Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

capeet

Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja capeet »

Tää nyt olis ehkä kuulunut tuohon ketutustopicciin, tai ostetaan/myydään osastolle, mut laitanpa nyt kuitenkin tänne.
Elikkäs meidän kanat on ihan hulluja, ja oon alkanu miettiä, et näinköhän sittenkään oli järkevää ostaa tommosia tehotyttöjä. Siis elekee käsittäkö väärin, ne on kyllä ihan mukavia tyyppejä olleet muuten tähän asti, mut nyt alkaa vaikuttaa siltä, et meidän kanat pitäis ehkä vaihtaa pikkisen lempeempiin versioihin. Nää tyypit vaan ei älyä hautoa. Mulla on nyt sit konehaudottuja tipuja, semmosia reilun kuukauden ikäisiä, ja kokeilinpas et jokos ne tulis toimeen isompien kanssa. Laitoin ne sekaan ja istuin pari tuntia vieressä kahtomassa miten menee...Noh, meidän kukkohan hyväksyi tiput porukkaan kunhan oli käynyt vähän möykyttämässä eka jokaista. Antoi vähän tukkapöllyä ja sit ilmeisesti totes et ne on ihan OK tyyppejä. Kanat jos yritti nokkia tipuja, niin kukko puuttui asiaan heti. Aattelin et menipäs tää kivuttomasti ja poistuin paikalta. Noh, seuraavan kerran kun menin kanalaan, niin yks tipuista maata retkotti päättömänä ja puoliksi syötynä keskellä lattiaa ja loput oli menny piiloon noita meidän sekopää kannibaalikanoja. :shock:
No enhän mä kehannu enää jättää niitä muita tipuja sinne syötäväksi, vaan pelastin ne pois sieltä. Mulla alkaa pikkuhiljaa mitta täyttyä noiden kans, kun ne on nyt keksiny alkaa syömään muniaankin. :smt021
Tosin toi munien popsiminen johtunee liian valoisasta munintapaikasta, et sitä ei kehtoo kokonaan pistää kanojen niskoille, mut kuiteskin..
Nyt oonkin alkanu miettiä, et pitäiskö mun vaan tylysti pistää nämä hurjapäät kylmäksi, ja koettaa saada jostain ostettua munivia, rauhallisia ja tervejärkisiä kanoja tilalle? Ehkä jopa semmosia jotka älyäis jotain hautomisestakin?
No nyt mä sain mun kanat kuulostamaan ihan Hitchcockin Linnuista karanneilta. :smt005
Siis tää mun tehonelikko on sinällään aivan ihana, tuleevat keskenään todella hyvin toimeen, ovat suhteellisen kesyjä ja ovat tietty hyviä munimaan. Koirankin kanssa tulevat toimeen. Mut ilmeisesti ne haluaa syödä kaiken itteään pienemmän otuksen, joten mulla alkaa tulla kohta pienoinen tipuongelma, kun tartteis saada yhdistettyä kanat ja isommat tiput, et saisin tiloja noille pienemmille tipuille, jotka on tällä hetkellä olohuoneessa. Et jos joku haluais ostaa/vuokrata kesäksi neljä munivaa kanaa, ilman että haaveilee tipuista, niin täälläpä olis.
Mut mikä olis hyvä kanarotu tilalle? Jotain maatiaisiahan vois toki ottaa, mut mihinkään säilytyshommaan en ala, kun se meinais et tarttis vaihtaa kukkoa. Ja mun kukko on niin huippu, et se ei muuten ihan hevillä vaihdu :smt003
Ja onko ylipäänsä turha toivo, et kukaan myis kolmea tai neljää munivaa täyspäistä kanaa?
Mitä mun pitäis tehdä? Myynkö vai laitanko lihoiksi vai koetanko vaan jotenkin improvisoida tiloja kahdelle eri kanaparvelle? Vai kokeilenko vaan laittaa tiput takas kanojen sekaan ja toivoa parasta? Kannattaako niitä kanoja vaihtaa vai onko kaikki kanat tommosia tipujen syöjiä? Auttakee, oon ihan pulassa näitten kanssa! :smt022
kochin-fani

