pöylyämätön pehku?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Iloisten Munatalo

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on ollut nyt turve pohjalla, olkea, kutteria ja heinää, kuivia lehtiä haravoituna syksyllä, turvetta, olkea kutteria .... jne, kerroksittain varmaan n. 40 cm paksuudelta tällä hetkellä, jonkin verran pölisee mutta ei mitenkään haitaksi asti. Kastelin alkuun, mutta kun kosteus huiteli HI-lukemissa koko ajan lopetin kastelun ja nyt se on pysynyt 85% luokassa, tuuletusräppänä manuaalisesti on on / off sään mukaan ja lämpötila pysytellyt 10○C paikkeilla yhdellä öljytäytteisellä patterilla joka minimillä. Kanat voivat hyvin ja kylpevät sekä kylpylaatikossaan että pehkussa suoraan.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä on turpeen ja purun seos, ja turve pölyää NIIIIIIN pirusti :smt013 seinät, tasot, hyllyt ja kaikki on hienonhienon turvepölyn peitossa.... meinaa henki loppua täälläkin kun kuopivat. palaan kanalassa takas puruun... ankkalassa turve+puru pelaa hyvin kun lutraavat vedellä.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mä kans luovuin turpeesta puruja oon laittanu ja niin ei oo tarttenu kakoo henkesä uhalla siel touhuta.
Carla

Viesti Kirjoittaja Carla »

Meillä on turvetta ja kutteria sekaisin. Kanat itse levittäneet olkia päällimmäisen kerroksen sekaan. Kylpevät ihan mielellään pehkuissa. Nyt oli vaan ainakin meidän Agrista jonkin aikaa kutterinpurut loppu, eli pitää pärjätä turpeella.
Kaikista suunnitelmista huolimatta päädyin kuitenkin unohtamaan kestopehkun ainakin tältä talvelta, alkutalven kosteusprosentit huitelivat sen verran korkealla.
Kääntelen orsien alta turvetta lähes päivittäin (kakat piiloon), tyhjennän orsien alusen kokonaan parin viikon välein ja täytän sen keskemmällä olevalla puhtaammalla aineksella. Sitten lisäilen sinne "puhtaammalle" puolelle lisää turvetta/purua ja meillä pysynyt ainakin omien aistien varaisesti hyvänä ilmanlaatu. Tuskinpa ammoniakkia liikaa tällälailla kerääntyy, mittaria ei ole.

Pölyä meillä nousee pehkusta myös jonkin verran riippuen turpeen ja kutterin suhteesta. Mitä enemmän kutteria suhteessa turpeeseen, sitä vähemmän tummaa pölyä, tietysti. Mutta ei ole pölyn määrä mitenkään henkeen ottanut, niistänyt sitä olen kyllä melkolailla "siivouspäivinä".

Lämmityksenä meillä toimii kaksi putkilämmitintä, toinen ikkunaseinällä ja toinen oviseinällä. Toisen olen sammuttanut yöksi ---> aamuisin lämpö on laskenut asteen pari, alhaisimmillaan ollut 7 astetta. Ilmanvaihtoputki katossa ja tuloilmaräppänä ovessa. Tuloilma tulee "kylmästä eteisestä".

Tää on meillä siis ensimmäinen talvi kanalassa ja vielä ollut tosi leutokin. Saa nähdä, että tuleeko "kunnon" pakkasia missään vaiheessa ja mitä sitten tapahtuu, mutta nää leudot kelit sopii mulle ihan hyvin! :smt001
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Jouduin hakea pari paalia turvetta k-maataloudesta lampaita varten.. Nostin sitä paalia, niin se oli aivan jää kalikka. Se turve(seassa hieman purua) on nyt "kehitetty" niin ettei muka pölise ollenkaan (ja siksi jäätyy talvella, eli kosteaa..) Jännä nähdä mitä tavaraa tämä nyt sitten loppuviimein on, kun tuon paalin saan ensin sulaksi :smt012 Aika kallistakin mielestäni oli.. vajaa 10euroa 180litraa..
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mä pidän kuivikkeena turvetta ja pellavaa sekoitettuna ja siihen päälle pieni kerros olkea. Ei pölyä kovin paljon ja pysyy hyvin tosi hajuttomana. En ole kastellut mitenkään tuota patjaa. Pellava tuo mukavasti vaaleaa ja vähentää pölyämistä ja ei näytä niin tummalta. Tällä jatkan. Ennen käytin purua, mutta se pölisi minusta enemmän kuin tämä yhdistelmä.
hannasuoma

Kanalan pöly.

