mitä pitää tietää kalkkunoista?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Johku
Re: mitä pitää tietää kalkkunoista?
Nuki, juurikin sinua tarkoitin ja kiitos vastauksesta 
-
Haaveilija
Nuki: en ole punninnut. Mutta pienempi samanikäinen kana painoi 16 kg, kyllä tuo varmaan lähemmäs 20 kg on. Kanat mulla kyllä ovat hyvin ketterän oloisia ja tervejalkaisia. Kukolla jalat ovat ok, mutta kaula sillä on vinossa
Kukko on aika yksinkertainen eikä kanat kovin lemmekkäästi sitä katsele... Viime viikolla saatiin 5 munaa tällä hetkellä ainoalta munivalta kalkkunaltamme!
-
Kiyry87
Ihan uteliaisuuttani että millaisen pesän kalkkunat tykkää pykätä? Missään ei tästä asiata ole ollut puhetta
Tykkääkö ne tehdä samoin kuin hanhet ja ankat eli iso olkikasa nurkkaan niin hyvä tulee? Vaikka matalaan kehikkoon että pysyy vähän kasassa paremmin
Näin sellaisen ratkaisun jonkun kuvissa skånen-hanhilla ja se näytti varsin pätevältä
Tykkääkö ne tehdä samoin kuin hanhet ja ankat eli iso olkikasa nurkkaan niin hyvä tulee? Vaikka matalaan kehikkoon että pysyy vähän kasassa paremmin
Näin sellaisen ratkaisun jonkun kuvissa skånen-hanhilla ja se näytti varsin pätevältä
-
Bean
http://m.youtube.com/#/watch?v=1n6Z1srk ... ure=relmfu
Tuolta taisi löytyä jonkinlaista pesärakennelmaa. Mielenkiintoisia pätkiä.
Tuolta taisi löytyä jonkinlaista pesärakennelmaa. Mielenkiintoisia pätkiä.
-
Kiyry87
Kiitos Bean
Mulla ei tullut pieneen mieleenkään kurkkia Youtubesta

-
Haaveilija
Tuota kalkkunanpesä-asiaa olen minäkin ajatellut viime päivinä, sillä kalkut aloittivat muninnan. Täytyy katsoa tuolta sinäputkesta, mutta meillä olivat ihan itse tehneet vaan kuopan karsinan "nurkkaan" lämmönlähteen alle. Semmoinen vajaa 10 cm syvä monttu, ei mitään koristeluja, vaikka heinää ja olkea on ollut saatavilla. Mutta nyt ovat jo neljänä kertana peräkkäin munineet tuonne kuoppaansa ja ilmeisesti kaksi kanaa, koska munia aina kaksi kerralla. Minä olen sitten siihen laittanut aina purua, jotta olisi vähän puhtaampia munia. Nämä siis butteja, en tiedä, osaavatko nämä tämän kummempaa pesää tehdäkään, hautomisesta puhumattakaan.
-
Haaveilija
Pistettiin eilen lihoiksi buttikukko, vajaa 10 kk ikää. Painoa oli 28 kg!!! Yksi rintafile n. 4,4 kg...
Oli kyllä koko ajan porukan isoin, mutta jätettiin eloon, kun kuitenkin vointi oli ihan ok. Nyt sillä vääntyi kaula vinoon (pikkuhiljaa) ja pistettiin pois, koska haittasi liikkumista ja meinasi talloa munia. Samanikäiset kalkkunakanat (but) munivat ja yksi hautoo. Luulen vaan, että turhaa hautoo, tuskin tuo kukko on saanut hommaa hoidettua. Siksipä uusi kukko haussa!
Oli kyllä koko ajan porukan isoin, mutta jätettiin eloon, kun kuitenkin vointi oli ihan ok. Nyt sillä vääntyi kaula vinoon (pikkuhiljaa) ja pistettiin pois, koska haittasi liikkumista ja meinasi talloa munia. Samanikäiset kalkkunakanat (but) munivat ja yksi hautoo. Luulen vaan, että turhaa hautoo, tuskin tuo kukko on saanut hommaa hoidettua. Siksipä uusi kukko haussa!
