kuuli jo alle viikon ikäisenä, 7 ankanpojan poikueesta joidenkin äänestä sukupuolen kuuli kanssa aika nopeasti mutta ainakin yksi mulle jäi totaalimysteeriksi kun meni uuteen kotiin 2-3 viikon ikäisenä. En tiedä sitten oliko juuri tämä yksilö, kun olisin sanonut että poikueessa on 6 tyttöä ja yksi poika, niin niitä olikin kaksi poikaa. 3 viikon iässä äänieron pitäisi jo olla selkeä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin