Mä pelkäänkin, että se on yhtä pöljä kuin aikoinaan lapsuuteni Keisari-kalkku. Keisun Klaara-rouva makasi kyllä yhtenään lättynä, mutta herralla oli niin kiire pöyhistellä ja esitellä itseään, ettei ehtinyt/ tajunnut rouvaansa polkea... Tänään sitten Petskin kävi sovittamassa Hiljalle kalkkutakkia (polkemistakki) ja Kurko-perskeles hyppäs kimppuun takaapäin! Petskin nappasi ukkoja kainaloon ja siinä olivat hyvinkin sovinnollisia, etten sanoisi säikkyjä, mutta heti kun selän käänsi alkoi uhittelu taas
Onko muilla millaisia kokemuksia vihaisista kalkuista, hyökkivätkö vain vieraita päin ja mikä voisi auttaa? Hertta ei uhkaile niin paljoa kuin Kurko, joka pääukkona muutenkin uhkuu testoa. Enkä aio pataan laittaa vaikka alkaisivat munkin silmille hyppiä, mutta kiva olis jos niitä jollain konstilla sais ruotuun.
En kyllä tiedä mitään äksyistä kalkkunoista. Tässä meidän kalkkuperhe istäntä mustakalkkuna ja rouvat villikalkkunoita. Hyvin sopuisaa porukkaa. Ukko pullistelee ja esittelee isteään rouvilleen hyvin innokkaasti. Ruskeaa akkaa se ainakin polkee, mutta valkoista en ole koskaan nähnyt sen polkevan. Ikinä ei ole kukaan uhitellut ihmisille eikä toisilleenkaan.
Pakko laittaa kuva heidän jälkeläisistään. Hauskasti niillä on mustakalkkunan kuviointi, mutta ruskehtava sävy rinnassa.
5vrk vanhat tipuset
Onpas "karvainen" naama ruskealla rouvalla! Hauska!
Jospa se vaan on tää kevät kun herrojen pinnaa kiristää, ehkä puolustavat nyt reviiriään vierailta. Aamulla kun kävin kanalassa kumpikin tuli taas ihan liki ja ystävällisesti nyppi vaatteita ja antoi halailla. Mut osaanpa nyt olla varuillaan vieraiden kanssa...
Ei vieläkään ole löytynyt Se oli sitten neljäs kana jonka polki kuoliaaksi . Johtuisiko siitä, että ei ole saanut elää lajinsa kanssa elämäänsä, vaan on liiaksi tottunut kanoihin ja pitää niitä sitten kumppaneinaan.
Hakusessa siis edelleen kaveri tuolla meidän kalkkunalle, otetaan huomioon kaikki mahdolliset... jos joku vaan tarjoaisi
Mulla kyllä olis noita kalkkutipuja, mutta ei niistä vielä pitkään aikaan ole iloa ukolle. Vanhin on vasta kuukauden vanha. Kyllä minäkin suosittelisin pistämään kalkun erilleen, sehän polkee kuoliaaks kaikki sun kanat.
juu, yöt on nykyään eritiloissa, mutta näin päivisin yhdessä. Mutta ei varmaan voi enää päivisinkään pitää Lampaiden kanssa yritin myös, mutta siellä oli tosi yksinäinen, en sitten tiedä olisiko myös ukko kaveri hyvä tuolle? Tai vaikka vähän nuorempikin kalkkunaseura?
AnetteMilli kirjoitti: Mutta ei varmaan voi enää päivisinkään pitää
Huoh, juu...ei voi! Pilkkopimeät yöt ehkä voisikin pitää samassa kanojen kanssa, kun silloin kalkkukin nukkuu, mutta päivän valossa viriili kalkkunakukko polkee mitä vaan kiinni saa, jos ei ole omanlaista seuraa. Ja nyt alkaa olla yötkin niin lyhyitä ja valoisia, että eipä tuossa juuri vaihtoehtoja ole...ensiapuna: erota kanoista heti.
Huh, onpas paha tilanne! Mulla on onneks ihme tuhkamunia kai noi mun ukot, kovasti ne kyllä pöyhistelee ja esiintyy mutta eivät yritä polkea. Tai sitten mä en oo vaan nähnyt tapahtumaa. Kanat on ainakin elossa, mut eipä tullut mieleen että tuollainenkin riski on olemassa jos pitää kanoja ja kalkkuja samoissa tiloissa... On noilla kyllä kaks morsiantakin, joten tuskin ovat ensimmäisenä kanojen kimpussa jos kevät yllättäen halut herättääkin.
Tietääkö muuten kukaan, onko vaaraa että jättikukko polkaisee kääpiökanan hengiltä? Meidän jättikotsi-Viikingillä ja Anna-millellä on suhteenpoikasta, Anna oikeen kyykistyy Viikkarin eteen. Tähän asti oon vaan naureskellut kun pieni kana jää nätisti ison kukon jalkojen väliin turvaan, mutta onko tossakin riskinä?
Onnea Vari kalkun munasta
Miteis teillä muilla, munivatko kalkut pesiin? Meillä nuo akat aluksi munivat minne sattuu pitkin kalkkulaa. Viimesen parin viikon aikana nuo ovat alkaneet munia orrelta. Sieltä vaan läväytetään muna alas alapuolella olevalle pöydälle. Eiväthän ne munat tietenkään ehjänä säily. Onneksi olen aiemmin saanut kerättyä munia koneeseen. Eilen laitoin viimeiset 16 munaa hautumaan, saas nyt nähdä kuinka paljon tipuja näistä tulee. Ensimmäissä munissa oli siitosprosentti vain 10-30. Toivottavasti nyt tulos vähän paranisi, kun kalkut ovat saaneet ikiää ja ukkokin vissiin osaa jo polkea.
Akka muni kyllä pesään(puinen laatikko lattialla) mutta saan olla ilonen et sain sen ehjänä. Ukko seiso sen vieressä ja koko muna putkahti varmaan säikähdyksestä kun yks vuohista karkas kanojen ja kalkkujen puolelle...
Akka tuli tänään yllättäen kesysti seurusteleen mun kanssa kun kävin kanalassa töiden jälkeen Se on tähän asti ollu vetäytyvä ja hiukan ujo tai arka. Nyt täysin peloton mua kohtaan ja anto ihan nätisti silittää Juteltiin äidin kasn ja tultiin siihen tulokseen et se yritti kysellä, mihin piilotin sen vauvan
Ukko ei uskalla lähestyä mua, kun toi hopeeorpington käy sen päälle jos se tulee liian lähelle mua. Mustasukkasuutta? Muuten vaikuttas ihan lempeeltä ja kivalta Akasta huolehtivainen
En oo edellisen yölöydön jälkeen löytäny yhtään kalkkunan munia pesästä tai muualta, ja pelkään et joku ahmatti vetää ne napaansa päivän aikana. Ajattelin kuitenkin kysyä täältä etten turhaan eti munia joka päivä jos kestääkin kauemmin toi muninnan väli kun kanoilla.