Miten erotan valkoisista viiriäisistä sukupuolet Ovat nyt kaksi viikkoisia. Jos jollain olisi kuvia omista valkoisista viiruista,niin olisi kiva nähdä minkä näköisiä näistä tulee isompana Itse en siis ole koskaan ennen nähnyt valkoisia viiruja...aloittelija,kun olen
Kun kukot aloittavat kiroilun, pyllystä viimeistään näkee kumpaa ovat. Kaksiviikkoisista ei voi mitään sanoa varmuudella, tai ainakaan minä en osaa sanoa yhtään mitään tuon ikäisistä. Ihan varma en ole siitä, ovatko ne "vartijalinnut" jotka pystyssä huutavat, kun muut nukkuvat, just ukkoja. Aloittavat sen metelöinnin aika nuorena. Meillä valkoiset viirut ovat olleet enemmän "kuikeloita" ja lentävät todella hyvin ja "harkitusti". Aika harva on ollut lopuksi täysin valkoinen. Usein jokin tumma pläntti on ilmestynyt sulkapuvun edistyessä.
Kukoilla on punainen patti pehvanreijän yhteydessä, kun kukkoa puristaa niin kukolta tulee valkoista vaahtoa pehvasta.
Joten eikun vaan viiruja puristelemaan .
Väristä sanoisin, et täysin valkoiseen (perimältään) en ole vielä törmännyt, vaan ne "valkoiset" ovat juuri pied, eli kirjavia, joissa ei ole väriä. Tipuina ovat keltaisia. Hopeasta on myös mahdollista saada lähes valkoisia viiruja, mut niiden väritys on platina ja ovat tipuina haaleankeltaisia, haalean harmailla raidoilla.
Sukupuolet erottaa villistä ja kullasta väristä ja muilta, kun alkavat kiroilemaan, tai munimaan. (ennen sukukypsyyttä en kyllä erota varmaksi perästäkään)
Mä testasin tuota viiriäisten puristelua noin viisi viikkoisilla ja onnistuin heti ens yrittämällä saamaan kukoista vaahtoa ja loput todellakin osoittautuivat myöhemmin kanoiksi, joten se oli helppo ja hyvä tunnistuskonsti
Samoin tein testin pariuttamalla ihan valkoista kukkoa ensin tuxedokanojen kanssa ja sen jälkeen villiväristen kanojen kanssa ja tulin siihen johtopäätökseen että se ihan puhtaan valkoiselta näyttävä kukko todellakin oli pied. Jälkeläisissä on paljon pied värisiä emokanoista riippumatta. Utelias ja kokeilunhaluinen pitää olla näiden kanssa Nyt vaan miettimään mihin mahdutan kaikki tuon testin seurauksena kuoriutuneet viiriäiset!
Nämä ei nyt vieläkään muni,joten kokeilin tuota puristelemista Toiselta tuli vaahtoa (tosi vähän),toiselta kakka tai semmoista löysää valkoista,luulisin kakaksi Toiselta siis semmoista ihan kuplivaa vaahtoa.En nyt kyllä luota vieläkään omaan tunnistamiseeni Mitään pallukkaa ei ole kummallakaan...
majuri kirjoitti:Nämä ei nyt vieläkään muni,joten kokeilin tuota puristelemista Toiselta tuli vaahtoa (tosi vähän),toiselta kakka tai semmoista löysää valkoista,luulisin kakaksi Toiselta siis semmoista ihan kuplivaa vaahtoa.En nyt kyllä luota vieläkään omaan tunnistamiseeni Mitään pallukkaa ei ole kummallakaan...
Kyllä ovat sitten molemmat jolta tuli jotain valkoista, kukkoja. Minunkin viirustani tuli ekoilla puristelu kerroilla vain jotain valkoista möhnää,
mutta myöhemmin alkoi tulla vaahtoakin.
Juu ja kun uskalsin hieman "kovemmin" nyt toisella kerralla puristella,niin luulen nähneeni jonkunmoiset palluratkin Kukkoja siis...hö en voi nyt sitten pitää valkoista itselläni
Alempaa veikkaisin kanaksi . Mun 3-viikkoisella viiru-kanalla on tosi pilkukas rintamus, mutta onhan tuokin pilkullinen. Olen tainnut päästä "helpolla" näillä mun 3-viikkoisten riistanväristen sukupuolen veikkauksella . Ylemmästä en osaa sanoa...