Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Nyt rouva munii joka toinen päivä, mutta tuli ongelma...
Kertokaas kellä kanat ja kalkut samassa, kuinka kalkut saa munia rauhassa avopesään ilman että kanat syö niiden munat? Kaks viimestä munaa on menny kanojen suihin
Yks muna odottaa kavereita joita pistää koneeseen.
Maistuuko muilla keitetyssä kalkun munassa voimakkaasti rauta?
Kertokaas kellä kanat ja kalkut samassa, kuinka kalkut saa munia rauhassa avopesään ilman että kanat syö niiden munat? Kaks viimestä munaa on menny kanojen suihin

Maistuuko muilla keitetyssä kalkun munassa voimakkaasti rauta?
En ole huomannut, että rauta maistuisi. Rakenteeltaan kalkunmunat kyllä ovat ihan erilaisia kuin kananmunat. Kalkunmunan keltuainen on sellainen geelimäinen, ei leviä lautaslle niin kuin kananmunat. Onko kukaan tehnyt kakkua kalkkunan munista? Mahtaakohan vatkaantua hyvin?
Rouva ratkaisi ongelman itse, alko hautaamaan munat pehkuun
Kanat saa kaivettuahiukan esiin niin minä meen ja vien niiden herkun pois
Nyt kolme munaa odottaa hautomista.
Näit tuntuis tulevan useemmin kun joka 2. päivä
Nyt on kai neljänä päivänä tullu peräkkäin muna...

Näit tuntuis tulevan useemmin kun joka 2. päivä

Meillä kalkut alkoivat munimaan joulun tienoilla. Ensimmäiset pari kuukautta tuli muna/kalkku päivässä joskus jopa kaksi munaa/ kalkku. Tahti pikkuhiljaa harveni, taisivat olla viikon munimattakin. Tällä hetkellä tulee kahdelta kalkulta 4-6 munaa viikossa. Hautomaan eivät ainakaan vielä ole innostuneet, eivätkä edelleenkään muni pesään vaan minne sattuu ja usein suoraan orrelta läväyttävät munta lattialle. Onneksi on hautomakone sieltä on tullut jo 9 kalkkutipua ja kahden viikon päästä pitäisi kuoriutua kahdeksan lisää. Pitäisköhän näitä jo ruveta myymään 

Minkäslaiset onnistumisprosentit on muilla kalkkunoissa? Meillä oli haudonnassa 14 munaa, ja nyt näyttää, että tipumäärä jää yhteen. Vielä elättelen toivoa, että josko edes yksi kaveri tulisi, mutta huonolta näyttää. Entä onko kuoriutumisessa ollut kuinka pitkiä aikaeroja?
Mitä kummaa tuolle yhdelle pienelle keksii, ei ole nyt kuoriutumassa kanatipujakaan, pitäneekö tuo ainokainen laittaa pois, jos ei sille kaveria tule tai löydy?
Mitä kummaa tuolle yhdelle pienelle keksii, ei ole nyt kuoriutumassa kanatipujakaan, pitäneekö tuo ainokainen laittaa pois, jos ei sille kaveria tule tai löydy?
Meillä oli ihan sama juttu ensimmäisissä haudonta satsissa. Kalkut olivat nuoria ja niiden ensimmäisiä munia laitoin 16 koneeseen ja yksi kuoriutui, seuraava 8 munaa kaksi kuoriutui, seuraava 12 munaa ja neljä kuoriutui, seuraavasta 7 munan satsista kuoriutui 3. Viimeisestä 10 munan satsista 8 lähti kehittymään ja alkuviikosta pitäisi niiden kuoriutua. Eli jos teilläkin vielä harjoitellaan
Missä päin asut, kyllä noista meidän kalkkutipuista muutama joutaa yksinäiselle kaveriksi

Missä päin asut, kyllä noista meidän kalkkutipuista muutama joutaa yksinäiselle kaveriksi
Nämä oli ostomunia, en siis tiedä minkä ikäisiä vanhemmat ovat. Harmittaa kyllä vietävästi. Oulun pohjoispuolella asutaan. Miten se ainukainen pärjäsi, oliko se yksin tipuajan?
Niin kiitoksia vaan tarjouksesta, mutta taitaa olla Vihti vähän kaukana. Voi että kun olisi osannut edes kuvitella, että noin huonosti itävät, niin olisin laittanut kanoja tulemaan samaan aikaan, vaan eipä hoksannut ei... 

Kun hoksasin, ettei lähtenyt kuin kaksi kehittymään niin laitoin muutaman kananmunan koneeseen. Joten kasvoi ensimmäiset 10 päivää kanatipujen kanssa
ja sitten kuoriutuikin jo muutama laji kaveri.

