Olkipelletti kuivikkeeksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kiyry87

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mä saan purua ja pientä lastua sekaisin tuttavalta joka tekee puuportaita ja huonekaluja.
Sen puru-imuri sellainen keskuspöly imuri tyyppinen on yhdestä kohtaa rikki että se vuotaa purua ja se säästyy lapio hommilta kun mä haen ne pois :smt023
Eli mulla ei tarvi ostaa kuin turvetta joka on ööö :oops: ei muista... Oliko se 13-15 euroa suurinpiirtein sillä välillä kuitenkin :smt017 Nyt on neljä paalia mennyt kohta
ja yksi paali vielä jäljellä. Ostin syksyllä kun oli vielä halvempaa. Luultavasti pitää ennen kesää ostaa vielä 1-2 paalia. Kyse on huom pikku paaleista.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

hyvä ketju! Täytyy laittaa itsellä korvan taakse tuo olkipelletti! Tuntuu että alkaa hermo pettää tähän pikkupaalien sulatteluun ja niiden raahaamiseen.
PäP

Viesti Kirjoittaja PäP »

anda kirjoitti:Ei kun me tilattiin Kankaanpäästä, Biolki tais olla firma mistä he hakivat omalla kalustolla ja kaveri tuli nosturilla purkamaan kuorman. Niitä kun ei niin vaan pyöritellä :smt003
Tähän mennessä ei ole muuta huonoa puolta, kuin korkea hinta kertarykäisynä.. Pk-seudulta kysyin myös joltain tuottajalta ja Lillagrolta myös, mutta tuo oli edullisin meille kun on lähimpänä ja noudettiin itse. Sielläpäin on kuulemma joitakin hevostalleja, joilla on olkipellettiä käytössä, josko niiltä voisi kysyä ostaa pientä erää kanoille? :smt002
Ainakin Maatalous ykkösestä saa olkipellettiä pienempiäkin eriä, vaikka vaan yhden säkin jos haluaa testata. Tosin suhteessa halvemmaksi tulee tietenkin ostaa iso satsi kerralla.
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Pyysin tilaamaan Kuusamon K-Rautaan olkipellettiä.Eilen sitä oli sitten tullut 20 kg säkki norm.myyntihinta reilu 12 e. minä tietenkin tinkasin niinkuin täällä pohjoisessa on tapana :smt001 .Sainkin sen sitten ihan kohtuu hintaan :smt002 kun otin kerralla 10 säkkiä. Itse ajattelin kokeilla tätä just sen takia että olisi sitten valmista tuotetta kasvimaalle keväällä.Purun kanssa tulee pitkässä juoksussa tuo maatumis ongelma,kun niin hitaasti maatuu.
Luulenpa että jos tuo on niin hyvä tuote mitä kehutaan niin tulee halvemmaksi kun puru käyttää :smt045 ja pitää sitten ottaakin 500kg säkki jos niitä jotenkin tännepäin saisi.Myyjä ei vielä tiennyt kun nuo pienet säkit tulee keskon varastolta ja ne isot eri paikasta että mitä rahti tulisi maksamaan :shock:
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Sannikki, mietin tuota sun laskelmaasi että olkipelletti tulisi halvemmaksi. Mä vähän päässäni mietiskelin oman ankkalani kuivikekustannuksia. Laskin, että puolikin tonnia pellettiä voisi saada tuollaiseen 4 m2 ankkalaan uppoamaan vuodessa (kun ankat ovat kesän muualla). Jos nuo säkit joissa sitä myydään on 20kg säkkejä, niin laskin että kuussa ankkalaan menee kuivikkeenlisäyksenä 80kg pellettiä, eli 4 säkkiä. Ja alkuperustukseen menee syksyisin enemmän. Turpeen & purun & oljen kanssa turvetta menee n. 6-8 paalia, purua kaksi ja olkea 5-10 paalia, siis 9 kuukauden aikana. En nyt laskenut euromääräisesti, mutta taitaa tulla aikamoinen ero olkipelletin vs. muun kuivituksen välille. SIlti harkitsen tosissani, että siirryn ensi syksystä pellettiin, se on imuteholtaan niin paljon parempi & helpompi käsitellä kuin turve tai puru.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pikkutipu