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No voi tuota siun tilannetta :smt009 Itse en osaa auttaa, mutta toivottavasti joku muu neuvoisi sinua! :smt023
Kanat - Suomen rodut (Merja-Liisa Leppänen-Porttila) -kirjassa sanottiin, että silkkikana ei ole aggressiivinen. Muiden luonnekuvauksia en muista tai tiedä....
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Oletko tarkistanut että sinulla ei ole käynyt rotta asialla? Tämä ajatus herää siitä että tipun pää oli syöty pois, kanat ei popsi päätä, mutta rotat kyllä.... Rotta vie tipuja ja munia, jos vain siihen saa mahdollisuuden. Kanat mielellään nokkivat verisiä kavereitaan, joten sininen haavaspray on hyvä olla aina kotosalla.

Tehotytöistä ei saa hautojaa, koska tämä ominaisuus on jalostuksessa hävinnyt.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mä en laittais kuukauden ikäsii tipuja suojatta aikuisten joukkoon. Niillä pitää olla siellä suojapaikka, jonne aikuiset eivät pääse. Hautova kanakin pitää huolen poikasistaan, eikä päästä muita nokkimaan poikasia, joten suoja poikasille ja kun isot ovat hyväksyneet parveensa, niin sitten voi ottaa suojan pois.
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

En osaa tohon tipuasiaan ottaa kantaa kun ei oo kokemusta tipuista, mutta jos et halua kanojas paistiksi laittaa niin varmaan saat myytyä jollekin. Täälläkin on musta ollut nyt useempi ilmo jossa haeskellaan muutamaa munivaa kanaa.
Roduista hyviä hautojia ja kilttejä ovat mm. mille fleurit ja kochinit, sekä jätit että kääpiöt. Niin ja tietty noi silkit, jotka jo mainittiinkin, kotseista ja milleistä vaan on omaa kokemusta.
capeet

Rotistahan en voi olla tietenkään varma, mut luulisin et jos niitä olis, niin koira ja kissa olis ehkä huomanneet jo jotain..?
Munia ne popsii itse (jäivät tänään kiinni rysän päältä). Tipuilla oli semmonen oma soppi, johon ne pääs kanoja karkuun halutessaan, sinne ne oli loput piiloutuneet tuon veriteon jälkeen. Sillä mä sen turvapaikan niille laitoinkin, kun viime kesänä näin kun ne onnistuivat metsästämään semmosen siipirikon tiaisen ja vetivät sen nassuihinsa ihan parissa sekunnissa.. :shock: Luulin vaan et noi kuukauden ikäiset olis ollu jo tarpeeksi "kanamaisia" etteivät olisi ihan innostuneet syömään niitä, mut eipä ne sit ollutkaan :smt009
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Oho, nyt mun pitää siis kissojen lisäksi olla tarkempi kanojenkin ulkoilun kanssa kun linnunpojat alkaa lähteä pesästä! :shock:
Eipä sillä, tossa talvella kun siivosin viirulaa, osa viiruista liihotteli kanalan puolelle ja kalkku-ukko nappas tyynesti yhden nokkaansa. Se ei mitenkään kiukkuisena nokkinut niitä, toisin kuin kanat jotka hätistelivät viiruja, vaan näytti siltä että "kas, siinäpä makoisa suupala!". Onneks kalkulla oli ote viirun selkähöyhenistä tai selkänahasta ja pieni poloinen selvis naarmuitta uhkaavan näköisestä tilanteesta.
capeet

Ah, ja tosiaan.. Kirjoitin vähän huolimattomasti.. Tipulta oli siis pää irti, mut ei sitä päätä ollu kukaan syöny kuiteskaan. Niska oli nokittu (purtu?) poikki ja yläselän ja toisen siiven nahat oli syöty. Rinnassa oli reikä, josta oli vedetty osa sisälmyksistä parempiin suihin.
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Tuo kuullostaa aika rottamaiselta minun korviini, etenkin kun on tapahtunut yön aikana :smt017

Ei kissat ja koirat pakosta rotista välitä, jos rottia on vain muutama. Kokeile laittaa rottaloukku johonkin kohtaa mihin kanat eivät eksy.