Viesti Kirjoittaja hannasuoma »

En oikein tiedä mihin tää aihe ois pitänyt laittaa, joten laitoin tänne...
Onko kenelläkään käytössä jotain ilmanpuhdistinta tms. joka keräisi pölyn kanalasta. Meidän kanala on tallissa ja sitä pölyä riittää. Hevosille ei ole pölystä vaaraa, kun hepat on pihatossa, mutta muuten haluaisin tallista "vähempipölyisen". Auttaisko kanapehkun kostutus? Tuntuu vaan tyhmältä kastella kuiviketta! Onko olemassa ilmanpuhdistimia jotka keräisi pölyn tehokkaasti. Periaatteessa tallissa on huippuimuri, mutta nyt kun hevoset ei ole tallissa se jäähdyttää tallia liikaa. Kanakarsina on noin 15 neliötä ja yhteensä tallissa on neliöitä varmaan 50.
Tazzie

Re: Kanalan pöly.

Viesti Kirjoittaja Tazzie »

Morjes,

sama homma mullakin. Pieni kanala jossa on kutteripohjustus, pölyn määrä on valtava vaikka miten yrittäisi puhdistaa. Kaippa tuo kanojen kylpeminen edesauttaa pölyn leijumista jokaiseen paikkaan. Itte en kans lähtisi kostuttelemaan, olisko sitten turve parempi vaihtoehto pölyn määrän alentamiseen :smt017
Tosin kutteria on helevetisti vielä jälellä.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun kokemuksen mukaan turve se vasta pölyää. Ainakin nenän sai niistää puhtaaks ennen kun oli pelkkä turve. Pellava ei pölynny, mut on kalliimpaa. Mul kun on kestopehku niin se saa olla kosteeta alta. Päällimmäisenä on nyt heinää.
miemsl

Viesti Kirjoittaja miemsl »

Mulla on Elixair 400 ilmanpuhdistin kanalassa, toimii ja kerää leijuvan pölyn hienosti, esisuodatin pitää putsata ainakin viikoittain ja sähkökennon pesen kerran kuussa.
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Kutteripuru ja turve taitaa olla noita eniten pöllyäviä kuivikkeita. Lisääppä jotain karkeampaa kuiviketta reilusti pehkuun. Lämmityshaketta, olkea, heinää, Lehtiä ym. Pöly vähentyy näillä kummasti. Pelkkä puru on tosi hankala tuon pölyn vuoksi.
hannasuoma

Viesti Kirjoittaja hannasuoma »

Elixair 400 hinta näyttää olevan melkein 800 euroa!!! Oisko kenelläkään mitää halpaa ja hyvää ilmanpuhdistinta? Taidanpa kokeilla tuota karkeampaa pehkua... Voi muuten tulla sanomista tästä "melkein ilmaisesta" harrastuksesta. :smt002
Tazzie

Viesti Kirjoittaja Tazzie »

anssiu kirjoitti:Kutteripuru ja turve taitaa olla noita eniten pöllyäviä kuivikkeita. Lisääppä jotain karkeampaa kuiviketta reilusti pehkuun. Lämmityshaketta, olkea, heinää, Lehtiä ym. Pöly vähentyy näillä kummasti. Pelkkä puru on tosi hankala tuon pölyn vuoksi.
Hyvä vinkki, pitääki hommata heinää ja olkea ja kokeilla.
miemsl

Viesti Kirjoittaja miemsl »

Kanalan kosteudessa ja lämmössä heinä homehtuu tosi nopeasti. Olki taas ei homehdu, koska siinä ei ole helposti homeiden käyttöön irtoavaa sokeria samassa määrin kuin heinässä.

Tuo Elixair palveli vuosikausia olohuoneessa, mutta muutama vuosi sitten jäi tarpeettomaksi ja alennettiin kanalaan. Toisaalta kovin huonosti tehty laite ei kanalan oloissa toimi kovin pitkään, eli hinta saattaa kuitenkin olla pitkän päälle edullinen.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Se on totta, että Elixair on varmasti aika luotettava vehje jopa kanalan olosuhteissa. Joskus noita näkee edullisesti kirppareilla (huutonet myös)...
Vastaa Viestiin