Elikkäs meidän kanat on ihan hulluja, ja oon alkanu miettiä, et näinköhän sittenkään oli järkevää ostaa tommosia tehotyttöjä. Siis elekee käsittäkö väärin, ne on kyllä ihan mukavia tyyppejä olleet muuten tähän asti, mut nyt alkaa vaikuttaa siltä, et meidän kanat pitäis ehkä vaihtaa pikkisen lempeempiin versioihin. Nää tyypit vaan ei älyä hautoa. Mulla on nyt sit konehaudottuja tipuja, semmosia reilun kuukauden ikäisiä, ja kokeilinpas et jokos ne tulis toimeen isompien kanssa. Laitoin ne sekaan ja istuin pari tuntia vieressä kahtomassa miten menee...Noh, meidän kukkohan hyväksyi tiput porukkaan kunhan oli käynyt vähän möykyttämässä eka jokaista. Antoi vähän tukkapöllyä ja sit ilmeisesti totes et ne on ihan OK tyyppejä. Kanat jos yritti nokkia tipuja, niin kukko puuttui asiaan heti. Aattelin et menipäs tää kivuttomasti ja poistuin paikalta. Noh, seuraavan kerran kun menin kanalaan, niin yks tipuista maata retkotti päättömänä ja puoliksi syötynä keskellä lattiaa ja loput oli menny piiloon noita meidän sekopää kannibaalikanoja.
No enhän mä kehannu enää jättää niitä muita tipuja sinne syötäväksi, vaan pelastin ne pois sieltä. Mulla alkaa pikkuhiljaa mitta täyttyä noiden kans, kun ne on nyt keksiny alkaa syömään muniaankin.
Tosin toi munien popsiminen johtunee liian valoisasta munintapaikasta, et sitä ei kehtoo kokonaan pistää kanojen niskoille, mut kuiteskin..
Nyt oonkin alkanu miettiä, et pitäiskö mun vaan tylysti pistää nämä hurjapäät kylmäksi, ja koettaa saada jostain ostettua munivia, rauhallisia ja tervejärkisiä kanoja tilalle? Ehkä jopa semmosia jotka älyäis jotain hautomisestakin?
No nyt mä sain mun kanat kuulostamaan ihan Hitchcockin Linnuista karanneilta.
Siis tää mun tehonelikko on sinällään aivan ihana, tuleevat keskenään todella hyvin toimeen, ovat suhteellisen kesyjä ja ovat tietty hyviä munimaan. Koirankin kanssa tulevat toimeen. Mut ilmeisesti ne haluaa syödä kaiken itteään pienemmän otuksen, joten mulla alkaa tulla kohta pienoinen tipuongelma, kun tartteis saada yhdistettyä kanat ja isommat tiput, et saisin tiloja noille pienemmille tipuille, jotka on tällä hetkellä olohuoneessa. Et jos joku haluais ostaa/vuokrata kesäksi neljä munivaa kanaa, ilman että haaveilee tipuista, niin täälläpä olis.
Mut mikä olis hyvä kanarotu tilalle? Jotain maatiaisiahan vois toki ottaa, mut mihinkään säilytyshommaan en ala, kun se meinais et tarttis vaihtaa kukkoa. Ja mun kukko on niin huippu, et se ei muuten ihan hevillä vaihdu
Ja onko ylipäänsä turha toivo, et kukaan myis kolmea tai neljää munivaa täyspäistä kanaa?
Mitä mun pitäis tehdä? Myynkö vai laitanko lihoiksi vai koetanko vaan jotenkin improvisoida tiloja kahdelle eri kanaparvelle? Vai kokeilenko vaan laittaa tiput takas kanojen sekaan ja toivoa parasta? Kannattaako niitä kanoja vaihtaa vai onko kaikki kanat tommosia tipujen syöjiä? Auttakee, oon ihan pulassa näitten kanssa!