onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Paltsi

Re: onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Olisikohan ollut 2003 kun hevosten ja koirien lisäksi kysäisin vaimolta, että otettaisiko pari kanaa. No, neljä otettiin ja lopit voi lukea tuosta allekirjoituksesta. Marraskuussa tulee vielä kaksi villasikaa kantaäideiksi lihantuotantoon.
Tiedä sitten karkaamisesta mutta pientä ryntäilyä on havaittavissa.
chicken

Viesti Kirjoittaja chicken »

rilla kirjoitti:Katkerana vannoin että kun olen aikuinen, niin sitten otan kanoja ja kukon. Että saisin joskus tipuja. :smt040
Ihana :smt050

Mulla oli myös äiti joka suostui vain marsuun, tai kahteen ja lopulta viiteen kun Pentti olikin Pirkko :smt005 Sitten sisko salakuljetti kissanpennun. Arvaten se alkoi maukua kun sisko piilotteli sitä koulupäivät vaatekaapissa :smt003 No se kissa sai jäädä ja kovin rakas siitä tuli kaikille. Koiraan ei suostunut eikä muihinkaan. Joten lapsuuden traumoja tässä parannellaan vissiin vieläkin koska mä olen hyvin avoin kaikille eläimille :smt055 Olen oikeastaan sitä mieltä että kunhan kasvavat, jos jotain haluavat niin miksei? Raja kulkee ehkä hevosen ja lehmän kohdalla, niitäkin muuten muttei ole maata. Ellei sitten ole mahdollisuus muuttaa jonnekin muualle :smt003
Meillä ei vielä ole mopo karannut kovin pahasti käsistä koska tilanpuute rajoittaa. Lisää eri kanarotuja haluaisin jos tilaa olisi, nyt ei ole kuin kiuruvetisiä, vuohia, kissoja, koira, pupuja sekä lisko.
Viiru&Pesonen

Viesti Kirjoittaja Viiru&Pesonen »

Mulla oli allerginen pikkuveli, lapsena oli vain yksi ulkokissa joka sekin katosi :smt010 Lukioikäisenä otin kanin ja sit oli pari kissaa. Ikinä ei ollut mahdollisuutta ottaa mitään sen kummempaa, vaikka eläimet ovatkin lähellä :smt049

Pari vuotta sitten tajusin että meille voi ottaa kanoja ja nyt niitä sitten on. Samalla tuli talouteen kaneja, eli hiukan se mopo menee tien reunoja pitkin, eikä ihan niin suoraan... nyt mietitään mahtuuko vielä kalkkunoita ensi kesälle :-"
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Taitaa mulla hieman olla havaittavissa ja laskutoimitukset ei oikein pelaa .Mutt onneks ees 2 kertaa vuodessa saa selvyyden kanojen määrästä :Ajattelin tyytyä 30 kpl mutta kuinkas kävikään on vielä 31 pientä tipua jos niistä on puolet kukkoja niin tulee n.45 kanaa ens kesälle .Pohdiin jo jos ens keväänä myyn ne viimevuotiset pois ja käppänät .Onneks eivät viel varmaan ole ens keväänä vielä niin hautoma hulluja et tarttis sen tähen koppeja täyttää
^krisse^

Viesti Kirjoittaja ^krisse^ »

Me aloitettiin 5kanalla + kukolla, toki tuolloin jo ajatuksella oli laajentaa kanamäärää. Nyt meidän kanalan pääluku on 33 mutta joukossa on vielä läjä kukkonuorikoita, jotka joutuvat paisteiksi pakastimeen aivan loppusyksystä. Kanamäärä lienee pysyvän meillä siinä 20-30 ja se on mielestäni oikein passeli :)
Soma

Viesti Kirjoittaja Soma »

Meidän muuttaessa maalle pari vuotta takaperin mukana tuli kaksi koiraa ja hevonen. Koira määrä on kasvanut kolmeen, sisällä asuu myös kissa ja minipossu. Ulkona lintuharrastus alkoi 5kanalla ja kukolla,pääluku Tyrnäväläisillä jossain lähempänä kolmeakymmentä. Lisäksi kainuunharmaita parikymmentä ja sekoitukset päälle, suomenvuohia,kalkkunoita,ankkoja,hanhia... Viiriäiset on nyt viimeisiä hetkiä,jostain on pakko luopua. Lisäksi eläinlukua kasvattaa kanit(ranskanluppa,satiini,pienihavanna ja paistisekoitukset)

Kokonaisluku jossain 90kpl??? :-" Karkasko mun mopo jossain vaiheessa? :smt040
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Nyt lähti karkaamaan; ostin hautomakoneen!
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mites mä en oo ollenkaan kirjottanut...kui se mopo meillä karkas käsistä... :smt005
Tää o mahtava pino!!Niin ihana ku ei oo ainoo jonka tää harrastus o vieny mennessään. :smt003

