Häkkikanala

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

lomittaja

Häkkikanala

Viesti Kirjoittaja lomittaja »

Koska musta on tipu kuoriutunut? Äsken huomasin, etten ookaan enää mikään muna :lol:

Niin, ihanista häkkikanaloista. Keskustellaanko aiheesta?

Moniko teistä on käynyt visiitillä moisessa paikassa? Mitäs pidätte?

Mä oon ollut taas sellasessa töissä, ja kyllä on kuulkaa vaikee olla. Tekis mieli avata häkit ja päästää mammat vapauteen. evr :wink: Oikeesti; aivan järkyttävän pieneen tilaan saadaan sullottua lähes kymmenenkin kanarouvaa. Voi kauheeta.
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Enpä ole sellaisessa käynyt, mutta mitä kuvia olen nähnyt lehdissä/TV:ssä yms. niin kamalalta näyttää :( En varmasti pystyis sellaisessa paikassa olemaan.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Taitais loppua harrastukseni lyhyeen jos olisi ainoa tapa pitää kanoja. Saapi sitten nähdä milloin direktiivit määrää kanat pienenpieneen häkkiin. :cry: Ei ole allekirjoittanut kovin ihastunut EU touhuihin...
Ei ole kanan elämässä mitään iloa jäljellä muutaman desimetrin häkeissä. Suurella ilolla ja tyytyväisyydellä katselen omia kaakattajia jotka mennä viilettää niinkuin itse haluaa ja tilaa kun on nelisen hehtaaria, talvella vähemmän kun eivät ulkona tarkene mutta edes talvella ei ole ahtautta minun kanalassa
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Häkkikanalat---sanonpa ihan suoraan mielipiteeni niistä perinteisistä malleista: eläinrääkkäystä!
Nythän onneksi! on suuntaus edes vähän parempaan=virikehäkkeihin.
Kumman pitkät siirtymäajat vaan on aina näissä eläimille paremmissa ratkaisuissa...raha ratkaisee kai näissäkin asioissa.

Häkkikanaloita olen nähnyt vain kuvissa ja niissäkin on mulle liikaa...Jos joskus joudun (esim. sulkasadon aikaan) ostamaan "kaupan munia" valitsen luomuja.
lomittaja

Arvatkaa vaan miltä tuntuu, kun joutuu osallistuun siihen rääkkäykseen. Sitäpaitsi musta ne virikehäkitkään ei oo tarpeeks hyviä. Siis toki parempia, mutta vallan sais kieltää häkkikanalat. Siis sielä ne kanarievut kaakattaa ja munii, ei voi kuopia, ei mennä orrelle, ei kylpeä, ei yhtään mitään. Mutta yks kana oli ovela..olin just keränny munat ja katoin taakseni ja sielä vielä oli yksi. Kun pääsin siihen kohdalle, sitä ei enää ollutkaan. Jotenkin se kana oli sen saanut takas ja kyhjötti sen päällä. Voi pientä. No, jätin hautomaan. Edes jotain virikettä söpöllä. Mutta parku multa pääsee kyllä niiden kanojen takia aina uudelleen.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

En ole käynyt häkkikanalassa, ja toivottavasti en koskaan joudukaan käymään.
Olen itse sen sortin eläinystävä, että haluaisin koko ajan suuremmat ja virikkeellisemmät tilat kanoille, ja muillekin eläimille.
Jopa nuo EU-määräykset tuntuvat jotenkin liian ahtaita ja niissä ei oikeasti ole otettu huomioon sitä, että ei niitä voi sulloa tiiviisti pieniin tiloihin. Ja entäpä käytöshäiriöt. Niitä kun tulee avarammissakin tiloissa, niin saati sitten pienissä.
HUH :evil:
tallitalikko

Viesti Kirjoittaja tallitalikko »

Häkkikanalassa en oo käyny, mutta luomukanalassa oon käyny kerran. Ei sekään niin "kiva" paikka ollu, vaikka sai ne olla isossa tilassa vapaana. Niitä oli niin valtava lauma, ei taida olla kovin luonnollista :? Osa oli aika resuisiakin. Käytiin siellä hakemassa pari kanaa, kun ne oli mun kaverin tuttuja ja niitä oltiin taas vaihtamassa. Onhan luomukanalat tietenkin parempia kuin häkkikanalat, siellä kanat sentään pääsee kesällä ulos, jos nyt ees pääsee :roll:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mäkin olen häkkikanaloita nähnyt vaan kuvissa. :x Kun se ei kerta kaikkiaan ole kananarvoista elämää! Olen kuullut ahtaille häkeille sellaisiakin perusteluita, että kanat tykkää olla tiiviisti, niitä pelottaisi jos niillä olisi enemmän tilaa.

