Olkipelletti kuivikkeeksi?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
harrastaja
Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?
Nyt mullakin on olkipellettiä kokeilussa .Ostin säkin lauantaina kokeeksi ja ripottelin siitä osan kanalaan
-
mokomaki
mieki kävin kmaataloudesta kysymässä nuista olkipelleteistä, mutta ku 500kiloa pitäs vähintään sit ottaa ja hintaa kehu tulevan roimasti, meinas ettei kantsi tänne asti tilata. mitenhän rovaniemeltä, saiskohan sieltä...?
-
Turse
En ole ainakaa kuulu, et Roista sais. Lakkapäältä kyllä saa kans 500kg
-
Kiyry87
Olen kohta puoli säkkiä turvottanut pehkun joukkoon .
Kuinka nopeasti alkaa tapahtumaan edes jotain? Ei sillä että olisin malttamaton...
Mutta noin keskimäärin? Pari päivää? Viikko? Kaksi viikkoa?
Kuinka nopeasti alkaa tapahtumaan edes jotain? Ei sillä että olisin malttamaton...
Mutta noin keskimäärin? Pari päivää? Viikko? Kaksi viikkoa?
Mä kokeilin yhden pienen säkin verran olkipellettiä ankoilla, juomakipon ympärillä. TUntui kyllä aika hyvälle, koska imee niin paljon vettä. Ja ankat eivät sitä yrittäneet syödä, mitä aluksi pelkäsin. Mulle tuli sellainen fiilis, että se on turvetta imukykyisempi, mutta käyttäytyy muuten aika samalla tavalla (paitsi ei pölyä).
Miksei pellettiä saa sekoittaa turpeen kanssa? Mä lopulta sen sekoitin, kun pelletti oli jo kastunut ja hajonnut tasaiseksi.
Miksei pellettiä saa sekoittaa turpeen kanssa? Mä lopulta sen sekoitin, kun pelletti oli jo kastunut ja hajonnut tasaiseksi.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
anda
Me päädyttiin olkipellettiin, kun talliin muutti kaksi hevosta ja naapuri sitä suositteli kovin.
Kamalan kallis kertarykäisy oli ja alkuun (1-4pv) vähän ikävä hevosille kun pyörivät jalkojen alla, mutta kun hajosivat
niin heppojen on helpompi olla eikä kanatkaan natustele niitä..
Ostettiin 2x 500kg, maksoivat rahteineen (jotka maksettiin naapurin kanssa puoliksi) n. 350e
Vajaa 9 neliön karsinoihin meni pari kottikärryllistä pellettiä, jotka viikon päästä olivat jo hyvin hajonneet (ei muuten pölyä laisinkaan + uskomaton imukyky!!)
joten siirsin sitä purua sitten kanoille myös. Frouvat ottivat heti koekylvyt niissä ja näyttivät kyllä tykkäävän
Hevoset tuli meille joulukuun 1pv, ja tähän mennessä olen karsinoista siivonnut lantojen lisäksi pissat vain 2x ja lisännyt kaksi ämpärillistä uutta pellettiä tilalle,
joten näyttäisi olevan hintansa väärti.. lisäksi ovat nätisti noissa suursäkeissä, joten ei tarvitse olla isoja tiloja kuivikkeita varten. Saati hakata jäätynyttä turvetta..
Sen kuin kahmaiset ämpärillä säkistä
Kamalan kallis kertarykäisy oli ja alkuun (1-4pv) vähän ikävä hevosille kun pyörivät jalkojen alla, mutta kun hajosivat
niin heppojen on helpompi olla eikä kanatkaan natustele niitä..
Ostettiin 2x 500kg, maksoivat rahteineen (jotka maksettiin naapurin kanssa puoliksi) n. 350e
Vajaa 9 neliön karsinoihin meni pari kottikärryllistä pellettiä, jotka viikon päästä olivat jo hyvin hajonneet (ei muuten pölyä laisinkaan + uskomaton imukyky!!)
joten siirsin sitä purua sitten kanoille myös. Frouvat ottivat heti koekylvyt niissä ja näyttivät kyllä tykkäävän
Hevoset tuli meille joulukuun 1pv, ja tähän mennessä olen karsinoista siivonnut lantojen lisäksi pissat vain 2x ja lisännyt kaksi ämpärillistä uutta pellettiä tilalle,
joten näyttäisi olevan hintansa väärti.. lisäksi ovat nätisti noissa suursäkeissä, joten ei tarvitse olla isoja tiloja kuivikkeita varten. Saati hakata jäätynyttä turvetta..