Mä olin jo monta vuotta puhunut että kanoja(ja lampaita) ois saatava meille.Koirien,kissojen ja pupujen jatkoks.
Tänä kesänä joskus keväänä rupesin sitten asiaa enemmän vielä miettimään ja kanoja ehtimään.Mistää ei löytynyt meille 4-5 kanaa+kukkoa.Ei sitten mistään.
Noh..sitten löysin ilmotuksen että kanat tarvihtis hoitopaikkaa.Ja olin heti tärppinä...että meille mahtus. :smt003
Meille sitten muutti 9 kanaa+kukko parvi.Ihan mahtva parvi olikin. :smt007 Jokainen kana niin oma yksilönsä...oikeita persoonia! :smt007

Sille tielle jäin...ja sillä tiellä sitä ollaan. :smt003

Sain lainaan hautomakoneen...ja keräsin munia tuosta parvesta.Joista tosin kuoriutui vain kolme.Nämä kolme mille mixijä sattui olemaan kanoja. :smt007 Noh.Kone tyhjeni...ja tilasin itelleni silkin ja kääpiökotsin munia satsin..sain viiriäisen munia kaupanpäälle. Ja ostin 4 silkkitipua. Kotseja kuoriutu 6 ja silkkejä 8.Noh.Kone jäi taas tyhjäksi.Sitten toisen kanahullun kanssa hankittiin kimppa munia...ja laitettiin kone surisemaan.Paduaaneja ja araucan. puolet näistä jäi mulle ja puolet meni toiselle. :smt001
Rakennettiin talvikanala...johon 4 osastoa.Plus viirujen häkit seinälle.Noh..pitihän minun sitten saaha jotain jätti rotua ja kun rokkeihin olin iskenyt silmäni...eteläsuomen reissulla sit piti samalla saaha rokki pariskunta. :smt007 Mahtavaa!
Tiput kasvoi ja kasvaa edelleen joka ikinen mitä meillä kuoriutu(paitsi kimppa haudonnan toinen puoli). :smt003
Kesähoitokanat lähti...ja kun olimme niin ihastuneita laumassa asuneeseen jättikotsi Berttaan...antoi kanojen omistaja meille sitten Bertan Jallun kanaseks. :smt007 Ihana nuori kana! :smt007
Sitten olikin taukoa...(varmaa pari viikkoa!) :smt003 Että kanalauma ei lisääntynyt...mutta sit mulle tarjottiin paria brahma kanaa.Noh...olin ajatellut Jallulle lisätä kanoja parveen kun niitä isompia kanoja ei ollut kun Tellu rokki ja Bertta kotsi.Siihen laumaan sitten lisääntyi Thelma ja Louise brahmat...
Sen jälkeen ei olla lisäännytty.Mutta ei mene kauaa kun siivekkäiden luku taas kasvaa. :smt002
Tää ihana Bertta rupesi hautomaan...ja alle laitan rokkien ja jättikotsien munia.Kunhan vaan vielä kotsimunat saapuu.77

Nyt on siis...jtn.40 siivekästä.Mutta nää vähenee kun saan silkkien sukupuolet varmoiks...ja padujen ja ja ja...kaikkien.

Ajatuksena alkuun oli joku 5-6 kanaa ja kukko. :smt040 Tästä ei paljoo enää voi lisääntyä...tilat ei anna myöte.Tosin on mulla tyhjänä vielä tuolla se kesäkaojen tila...joka ei oo tosissaa eristetty...mutta...mistä sitä tietää..vaikka kyl ajatuksena...se o toisessa päässä navettaa...ku ois nii kiva ku eläimet ois yhessä paikkaa...Helpottaa ruokintoja tms.

Niin se mopo karkas...jospa se pysys hanskassa...AINAKI talven ajan! :smt044 Ankoista haaveilen ja kuumeilen...lampaatki ois kivoja...ja...ja... :smt040
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Jaa mitenhän sen ottais, tuon karkaamisen :smt042 Tästä ei ole kauhean kauaa kun sanoin että kanat ei ole mun juttu :smt017 sitten näin rokkiporukan ja kanoista tulikin mun juttu :smt042 Tässä vaiheessa sen piti olla siinä, vain se rokkiporukka että saa omat munat :oops:

Sitten vaan kummasti huomasin että tilat alkaa käymään ahtaiksi ja niitä houkuttelevia rotuja on vaikka kuinka :smt050 Sittenhän se alkoi isomman lintulan rakennus ja nyt tilaa on se 45m2. Kanoja tuohon tilaa mahtuu vaikka kuinka vielä, tietenkin haluaisin että rodut ovat omissaan ja puhtaita, mutta toisaalta, mie haluan vaan munia joten samapa tuo vaikka olis vähän sekarotujakin :smt001
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä on hyvällä mallilla ja se mopokin on pysynyt kohtuullisesti hallinnassa. Hienoista kiemurtelua on toki esiintynyt: Sain ukonkin suostumaan liharotuun :smt041
Eli nyt on kasvamassa kaksi jätti-kochia(sukupuoli tuntematon) ja ennestään on jo kaksi kanaa.
Ja ilmajokisia on 2 kanaa, 1 kukko ja 2 tipua jotka toivoisin olevan kanoja.
Ja nyt tuli kaksi kalkattajaa. Pronssit Ukko ja Akka kanta pariksi lihan tuotantoon kochien lisäksi. Ja isoja leivonta munia tuottamaan :smt044
Sekoitus kanoille olen etsinyt koteja jotta olisi vain kahta rotua. Kaksi enään jäljellä joten hyvältä näyttää.
Olen ihan ihastunut noihin siivekkäisiin ja niitä on ihana seurata kun niillä on tarpeeksi tilaa kylpeä ja kuopsutella ja lennellä orrelle ja ruokinta pöydälle.
Hoitokin on helppoa muuten mutta kestopehku tuntuu olevan henkien hommaa toimiiko vai ei :oops: :smt043

Otin myös talveksi 4 talvivuokralaista jotta tutustuisin uusiin rotuihin ja pakko sanoa että silkit ja plymouthit ei ole oikein mun juttu.
Nämä kun lähtee keväällä niin on helppo lisätä porukkaa ja syksystä harvennus käyntiin isoimmasta lähtien. Osa ilmajokisista tipuista totta kai jää porukkaan.
Turse

Viesti Kirjoittaja Turse »

Ihan miten sen ottaa. Joku toine vois olla sitä mieltä, et kyllä mut musta homma o iha hallinnasa viel.

1½ vuotta sit ku muutettii tähä paikkaa matkas tuli 4 koiraa, 3 kissaa, 2 kani ja hevonen.
Ensin piti tietty laittaa hevoselle kaveri ja kah kehveliä nyt niitä on 4.

Koiria ei ole nyt kuin 3, tapaturma vei yhen samoin kuin toinen kaneista kuoli vanhuutee.

Mutta kissoja on nyt 5.

Lehmävasikoita on 3.

Kesä alus laitoi 3 kanaa ja 2 kukkoa (myyjä myi 4 kanaa ja 1 kukon ei tunnistanu toista kukkoa).
Nyt munivia kanoja on 6 aloittavia nuorikoita 2, kukkoja 2 sekä 19 tunnistamatonta tipua.

Ja viimeisi hankinta on 13 kalkkunaa.

Ja lisää pitäs saaha...
Hautomakone ostoslistalla, pari kania, poro, possu....
Käläkälä

Viesti Kirjoittaja Käläkälä »

Meillä ei edes vielä ole mitään nokkavia, mutta silti sanoo kaverit et on lähteny vähän lapasesta tää meijän eläinrakkaus :-" Mikä siinä ku kaikista kuiteki huolehitaan ja ovat ilosia.

Kaksi koiraa, kissa, 2 käärmettä ja niiden 13-päisestä munarykelmästä on jäljellä 2 vauvaa joista yksi kyl lähtee viel toiseen taloo, yksinäinen gerbiili kun sen kaveri kuoli ja on jo vanha JA sit viel ne siniviirut kunhan saatas :smt003 Sitten talon emäntä haaveilee akvaariosta... sitä ei oo kukaan estämässä tai toppuuttelemassa ku se ite kun ei tiedä mihin laittas :smt005 Me nuoret ollaan sitten yritetty vihjata että jos tuohon olohuoneeseen pahkapöydälle ja pahvia kunnolla ikkunasta eristämään. Ei taitais toimia sanoo hän.
Mut mä kyl oon ihan :smt055 jos me saadaan ne viirut. Huomenna kahdelta soitetaan Taikalintuun ja kysytään miten on menny meijän tilauksen kanssa!
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Mulla on ainakin mopo hukassa (ei oo enää varaa mopoon :smt005 )..

Alussa oli kukko ja kaksi kanaa (ja tietty koira, pari kissaa ja 9 hevosta..) :smt007

No sitten mä viisastuin ja myin pari pollea ja yks jouduttiin lopettamaan... Avot, puoli tallia tyhjänä -siis hmm.. mitäs kanarotuja niitä taas olikaan :smt004

No enää siis hevosia 6 (joista 2 tiinettä), koiria pari, kissoja 6, siivekkäitä 50-60 (en oo ihan varma just ny...) ja kanejakin taitaa olla tällä hetkellä 9.
Ihan hyvin tää menee.. Heti kun saan kalkut pataan, niin tilalle olis tulossa yks uus rotu :smt003
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

ihania "tarinoita" :) kevät tulee ja mopot saa taas "luvallisesti" vähän alkaa keulia ;)
Tiltu

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Piti tulla 4 kanaa ja kukko (no niitä tuli kaksi)
Sitten kanoi tuli vaan lisää ja lisää..
Ja toki piti kokeilla hautomista viritelmällä.
Nyt on 3kukkoa ja 22kanaa ja 19 tipua.
Osa kanoista lähtee taipaleelle keväällä.
Vastaa Viestiin