-
Nuki
Huh huh, mikä jötkäle! Ei sulla haaveilija satu oleen kuvaa tosta jättiläisestä? Sehän painaa enemmän ku meidän labradorinnoutaja...
-
Haaveilija
Ei ole kuvaa, tai sellaista tuoretta, missä näkyisi kokonaan... Mutta kun se nyt ei näyttänyt sillälailla isolta. Hiukkasen korkeampi ja leveämpi kuin kanat. Tammikuussa kuollut kana painoi 16 kg. Kokoa voit hahmottaa; minun "normaalikokoinen" mieheni ylsi juuri ja juuri kahdella kädellä kukon ympäri ja aiemmat oli kantanut yhdellä kädellä kainalossa pölkylle. Tästä ei meinannut saada edes otetta. Oli kyllä koko ajan porukan isoin.
Koivista sai jauhelihaa n. 5 litraa...
Sulla on pieni labbis!
Meillä painaa yli 40 kg, eikä ole edes läski, bodannut vaan
Ja mitattu eläinlääkärin vaa'alla, oma näytti vain vajaa 40 kg...
Koivista sai jauhelihaa n. 5 litraa...
Sulla on pieni labbis!
-
Nuki
Apua, mikä mörkö se kalkku on ollut! Mun Kyllikki-butti painaa nyt jotain yli 15 kiloa ja mun on pienehkönä ihmisenä vaikea nostaa sitä kun kädet ei tosiaan meinaa riittää ympäri. Eikä se rassu ees mahdu syliin istumaan, on hirmu hellyydenkipeä, mutta joutuu tyytymään permantopaikkaan.
Meidän Krisu on tosiaankin pieni, se on eläköitynyt opaskoira. Nehän on jo olemassa vähän siepposempaa mallia, mutta Krisu on oppaaksikin kuulemma hyvin pienikokoinen, ja narttu tietty. Aktiiviaikanaan se painoi 25 kiloa, nyt on päästy 27 kun mummona saa jo ottaa vähän rennommin
Vitsi se olis kyllä hauskan näköinen tommosen ison lapukan vierellä!
Meidän Krisu on tosiaankin pieni, se on eläköitynyt opaskoira. Nehän on jo olemassa vähän siepposempaa mallia, mutta Krisu on oppaaksikin kuulemma hyvin pienikokoinen, ja narttu tietty. Aktiiviaikanaan se painoi 25 kiloa, nyt on päästy 27 kun mummona saa jo ottaa vähän rennommin
-
Haaveilija
Meidän labbis 63 cm ja 46 kg
Uros on... Ja ihan puhdasrotuinen, tunnetusta kennelistä, että ei ole mitään isompaa seassa. Mutta on se kyllä syönyt pennusta asti hyvin... Isot geenit. Niin ne oppaathan on todellakin sirompia, moni metsästyslinjaisia.
Uros on... Ja ihan puhdasrotuinen, tunnetusta kennelistä, että ei ole mitään isompaa seassa. Mutta on se kyllä syönyt pennusta asti hyvin... Isot geenit. Niin ne oppaathan on todellakin sirompia, moni metsästyslinjaisia.
-
annemari
Tuotani, kannattaa ottaa huomioon tuossa kalkkunan kasvattamisessa se, ettei niitä välttämättä raski tappaa syksyllä. Minulla on joulupaistit nätissä rivissä orrella tuolla Riikinkukkojen kanssa 
-
Nuki
Kalkut on mun mielestä todella herttaisia, mun suosikkilintuja. Ne oo niin seurallisia ja uteliaita, kun menee kanalaan siinä on heti kaks akkelia jonossa paijattavaksi ja Hermanni-ukko pyörähtelee koreilemassa kurkkien mua silmäkulmastaan. Ei noita raatsis ikimaailmassa syödä. Kesällä ne kuljeksii pihalla perässä ja juttelee, auto kun tulee pihaan sitä vastaan juostaan kauheeta kyytiä kalkattaen.