Sen kuin kahmaiset ämpärillä säkistä
-
Kärttyämmä
anda, tilasitko tuolta lillagrolta? Alkoi kiinnostaa aika kovasti.
Vielä kun saisi jonkun tuohon rahtikimppaan täältä Porvoon suunnalta
Vielä kun saisi jonkun tuohon rahtikimppaan täältä Porvoon suunnalta
-
anda
Ei kun me tilattiin Kankaanpäästä, Biolki tais olla firma mistä he hakivat omalla kalustolla ja kaveri tuli nosturilla purkamaan kuorman. Niitä kun ei niin vaan pyöritellä
Tähän mennessä ei ole muuta huonoa puolta, kuin korkea hinta kertarykäisynä.. Pk-seudulta kysyin myös joltain tuottajalta ja Lillagrolta myös, mutta tuo oli edullisin meille kun on lähimpänä ja noudettiin itse. Sielläpäin on kuulemma joitakin hevostalleja, joilla on olkipellettiä käytössä, josko niiltä voisi kysyä ostaa pientä erää kanoille?
Tähän mennessä ei ole muuta huonoa puolta, kuin korkea hinta kertarykäisynä.. Pk-seudulta kysyin myös joltain tuottajalta ja Lillagrolta myös, mutta tuo oli edullisin meille kun on lähimpänä ja noudettiin itse. Sielläpäin on kuulemma joitakin hevostalleja, joilla on olkipellettiä käytössä, josko niiltä voisi kysyä ostaa pientä erää kanoille?
-
Kärttyämmä
Ok.
Pari konimusta täälläkin on kuluttajina. Tosin hirvittää ajatus että tuo ahneempi alkaisi syömään pellettiä ja kehittäisi ruokatorveen tukkeuman. Noita on käynyt jonkun verran.
Pari konimusta täälläkin on kuluttajina. Tosin hirvittää ajatus että tuo ahneempi alkaisi syömään pellettiä ja kehittäisi ruokatorveen tukkeuman. Noita on käynyt jonkun verran.
-
Kiyry87
Minkä takia olkipellettiä ei saa sekoittaa turpeeseen? Tietääkö kukaan vai huikkaako Lilliagro vastauksen?
Meillä ei suurempaa palamista tapahtunut vielä olkipelletillä pelkästään mutta laskiastian pohjalla kätevää ja saa viedä suoraan turvonneena pehkuun.
Pysyy astia kivan puhtaana joten se on mukavampi pestä
laiska keinot keksii.... 
Meillä ei suurempaa palamista tapahtunut vielä olkipelletillä pelkästään mutta laskiastian pohjalla kätevää ja saa viedä suoraan turvonneena pehkuun.
Pysyy astia kivan puhtaana joten se on mukavampi pestä
-
sannikki
Meillä on nyt kanalassa Lilliagron pellettiä
kaikki vanhat pehkut lensi mäelle ja 29m2 karsinoita kuivitettiin olkipelletillä. Menekki oli 3-5cm kerroksella n 450kg ja toimintasuunnitelmana on tämä:
- siivotaan likaisemmat kohdat (juoma ja ruokapaikka, orsien alta) ja lisäillään uutta pellettiä.
- muilta osin siivoillaan suurimmat kakkakasat pois, emme kostopeuhkuile ainakaan vielä.
- käännellään pehkua ehkä, jos tarttee.
- suurempi siivous tarpeen ja hajun mukaan, mutta kokemuksena kaneilla, hajua ei ihan heti tule
Kanat ihmeissään uudesta tavarasta

- siivotaan likaisemmat kohdat (juoma ja ruokapaikka, orsien alta) ja lisäillään uutta pellettiä.
- muilta osin siivoillaan suurimmat kakkakasat pois, emme kostopeuhkuile ainakaan vielä.
- käännellään pehkua ehkä, jos tarttee.
