pöylyämätön pehku?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kaakatin

pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Nyt pikkuisen v.tuttaa, mulla on alkanut tuo kanalan kutterinpurun pöly käymään keuhkoihin. En ole astmaatikko enkä oikeastaan allerginenkaan millekään, mutta tuon pölyn kanssa alkaa olla jo aika vaikeeta. Tänään menin jo tukkoon kun istuskelin tipujen karsinan laidalla 10 minuuttia, emo siinä kuopi puruja ja esitteli tipuilleen ruokaa.
Onko kenelläkään ehdotuksia, mitä vois käyttää kutterin sijaan? Heinä taitaa olla vielä pölyävämpää. Vai pitäisikö vain yrittää lisätä kosteutta kanalaan? Jotain tarttis tehdä, ettei tartis kanoista kokonaan luopua.
reetta

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja reetta »

minusta kuiviketurve on ollut hyvä ratkaisu. ensin en tosin älynnyt kastella sitä, ja silloin sekin pölyää, mutta kun turvepehkun kastelee lämpimällä vedellä kerran parissa viikossa, ei se pölyä paljon ollenkaan. käytän puutarhakastelukannua kasteluun, viiden neliön kanalan pehkuun menee kerralla n.3 kannullista. samalla käännän pehkun talikolla että kosteus imeytyy tasaisesti ja kakat sekoittuvat pehkun sekaan. kostean turvepehkun miinuspuoli kirjaimellisesti kovilla pakkasilla on, että se menee jäähän (varsinkin jos on betonilattia ja falskaavat nurkat..)
Suvianne

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minustakin sellanen sopivan kostea pehku on hyvä.
Meillä ei pölyä ollenkaan. Joskus minulle sanottiin, että jos ei pölyä on kanala liian kostea.
Mutta minä pidän ennemmin sopivan kostean ei märän.

Ehdottomasti suosittelen tätä palavaa pohjaa. En ennen osannut arvostaa vaan lämmittelin kiukaalla kanalaa kovilla pakkasilla.
Nyt minulla on palava kestopehku ja sen kääntely on ilo! Ja kanala oli lämmin jopa 25 asteen pakkasissa!

Kesällä perustan sen kaikkiean taiteiden sääntöjen mukaan uudelleen.
Jaffa

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Jaffa »

Turvetta suosittelen minäkin, pystyn jopa olemaan kanalassa. Purujen kanssa on henki tosi ahtaalla.

Onko kukaan kokeillut pellavakuiviketta? Mainostetaan kustannustehokkaaksi ja lähes pölyämättömäksi. Voi kuulemma sellaisenaan viedä lopuksi pellolle. Kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta.
Xaus

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Kuinka usein kääntelette pehkua? Mä kääntelen luvattoman harvoin, kun tuntuu, ettei sille ole tarvetta. :smt017 Nuo kanat kyllä kuopsuttelevat siellä paljon. Nyt vaan huomasin taas vähän ammoniakin hajua, vaikka just lisäsin 1,5 paalia turvetta ja se hävisi päivässä muun pehkun sekaan. Taidankin kohta mennä kääntelemään, kun saan tytön nukkumaan.
Suvianne

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla oli se ammoniakin haju silloin pahin kun pehku alkoi palamaan. Kääntelin sitten joka päivä ja pinnalle levitin jotain ja lisäsin tuuletusta.
Mutta nyt kun pehku on pahimman palanu niin ammoniakki katosi kokonaan.
Siksi kääntelen oikeastaan päivittäin. Päättelin, että sievä ja hidas palaminen pitää ammoniakin lemun poissa entä että yhtäkkiä alkaa se sotku ja lanta palamaan.
Ei ehkä se ite palaminen aiheuta sitä hajua, mutta jos on paljon lantaa, niin se lämpö haihduttaa sitä ammoniakkia.

Siis siksi yritän sekoitella pehkua, että lanta palaisi kokoajan eikä jäisi sinne hajuahaittoja tekemään.
max3

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mun pitää kans taas puuttua tähänkin. Mulla on kutteri kuivikkeena pikkueläimillä ja pahna isommilla. Mä en tykkää turpeesta, koska mä menen tukkoon siitä, jos se pölyää vähänkin ja lisäksi se on ikävän sotkuista ja tekee pienistä tiloista pimeän näköisen.
Mut entäs ihan sahanpuru, jopa sellainen jota on säilytetty jossain ulkotiloissa, et olis jo valmiiksi hiukan kosteaa?
kukkokiekuu

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Kaikki pölyää ei voi mitään, joka paikassa on hienoa pölyä.kaikkea mahdollista ja mahdotonta on kokeiltu.Nenästä sää kröhiä mustaa mönjää joka käyntikerta, niin se vaan on. :smt012 Ehdottomasti pahin on olki, ja sitten puru, ja paras on purun ja turpeen sekoitus.Kylpyaltaassa turve ja tuhka on pop. :smt002
Suvianne

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No entä se kastelu?
Pelottaako se kokki vai miksi sitä ei vois vähän kastella?

Vai onko teillä sillai, että pehku vaihetaan kokoajan ja se siksi on aina tuoretta ja kuivaa?

Minusta tuo kestopehku on paras. Palavana tai ei.

Meillä ei pölyä kuin kylpynurkka muuten täysin pölytöntä.
Suwitsu

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Me vaihdettiin puru turpeeseen ja mun mielestä paljon parempaa! Ei kyllä pölise ja hajutkin on mielestäni sitonut paremmin. Ainut miinus tuossa ón se, että suttaa kyllä jonkin verran.
jamppa

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllä ihan tavallinen sahanpurukin pölisee..
Mutta jos sitä kosteutta hieman nostaa niin silloin pölyäminen vähenee! Ei tietenkään liiaksi kannata kosteutta nostaa, mutta sillai et pölytys loppuu/vähenee.
Ja jos uutta kuiviketta lisää jatkuvasti ja lintuja on vähän niin se kuivuu väkisinkin ja alkaa pölisemään.
Suvianne

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla siis se ite pehku on kaikkea sekaisin ja lantapöydälle lisäilen ihan sahalta haettua sahanpurua.
Turvetta haen kun vien pulloja kauppaan. Se on sellanen hemmottelu.
Viimeksi nakkasin koko paketin keskelle kanalaa ja siitä ne sen levitteli viikossa.
kaakatin

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mulla pehku on pääasiassa kutterinpurua jota lisään tarpeen mukaan, en siis vaihda pehkua. Välillä heitän kanoille kasan kuivia lehtiä, jota ne suuresti rakastavat. Pehku ei pala, mutta palamattomuus johtunee kuivuudesta ja vähistä kanoista.
Ehkä nyt alkuun kokeilen ihan vain kostutella tuota pehkua jos olot vähän inhimillistyisivät. Onneksi kohta tulee kesä ja kanat pääsee ulos. :smt044
Minkälaista turvetta olette käyttäneet? Saako maatalouskaupasta erikseen turvetta elukoille? Ei kai ihan kasvuturvetta kannata käyttää, vai voiko? :smt017
Xaus

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Agrista saa Vapon kuiviketurvetta. Taitaa maksaa vajaan kympin/paali.
kukkokiekuu

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Xaus kirjoitti:Agrista saa Vapon kuiviketurvetta. Taitaa maksaa vajaan kympin/paali.
Samaa käytän,on vaan niin tiukkaan topattua tavaraa,maksaa muistaakseni n.8-10 ekuu,Itämaidon paikallinen myymälä.Ostan sieltä kutterinpurunkin, samaa hintaluokkaa kuin turvekin, ja samanlainen pökäle.
Vastaa Viestiin