Noi akat on kyllä ihan uskomattomia sylilintuja, oikeen tunkevat siihen, nojaavat vasten, painavat pään kädelle ja laittavat silmät kiinni. Kyllikki myös sukii mua kun rapsuttelen sitä. On jotenkin mahtavaa kun noin iso lintu on kuitenkin niin kiltti ja suorastaan hellä. Kalkkunat
Noi akat on kyllä ihan uskomattomia sylilintuja, oikeen tunkevat siihen, nojaavat vasten, painavat pään kädelle ja laittavat silmät kiinni. Kyllikki myös sukii mua kun rapsuttelen sitä. On jotenkin mahtavaa kun noin iso lintu on kuitenkin niin kiltti ja suorastaan hellä. Kalkkunat
-
SimplySix
Tutulla on 4 buttia ja olen kyllä tykästynyt niihin. Ajattelin sitten josko laittaisi pari buttia itsellekkin kesäksi. En ole vielä varmaksi päättänyt.
Jos sais nyt tiivistettynä:
- Kuinka nopeasti ja kuinka isoksi butit kasvavat? (normaali teurasikä- ja koko?)
- Voivatko asua kanojen kanssa samassa tilassa?
- Miten ruokinta onnistuu, jos kalkkunat on kanojen kanssa samassa tilassa? (eikös niille ole omat rehut?)
- Munivatko butit kuinka usein ja missä iässä aloittavat?
- Onko jotain erityistä esim. ruokinnassa, elinolosuhteissa tai hoidossa jota pitäisi buttien kanssa ottaa huomioon?
- Mistä butteja voisi kysellä ja missä hinnoissa poikaset liikkuu?
Tutuilla nämä butit asuvat ihan vapaana pihalla ja akat pyrähtelevät jonkin verran. Jalkaongelmia heillä ei tietääkseni ole ollut tai muutakaan terveyshäikkää.
Kanoille (ja mahd. buteille) on siis tarjolla sisätilat, mutta myös ulkotarha, jonka koosta tosin ei vielä varmuutta. En ole hankien takia päässyt vielä mittailemaan. Ei kuitenkaan mitään minilämpärettä, vaan ihan sellainen ulkotila, missä on tilaa tonkia maata ja orsiakin on tarkoitus laittaa.
Jos sais nyt tiivistettynä:
- Kuinka nopeasti ja kuinka isoksi butit kasvavat? (normaali teurasikä- ja koko?)
- Voivatko asua kanojen kanssa samassa tilassa?
- Miten ruokinta onnistuu, jos kalkkunat on kanojen kanssa samassa tilassa? (eikös niille ole omat rehut?)
- Munivatko butit kuinka usein ja missä iässä aloittavat?
- Onko jotain erityistä esim. ruokinnassa, elinolosuhteissa tai hoidossa jota pitäisi buttien kanssa ottaa huomioon?
- Mistä butteja voisi kysellä ja missä hinnoissa poikaset liikkuu?
Tutuilla nämä butit asuvat ihan vapaana pihalla ja akat pyrähtelevät jonkin verran. Jalkaongelmia heillä ei tietääkseni ole ollut tai muutakaan terveyshäikkää.
Kanoille (ja mahd. buteille) on siis tarjolla sisätilat, mutta myös ulkotarha, jonka koosta tosin ei vielä varmuutta. En ole hankien takia päässyt vielä mittailemaan. Ei kuitenkaan mitään minilämpärettä, vaan ihan sellainen ulkotila, missä on tilaa tonkia maata ja orsiakin on tarkoitus laittaa.