- suurempi siivous tarpeen ja hajun mukaan, mutta kokemuksena kaneilla, hajua ei ihan heti tule
Kanat ihmeissään uudesta tavarasta

Mä ostin lisää ankkalani olkipellettiä. Juomakipon ympärystössä se on ihan parasta. Nyt laitoin niitä pohjalle, ja turvetta päälle. ALan olemaan sitä mieltä että ankkojen kanssa pelletti on ihan parasta, etenkin kovimmilla lätryypaikoilla. Pitää harkita siirtyisikö siihen ensi talvena kokonaan, vaikka maksaakin maltaita.. turve kuitenkin pölisee ja jäätyy pakkasella paaleissa. Ja mun mielestä pelletissä on turvetta parempi imukyky. Tietenkin makoilupaikoille pitää olla olkea muun kuivikkeen lisäksi.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Kiyry87
Sannikki ai että kun sun kanala näyttää kivalta ja siistiltä
Valoisalta ja vaalealta. Mä en ymmärrä kun mun kanala tuntuu sotkuiselta vaikka siivoilen siellä aktiivisesti ja laitan purua pintaan
Meillä turve ei kovin pahoin pölyä sillä mulla on sellainen painekannu? ja sumuta sillä pikkuisen vettä uudelle turpeelle pintaan joten pahimmat pölyt pysyy kurissa
Valoisalta ja vaalealta. Mä en ymmärrä kun mun kanala tuntuu sotkuiselta vaikka siivoilen siellä aktiivisesti ja laitan purua pintaan
Meillä turve ei kovin pahoin pölyä sillä mulla on sellainen painekannu? ja sumuta sillä pikkuisen vettä uudelle turpeelle pintaan joten pahimmat pölyt pysyy kurissa
-
sannikki
kiyry87 hah minusta taas tuntuu että kaikilla muilla on siistimpää
Ens kesänä tulee kyllä uutta materiaalia seiniin, ei säästetty nyt ihan oikeessa paikassa ja kantapään kautta opittuna painumme hakemaan vaneria seiniin... Tekevälle sattuu ja tehdessä oppii, tai no olihan tää oikeesti odotettua ja tiedossa
Olkipelletti teki jo ensimmäisenä vuorokautena sellaisen vaikutuksen minuun kun kanalan seinistä kuivui kosteus
hanhien vesivaneriseinä on ollu koskettaessa kostea ja eipäs ole enään
eli pelletti imee ilmankosteutta myös!
En tiedä onko toi niin kallista kun puru on paaaaaljon kalliimpaa, en tiedä kyllä turpeen hintaa, mutta se varmasti tulee nousemaan turvepulan myötä.
laskeskelin että jos meillä menee vaikka 1650kg (3x550kg) pellettiä vuodessa (taitaa olla yläkanttiin) purua meni 10 paalia (a' 25kg) kuukaudessa eli 120 paalia vuodessa
pelletti: 405€/vuosi
puru: 960€/vuosi
Eli pelletin käyttö saisi tuplaantua ennenkuin oltaisiin samassa kuin puru tai lähellä sitä! Kyllä omalle kohdalleni on löytynyt se minun juttu
kokeilla ainakin kannattaa jos on enemmän eläimiä ja tilaa säilyttää toi kuution säkki! jokaiselle on oma mielituote ja sehän on vaan normaalia, mutta tää on kokeilemisen arvoinen.
Kasvihuone odottaa uutta multaa ja sitähän pelletistä saa nopeasti (biolki lupaa 2-3kk) Myöskin hengitysoireilevana huomasin jo kokeillessani ensimmmäisen kerran, että pelletti ei käy siivotessa henkeen. Mutta en halua olla mainostaja, on vaan hyvä kokemus tästä tavarasta
Olkipelletti teki jo ensimmäisenä vuorokautena sellaisen vaikutuksen minuun kun kanalan seinistä kuivui kosteus
En tiedä onko toi niin kallista kun puru on paaaaaljon kalliimpaa, en tiedä kyllä turpeen hintaa, mutta se varmasti tulee nousemaan turvepulan myötä.
laskeskelin että jos meillä menee vaikka 1650kg (3x550kg) pellettiä vuodessa (taitaa olla yläkanttiin) purua meni 10 paalia (a' 25kg) kuukaudessa eli 120 paalia vuodessa
pelletti: 405€/vuosi
puru: 960€/vuosi
Eli pelletin käyttö saisi tuplaantua ennenkuin oltaisiin samassa kuin puru tai lähellä sitä! Kyllä omalle kohdalleni on löytynyt se minun juttu
Kasvihuone odottaa uutta multaa ja sitähän pelletistä saa nopeasti (biolki lupaa 2-3kk) Myöskin hengitysoireilevana huomasin jo kokeillessani ensimmmäisen kerran, että pelletti ei käy siivotessa henkeen. Mutta en halua olla mainostaja, on vaan hyvä kokemus tästä tavarasta