Toki kanoista löytyy myös aggressiivisia, niin hybrideistä kuin muistakin roduista. Mutta, kokeilisin kumminkin tuota rottapyydystä, ne ovat ilkeitä ja ahneita häntäveikkoja.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

capeet kirjoitti: Tipulta oli siis pää irti, mut ei sitä päätä ollu kukaan syöny kuiteskaan. Niska oli nokittu (purtu?) poikki ja yläselän ja toisen siiven nahat oli syöty. Rinnassa oli reikä, josta oli vedetty osa sisälmyksistä parempiin suihin.
Kuulostaa kyllä kovasti rotan aikaan saannokselta. Tuolla lailla meilläkin kolme tipua oli syöty toissa syksynä ja kanalasta löytyi aika komea rotta yhdyskunta. Myrryä kehiin.
capeet

Siis ihan keskellä päivää tämä tapahtui. Musta on vaan niin vaikee uskoa et tää olis rottien tekosia, tai siis miksipäs ei, mutta tunnen omat kanani sen verran hyvin, etten yhtään epäile etteivätkö ne kykenisi tekemään tuollaista. Hölömönä luulin että oma turvapaikka ja kukon läsnäolo olisi riittänyt tipuille suojaksi.. :smt009
Siis voi jestanpoo, pitääkö tässä alkaa vielä varmuuden vuoksi rotanloukkuja hommaamaan? :smt013
Mut siis jotenkin luulis, et jos olis rottia, ne olis vieny tipusia jo aikaisemminkin, kun toi meidän kanalan tipuosia ei anna minkäännäköistä suojaa rottia vastaan...Oikeestaan päinvastoin, sehän olis oikee herkkuautomaatti niille..
Voi apua, miten mä jonkun rottasodan jaksan vielä tähän kaiken huipuksi.. :smt022
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Rotaton järkevyydessä ja viisaudessa koiran yläpuolella, kun ne huomaa, niitä on yleensä iso populaatia. Mäkin valitettavasti kallistun rottien kannalle :smt009 Voivat liikkua päivälläkin jos ovat huomannee tilanteen rauhalliseks.
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

On kyllä jännä homma miten ne on erillaisia, kun mulla ei ikinä ole ollu mitään ongelmia yhistää ne tiput/nuorikot jokka pärjää ilman lämpölampua niin muitten sekkaan...sinne vaan ja eka päivän ne pysyy syrjässä muttei niitä kukaan aja ja seuraavana päivänä ovat jo sekasin sovussa...tai tokkiinsa mulla onvarmaan sitte rauhalliset rodut :smt005 Hyi kamala toivottavasti ne rotat ei vain leviä tänne asti...
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä ne kanatkin osaa harrastaa kannibalismia ja sitten jos yksi aloittaa niin muut kohta perässä. Jos tipua oli oikein urakalla syöty, niin mulle tulee mieleen että millainen ruokinta kanoilla on? Noi tehotytöt munii niin ahkeraan, että ne tarttee oikeesti tosi paljon proteiinia ruokaansa. Tuollainen lihanhimo vois siis olla proteiininpuutteestakin johtuvaa.
Pajula

Viesti Kirjoittaja Pajula »

Ja muistaakseni munien syönti voi viitata mahdollisesti kalkinpuutteeseen.

Kannibalismiin en osaa ottaa kantaa ..mutta rottiin: :smt044
Meille on naapurin mittavasta rottaongelmasta levinny muutama rotta. Kuolleita poikasia on muutama löytynyt muttei ei yhtään aikuista, eikä jälkiä ole yhdestäkään rotasta missään. Eli jokunen yksilö on yrittänyt pesiä.. toivottavasti onnistumatta! Rotat on kuulemma huonoja jäämään loukkuihin ja syömään myrkkyjä - uskon että meillä kissat pitävät pitävät ne kurissa.. tai ainakin toivon niin.. Pelko on että naapurista lappaa yksilöitä yksilöitä jatkuvasti meidän suuntaan. Onneksi vajaan vuoden ikäinen hyvin reippaasti metsästävä tyttökissamme odottaa pentuja, jos kaikki menee hyvin on rotanmetsästäjiä kohtaa lisää!! :smt054
Vastaa Viestiin