Mä laitoin nyt tolta rouvalta 7 munaa koneeseen ja koitan saada sinne kanan munia kaveriks niin et kuoriutuis samaan aikaan. Rouva vuoden ikänen, joten taitaa prosentti olla kehno
Kalkkupari sai nimet
Anna Mäki ja Usko Kylmänen. Tuttavallisemmin Mäen Anna ja Kylmäsen Usko
Akka ei meinaa antaa ukolle, jos mä olen paikalla, kun menee maate mun eteen ja seuraa mua pitkin kanalaa...Mutta olen kyllä nähny ukon polkevan.

Kalkkupari sai nimet

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Vari: hauskat nimet sun kalkateilla...pikkusen aikaa kesti ennenkuin hoksasin idean
Kalkkunoiden munien hedelmöittymisprossat on ihan arpapeliä...toisaalta sen ymmärtää, kun katsoo sitä polkemista...melkoista keikkumista ja pitkät pyrstöt siinä vielä haitolla.
Mulla oli kerran yksi vajavainen/vammainen emohaudottu kalkkunatipu, jonka toin (tyhmyyttäni!) välillä sisälle taloon tehohoitoon. Se huusi yksinäisyyttään niin paljon, että Karhurouvalle suosittelen tipukaverin hommaamista. Tosin voihan se olla, että koneesta kuoriutuva ei osaa huutaa muiden perään? Meillä kuoriutui kerran koneesta kananpoika, joka pääsi n. vuorokauden-parin iässä kanamamman alle ja se ei huutanut kyllä yhtään.

Kalkkunoiden munien hedelmöittymisprossat on ihan arpapeliä...toisaalta sen ymmärtää, kun katsoo sitä polkemista...melkoista keikkumista ja pitkät pyrstöt siinä vielä haitolla.
Mulla oli kerran yksi vajavainen/vammainen emohaudottu kalkkunatipu, jonka toin (tyhmyyttäni!) välillä sisälle taloon tehohoitoon. Se huusi yksinäisyyttään niin paljon, että Karhurouvalle suosittelen tipukaverin hommaamista. Tosin voihan se olla, että koneesta kuoriutuva ei osaa huutaa muiden perään? Meillä kuoriutui kerran koneesta kananpoika, joka pääsi n. vuorokauden-parin iässä kanamamman alle ja se ei huutanut kyllä yhtään.
Parina päivänä olen polkemista nähny ja on se kyllä niin huteraa touhua, että voihan
Akka hermostuu ennen kun ukko löytää hyvän asennon seistä siinä selässä...

Meillä kanssa nuori ukko on vähän epävarmana selässä ja tuppaa roikkumaan melkein sivuttain. Jossain vaiheessa rouva sitten kyllästyy.
noniin, meillä on nyt reilun viikon ollut akka ukon kaverina. Mikähän on tuollainen normaali polkemismäärä kalkkunoilla? Jouduin eristämään nimittäin myös tämän akan tuosta ukosta, kun niskasta tihkutti jo verta. Ei siis valunut, mutta niin että kämmentä tahri, kun silitti
Aika kovilla siis akka.
Ja mitä olen seurannut tuon ukon toimia, niin mielestäni on jotenkin poikkeuksellisen viriili verrattuna kanojen kukkoihin. Montako akkaa teillä on ukkoa kohden? Pitäisikö hankkia vielä toinen akka?
Ja sitten, voiko kalkkunan muna olla suurinpiirtein samankokoinen, kuin kanoilla? Meillä 11kpl kanoja, tänään kuitenkin löysin 12 munaa joista yksi oli litteän mallinen ja aavistuksen täplikäs, mutta ei isonpi, kuin kanoilla. (kanat oli tulleet munimaan kalkkunoiden puolelle hiekka astiaan, ihme tyyli!) Tämä akka on viimeksi muninut syksyllä myyjän kertomana, joten olisi tälle keväälle ensimmäinen muna.

Ja mitä olen seurannut tuon ukon toimia, niin mielestäni on jotenkin poikkeuksellisen viriili verrattuna kanojen kukkoihin. Montako akkaa teillä on ukkoa kohden? Pitäisikö hankkia vielä toinen akka?
Ja sitten, voiko kalkkunan muna olla suurinpiirtein samankokoinen, kuin kanoilla? Meillä 11kpl kanoja, tänään kuitenkin löysin 12 munaa joista yksi oli litteän mallinen ja aavistuksen täplikäs, mutta ei isonpi, kuin kanoilla. (kanat oli tulleet munimaan kalkkunoiden puolelle hiekka astiaan, ihme tyyli!) Tämä akka on viimeksi muninut syksyllä myyjän kertomana, joten olisi tälle keväälle ensimmäinen muna.