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Ainahan kannattaa harkita suursäkin tilaamista, kerranhan se kirpaisee kunnolla, mutta tulee pitkässä juoksussa paljon halvemmaksi. :smt001
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Jos tilaa suursäkin, niin kai se pitää säilyttää kuivassa? Taitaa olla mahdotonta sen vuoksi. Meillä on turvekuivitus. Tykkään siitä kyllä, MUTTA sotkee sotkee. Juuri katselin uuden ihanan kanalamme ULKOseiniä kun ne ovat ihan mustat turpeesta läheltä ulko-ovea. Tulipahan mieleeni että vois vaikka vaihtaa kuivikkeen.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tuovatko ne siis suursäkin ovelle? Onko se se 500kg? Hehe, me asutaan taajamassa, saa taas kiinnittää naapureiden huomion jos joku kuivikerekka pölähtää ovelle :smt005 (Kuten silloin kun sain päähäni raijata mieheni kanssa pyöröpaalin olkea pihaamme, joku äiti esitteli sitä lapsilleen.)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pikkutipu

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Minä nakkaisin kyllä vaan pressun siihen säkin päälle ja täts it. Ja kyllähän ne tuo suursäkinkin vaikka ovelle jos pyytää ja maksaa. Sinulla olis vielä etuna luultavasti halvempi kuljetuskustannus, kun ei tartte syrjäseuduille ajella.
Kiyry87

Sekö on talven siis pysynyt hyvänä suursäkissä pressun alla?
Tietääkö kukaan vieläkään miksi olkipellettiä ei saa sekoittaa turpeeseen. Lilleagro ei ole vastannut ja asia mietityttää vieläkin.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Jaa ei saa? Just heitin pikkusäkin turpeen päälle. Seassa on vähän sahanpuruakin. Mitähän kauheata nyt tapahtuu?
pirpeliini

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

suikku kirjoitti:Jaa ei saa? Just heitin pikkusäkin turpeen päälle. Seassa on vähän sahanpuruakin. Mitähän kauheata nyt tapahtuu?
Tää kiinnostaa muakin..

Vaikka oon kyllä koko talven sekoittanu olkipellettiä turpeen sekaan, kakkilaudoille ja vesiastioiden läheisyyteen. Sen oon vaan huomannu jotta vielä paremmin imee hajut ja kakkendaalit ja kosteuden (jos läikyttäät vesiastioitaan). Eikä tänä talvena ole yhtään keränny kosteutta seiniin tai ikkunaan..
Ja ku pelletit hajoaa parissa päivässä siihen turpeen sekaan (maatiaiset vielä tuntuu ihan tahallaan kuoputtavan ja hajottavan pellettejä) niin voi sitä kanojen riemua kun ne rupee kylpypuuhiin. Ja paljon vähemmän se turve pölisee ku on se pellettimuhju siinä seassa :smt001
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Maalaisjärjellä voisi ajatella, että se olkipelletin ja turpeen sekoituksen suhde vaikuttaa olennaisesti asiaan.
Onko kellään ollut kanalassa ihan tavallista olkea ja turvetta sekaisin, mitähän sille on tapahtunut?
Itellä ollut nyt pari viikkoa olkipelletit kanalassa. Toistaiseksi kaikki tyytyväisiä, sekä kanat että hoitaja. Ei pölise (säilyy ruaat ja seinät puhtaampana), kanat tykkää kylpeä, kakat kääriytyy hyvin olkeen. Pysyy paremmin kuin turve "kakkalaudalla" ja tasoilla.
Kiyry87

No sillä mäkin kyselen kun asia kiinnostaa muakin. Lilleagro nimimerkki kirjoitti mulle tässä ketjussa aiemmin että ei saa sekoittaa.
Syytä en tiedä. Meillä ei mitään ihmeempää ole tapahtunut muuta kuin pehku palaa paremmin ja biosanko pysyy puhtaampana :smt023
Kannattaa laittaa biosangon pohjalle vähän. Vähemmäm pesemistä--> laiska tykkää :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aika loogistahan on, että olkipelletin myyjä kehoittaa käyttämään sitä ainoana kuivikkeena :smt003

Kopioitu vastaus myyjän sivuilta:
"HUOM! Muiden tuotteiden tai lisäaineiden (turve, sahanpuru jne.) lisääminen muuttaa olkipelletin kuivikkeen laatua ja tuote ei toimi niin kuin se pitäisi toimia. Muiden tuotteiden lisääminen kasvattaa myös tuotteen kulutusta." Lähde: http://lilliagro.ee/?c=kaytto&l=fi
Vastaa Viestiin