Pitää laittaa taas hautumaan lisää munia ja keväämmällä sitten jättää hanhelle pesäänkin jospa itse sitten hautoisi.
Hanhenmunia!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Lyydia
Re: Hanhenmunia!
Jäi koneeseen vielä neljä munaa jotka laitoin myöhemmin kuin tuon yhden,mutta silti minulla harmittaa vieläkin
Se pikkuinen oli niin ihanan näköinen.Siinä aamulla vaan kiireessä kuulin että piipitys kuuluu koneesta ja lisäsin vettä ettei ainakaan kuivu kuoreensa.Ylihän sitä vettä sitten oli loiskahtanut.
Pitää laittaa taas hautumaan lisää munia ja keväämmällä sitten jättää hanhelle pesäänkin jospa itse sitten hautoisi.
-
Pirjo
VOI ELÄMÄ miten kaunis lapsonen
-oon kade 
Hirrrveen kaunis tukka ja ja niiin kevään pastellisävyissä
Hirrrveen kaunis tukka ja ja niiin kevään pastellisävyissä
-
milkkis]
Oi kääk miten ihana
Kiitos Lyydian mulle toi posti tänään 5 kpl hanhenunia jotka odottaa nyt koneeseen menoa. Millä kosteuksilla ja lämmöillä ootte hautonut hanhenmunia? Lämpö 37.5-38.0? Kosteus 50-55%?
-
Viktoria
NAAW! Ihana pikkuinen!
En ole vielä saanut pidellä vastasyntynyttä hanhilasta kädessä, kun iskä- ja äitihanhi aivät päästä lähelle! Mutta kyllä mä vielä joskus..
En ole vielä saanut pidellä vastasyntynyttä hanhilasta kädessä, kun iskä- ja äitihanhi aivät päästä lähelle! Mutta kyllä mä vielä joskus..
-
tinttuli
milkkis] kirjoitti:Oi kääk miten ihanaKiitos Lyydian mulle toi posti tänään 5 kpl hanhenunia jotka odottaa nyt koneeseen menoa. Millä kosteuksilla ja lämmöillä ootte hautonut hanhenmunia? Lämpö 37.5-38.0? Kosteus 50-55%?
Näin vähäisellä kokemuksella hanhen munien haudonnassa en voi ketään neuvoa, mutta voin kertoa miten itse toimin noin ylimalkaan.
Yleisesti hanhelle suositellaan hieman alempaa haudontalämpöä kuin esm. kanoille ja kosteutta täytyisi seurata punnitsemalla muna tuoreena ja haudonnan edistyessä, sillä koneet ovat niin erilaisia. Paino saisi pudota 15-17%, jottei poikanen joudu vaikeuksiin parin viimeisen päivän aikana. Munia tulisi koneen käännön lisäksi kääntää ainakin kerran päivässä käsin 180 astetta, eli kärjen kautta ympäri. Sitten kostutus lämpimällä vesisuihkeella ja asteittain pitenevä jäähdytys alkaen päivästä 8.
Mulla on ystävä, joka on pitänyt Suomen ensimmäistä WWF:n kiljuhanhitarhaa ja pakko sanoa, että tieto lisää tuskaa. Kun tarjolla oleva tieto ylittää käytännön kokemuksen, siitä seuraava omien kykyjen ja ratkaisujen epäily on hermoja raastavaa. Jos ei halua joutua haudonnan päätteeksi pehmeään koppiin lepäämään, munat kannattaa vain laittaa koneeseen ja toivoa parasta.
-
Pirjo
No huh-huh1 Kuulostipa vaikealta....tuo haudonta. Hattu vaan nousee korkeammalle Tinttuli (eli nostan hattua sinulle), kun tuota hanhen haudontajuttua luki!
-
rilla
Mielenkiintoista!
Mulla viime kesänä yli puolet hanhenpoikasista kuoli kuoreensa ihan viimemetreillä!
Saattaa johtua tosta kosteudestakin.