Tuo on tietenkin ongelmallista tuo kanojen pitäminen hyvin kun niistä täytyy elanto saada. kuitenkin tulee vaan mieleen että pakkoko niiden kanaloiden on olla sellaisia valtavia munatehtaita. Olen lukemani perusteella siinä käsityksessä, että lattiakanaloissa kuolleisuus on suurin. Liian ahtaissa tiloissa olevat isot kanalaumat hakkaa päivittäin useita kanoja hengiltä. Luomukanaloissa tilanne on vissiin virikkeiden vuoksi vähän parempi. Virikehäkeissä kuollaan myös väkivaltaisesti, pikkuhäkeissä ei juurikaan. Tuollakin perustellaan häkkien hyvyyttä! Mutta minkälaisia munia sitä oikeasti osaisi kanaystävänä valita kaupasta kun tarve tulee?! Itse ollaan ostettu paikallisten tuottajien vapaita munia, paras ratkaisu tietty olis päästä ympärivuotisesti omavaraiseksi kananmunista.
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Ei sitä hyvää vaihtoehtoa kanalle teolliseen munantuotantoon taida olla...valitettavasti...no, luomut on parempia tietty. Mutta en ole ihan vakuuttunut kummankaan lattia-tai häkkikanalan paremmuudesta. Häkit on tietysti kauheita ja ankeita, mutta siellä kanat ei noki sillä tavalla toisiaan kun taas suuressa tuhansien kanojen "hehtaarihalleissa" ne nokkivat toisiaan ja ovat stressaantuneita koska eivät voi luoda pysyvää arvojärjestystä, toisin sanoen, eivät pysty tunnistamaan toisiaan. Kanahan maksimissaan tunnistaa 80 muuta kanaa mutta yleensä vain n.30. Sitten käytöshäiriöiden takia kanoilta saatetaan leikata nokka, joka on tuskallista. Myös pöly on ongelma lattiakanaloissa.
Oikeastaan koko elänten esineellistäminen on sairasta touhua, ihan kuin eläin olisi joku kone. Nykyään sentään ajatellaan jo että eläimillä on tunteita ja tarpeita, ne tuntevat iloa ja tuskaa. Silti käytänössä tuotantoeläimiä kohdellaan edelleen vanhanaikaisesti, mielestäni taantumuksellisesti. Oloja tietysti koko ajan parannetaan, mutta kuten Hilta sanoi, liian hitaasti. Kasvissyöjäksi en ole ryhtynyt...en tiedä pystyisinkö (tämäkin on siis tekopyhää). Mutta mietin että olispas kiva jos jostain saisi kotona kasvatettua ja teurastettua broiskua, josta tietäisi että se on elänyt onnellisen elämän... Olen sitä mieltä että eläimiä saa syödä, sehän on ihan yleistä eläinmaailmassa, mutta nykyinen käytäntö on suoraan sanottuna syvältä!
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Jostain lehdestä luin tutkimuksesta joka oli saanut apurahoja tutkiessaan kanojen elämää ja lopputulos oli se että kanat voivat paremmin kun saavat kuopia maata,hyppiä orrelle ja käväistä ulkona. :roll:
Voi elämän kevät senhän sanoo järkikin....
Olen ollut töissä häkkikanalassa ja kidutuskammiohan sellainen on ja vielä laillinen!
Onko muuten totta juttu joka väittää häkkikanojen jalostetun sellaiseksi että munivat aina suuremman ja suuremman munan kunnes eivät saa munittua ylisuurta munaa ulos vaan kuolevat siihen?Siksi kuulema häkkikanat teurastetaan niin nuorena.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Teppana kirjoitti:Jostain lehdestä luin tutkimuksesta joka oli saanut apurahoja tutkiessaan kanojen elämää ja lopputulos oli se että kanat voivat paremmin kun saavat kuopia maata,hyppiä orrelle ja käväistä ulkona. :roll:
Voi elämän kevät senhän sanoo järkikin....
Hyvin sanottu! Että ihan tutkiakin tuota asiaa tarvitsi... :roll:

Noita teidän juttuja kun lukee, alkaa yhä enemmän vahvistua se käsitys, että omia kanoja täytyisi olla munia tuottamassa. Silloin tietäisi todella syövänsä onnellisten kanojen munia. Sitä paitsi maku on aivan erilainen kuin kaupan munissa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Teppana, en ole tuollaista jättimunajuttua kuullutkaan...Munakanat tapetaan siksi niin nuorina, että niiden elättäminen sulkasatoisina ei kannattaisi. Seuraavana munintakautena muninta olisi huomattavasti vähäisempää. Toisena elinvuotenaan kanat alkavat myös kuolla pois yhtäkkiä, liiallisen munimisen seurauksena. Niiden munasarja, munanjohdin tms. tulehtuu, kystoittuu tai mitä se nyt olikaan, en muista :oops:. Se kuitenkin tappaa monia kanoja. Siten siis kannattaa ennemmin vaihtaa koko kanaerä kuin munittaa niitä tipuja vähän hillitymmin. :evil:
sinkkonen

Viesti Kirjoittaja sinkkonen »

niin ja sama juttu tehdään myös luomukanaloissa, koko kanakatras pois ja uudet tilalle. hus hus. se siitä luomusta.
lomittaja

Mä oon muuten miettinytkin, että miksiköhän luomukanaloissa ei käytetä kanoja myös yli sulkasadon. Tai siis tiedän kyllä miks, tokihan siinä tulisi kallis tauko. Mutta oishan se luomusempaa :roll:

Mutta kyllä minä ehdottomasti sitä mieltä oon, että vaikka luomulassa voidaankin kiusata kovin toisia kanoja, jopa hengiltä, niin kylläpä se vaan siltikin on parempi kuin häkkilä. Ei toki duunarille; onhan häkkikanalassa työ kovin näppärää ja siistiä (vaikka kyllä sitä pölyä uskomattoman paljon sielläkin on, nimim. tukkoinen astmaattinen munankerääjä). Mutta ihan oikeesti; luomulan kanat on oikeesti onnellisen oloisia; häkkilän ei. Saavathan ne vipeltää sentään vapaudessa, olla orsilla, kylpeä, kuopia, munia (heinä)pesään ja ehtii vähän välillä hautoonkin siellä. Ja siks toisekseen, luomumunat on tosi maittavia verrattuna niihin häkistä vierineisiin muniin. Ainakin tuolla mun työluomulassa. Vaiks omat nyt on tietty kaikista parhaita (mut ne onki niitä ex-luomuja :wink: )

Meille ei häkkimunia osteta, vaikka oiskin omat kanat ummessa. Jos ei luomuja tai vapaita löydy, niin sitten ollaan ilman munaa.

:oops: Vähän ristiriitasta, kun kuitenkin käyn siellä häkkilässä keräämässä niitä munia. Mutta tiedänpä ainakin sitten, miksi toimia niinkuin toimii. Ei voi kukaan väittää, että kuvittelen vaan. Ja ehkäpä toivottavasti enää ei tarvi yhtään kertaa häkkilään eksyä.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Olin kerran auttamassa naapurin häkkikanalassa ja itku kurkussa sieltä kotiin tulin.Luomumunat loppuivat niin ettei kenno tullut täyteen käski isäntä laittaa sinne häkkimunia.Ei sillä niin väliä,pääasia että tilattu määrä tuli täyteen.
Luottamus siihen mitä paketissa lukee ja mitä siinä on romahti kertaheitolla.Aivan samaa rehua kuulema syöttää molemmille.Keskitysleiri taitaisi olla kuvaavampi sana kuin kanala. :cry:
Vastaa Viestiin