valkoiset viirut,sukupuolen tunnistusta?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
majuri

valkoiset viirut,sukupuolen tunnistusta?

Viesti Kirjoittaja majuri »

Miten erotan valkoisista viiriäisistä sukupuolet :smt003 Ovat nyt kaksi viikkoisia. Jos jollain olisi kuvia omista valkoisista viiruista,niin olisi kiva nähdä minkä näköisiä näistä tulee isompana :smt002 Itse en siis ole koskaan ennen nähnyt valkoisia viiruja...aloittelija,kun olen :wink:
tinttuli

Re: valkoiset viirut,sukupuolen tunnistusta?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Kun kukot aloittavat kiroilun, pyllystä viimeistään näkee kumpaa ovat. Kaksiviikkoisista ei voi mitään sanoa varmuudella, tai ainakaan minä en osaa sanoa yhtään mitään tuon ikäisistä. Ihan varma en ole siitä, ovatko ne "vartijalinnut" jotka pystyssä huutavat, kun muut nukkuvat, just ukkoja. Aloittavat sen metelöinnin aika nuorena. Meillä valkoiset viirut ovat olleet enemmän "kuikeloita" ja lentävät todella hyvin ja "harkitusti". Aika harva on ollut lopuksi täysin valkoinen. Usein jokin tumma pläntti on ilmestynyt sulkapuvun edistyessä.
majuri

kiitos vastauksesta :smt001 Miten siitä pyllystä erottaa :oops:
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Kukoilla on punainen patti pehvanreijän yhteydessä, kun kukkoa puristaa niin kukolta tulee valkoista vaahtoa pehvasta.
Joten eikun vaan viiruja puristelemaan :smt023 .
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Väristä sanoisin, et täysin valkoiseen (perimältään) en ole vielä törmännyt, vaan ne "valkoiset" ovat juuri pied, eli kirjavia, joissa ei ole väriä. Tipuina ovat keltaisia. Hopeasta on myös mahdollista saada lähes valkoisia viiruja, mut niiden väritys on platina ja ovat tipuina haaleankeltaisia, haalean harmailla raidoilla.
Sukupuolet erottaa villistä ja kullasta väristä ja muilta, kun alkavat kiroilemaan, tai munimaan. (ennen sukukypsyyttä en kyllä erota varmaksi perästäkään)
Helepotus

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Mä testasin tuota viiriäisten puristelua noin viisi viikkoisilla ja onnistuin heti ens yrittämällä saamaan kukoista vaahtoa ja loput todellakin osoittautuivat myöhemmin kanoiksi, joten se oli helppo ja hyvä tunnistuskonsti :smt001

Samoin tein testin pariuttamalla ihan valkoista kukkoa ensin tuxedokanojen kanssa ja sen jälkeen villiväristen kanojen kanssa ja tulin siihen johtopäätökseen että se ihan puhtaan valkoiselta näyttävä kukko todellakin oli pied. Jälkeläisissä on paljon pied värisiä emokanoista riippumatta. Utelias ja kokeilunhaluinen pitää olla näiden kanssa :smt045 Nyt vaan miettimään mihin mahdutan kaikki tuon testin seurauksena kuoriutuneet viiriäiset!
majuri

Nämä ei nyt vieläkään muni,joten kokeilin tuota puristelemista :smt003 Toiselta tuli vaahtoa (tosi vähän),toiselta kakka :smt005 tai semmoista löysää valkoista,luulisin kakaksi :oops: Toiselta siis semmoista ihan kuplivaa vaahtoa.En nyt kyllä luota vieläkään omaan tunnistamiseeni :smt021 Mitään pallukkaa ei ole kummallakaan...
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

majuri kirjoitti:Nämä ei nyt vieläkään muni,joten kokeilin tuota puristelemista :smt003 Toiselta tuli vaahtoa (tosi vähän),toiselta kakka :smt005 tai semmoista löysää valkoista,luulisin kakaksi :oops: Toiselta siis semmoista ihan kuplivaa vaahtoa.En nyt kyllä luota vieläkään omaan tunnistamiseeni :smt021 Mitään pallukkaa ei ole kummallakaan...
Kyllä ovat sitten molemmat jolta tuli jotain valkoista, kukkoja. Minunkin viirustani tuli ekoilla puristelu kerroilla vain jotain valkoista möhnää,
mutta myöhemmin alkoi tulla vaahtoakin.
majuri

Juu ja kun uskalsin hieman "kovemmin" nyt toisella kerralla puristella,niin luulen nähneeni jonkunmoiset palluratkin :smt005 Kukkoja siis...hö en voi nyt sitten pitää valkoista itselläni :smt019
Nerzi

Viesti Kirjoittaja Nerzi »

No niin, sait sukupuolen tunnistuksen :smt038 . Harmi että ovatkin kukkoja...
majuri

Tunnistusapua

majuri

Re: Tunnistusapua

Hieman epäselviä kuvia,sori :smt003 Viirut n.3 viikkoisia.
majuri

No tämä tuli sitten valkoisten viirujen "osioon",mutta ei kai tuo haittaa :smt003 Nämä siis riistan värisiä,niin kuin kuvasta näkyy :smt002
Nerzi

Viesti Kirjoittaja Nerzi »

Alempaa veikkaisin kanaksi :smt001 . Mun 3-viikkoisella viiru-kanalla on tosi pilkukas rintamus, mutta onhan tuokin pilkullinen. Olen tainnut päästä "helpolla" näillä mun 3-viikkoisten riistanväristen sukupuolen veikkauksella :smt003 . Ylemmästä en osaa sanoa...
majuri

juu,kuvatkin tosi huonoja :oops: Itse veikkaisin ylempää kukoksi,kun niitä pilkkuja ei ole rinnuksilla,mutta kaulassa kylläkin :smt017
Vastaa Viestiin