Mulla viime kesänä yli puolet hanhenpoikasista kuoli kuoreensa ihan viimemetreillä!
Saattaa johtua tosta kosteudestakin.
-
ninnu
Mä en mitään punnitse, mutta kosteutta on koneessa enemmän, kuin kanoilla. Otan munia ekan viikon jälkeen kerran päivässä jäähtymään, riippuen 10-15 min ja suihkuttelen/käytän ämpärin kautta 
-
milkkis]
Jotenkin noin ajattelin toimia kun ninnu tossa sano että kostuttelen ja annan jäähtyä 
-
Marko
Vähän harmittaa kun viidestä saamastani hanhenmunasta vain yhdessä näkyi läpivalaisussa alkio. Jos tuo yksi edes onnistuisi
Pitääpi sitten varmaan lähteä poikaskaupoille jostain yksinäiselle kaveria hommaamaan. Tuskin noista kanoista ja kalkkunoista sille seuraa on.
-
Mirja V
Kyllä se on aika odotettavaa, että 5 hanhenmunasta vain 1 lähtee kehittymään. Siksi en hautoisi alle 8 munaa koneessa ja silti voi olla, ettei tule ainoatakaan poikasta, kiitos huonon tuurin ja Fortumin (jo kaksi koneellista pilalla tänä keväänä). Munien kuljetus ja siirtely postituksesta puhumattakaan varmasti myös heikentää tulosta. Varsinkin on itsellä ollut ongelmia näiden kevätmunien kanssa. Kesämunien kanssa onnistuu sitten paremmin, mutta poikasista ei ole kovin moni kiinnostunut enää heinä-elo-syyskuussa, kun ne pitäisi saada alkukesästä sinne lampeen. Kesämunien kanssa taas tuo kerääminen teettää ongelmaa, kun varikset käyvät nappaamassa hanhien munat, jos ei ole nopea.
Olen päätynyt kuoriutuvien poikasten kanssa sellaiseen systeemiin, että jos vuorokauden (24 h) kuluessa reiän syntymisestä, poikanen ei tule ulos, niin alan vasta sitten hyvin varovasti suurentamaan säröjä reiän ympärillä. Autan poikasta kuoriutumaan pikkuhiljaa ja käytän siihen useamman tunnin. Yleensä poikanen kuitenkin tekee sen loppupyrähdyksen aivan itse jossain vaiheessa ja sitten saa jäädä vielä kuivumaan koneeseen toisten munien päälle useammaksi tunniksi niin, että on ihan kuiva ja pörröinen. Hanhenpojat eivät kyllä ole ihan niin herkkiä viileälle kuin kananpojat, mutta ovat silti vielä useamman päivän lämpölampun alla. Äänestä sen kuulee onko poikanen tyytyväinen vai kylmissään. Ja ensimmäiseksi ruoaksi ovat tykänneet syödä saksilla pieneksi pilkottua salaattia ja voikukanlehteä.
Olen päätynyt kuoriutuvien poikasten kanssa sellaiseen systeemiin, että jos vuorokauden (24 h) kuluessa reiän syntymisestä, poikanen ei tule ulos, niin alan vasta sitten hyvin varovasti suurentamaan säröjä reiän ympärillä. Autan poikasta kuoriutumaan pikkuhiljaa ja käytän siihen useamman tunnin. Yleensä poikanen kuitenkin tekee sen loppupyrähdyksen aivan itse jossain vaiheessa ja sitten saa jäädä vielä kuivumaan koneeseen toisten munien päälle useammaksi tunniksi niin, että on ihan kuiva ja pörröinen. Hanhenpojat eivät kyllä ole ihan niin herkkiä viileälle kuin kananpojat, mutta ovat silti vielä useamman päivän lämpölampun alla. Äänestä sen kuulee onko poikanen tyytyväinen vai kylmissään. Ja ensimmäiseksi ruoaksi ovat tykänneet syödä saksilla pieneksi pilkottua salaattia ja voikukanlehteä.