Viiriäisistä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
piiparinen

Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

edelleen sarjassamme piiparisen fiksut kysymykset...silmään osui tuo kalifornian tupsuviiriäinen..
elikkäs ihan kaikkea saa infoa näistä otuksista laitella, jos jollakulla tietoa vaan on :smt001
asia ei ole tämän hetken juttu..ei mitenkään kiireinen...kiva olisi silti tietoa saada.
max3

Re: Viiriäisistä

Viesti Kirjoittaja max3 »

Ihania lintuja, kesyyntyvät suht helposti, lentävät hyvin, istuvat välillä orrella ja munivat suloisia munia (kauniimpia kuin japskit).
piiparinen

kiitos max3 arvelinkin että vastaisit jotain, kun näin joskus galleriassas moisia otuksia :smt001
jos kehtaat niin voisitko laittaa minkälaisen häkkiviritys/terraario systeemi olis ko linnuille paras ja yleensä vähän niiden hoidosta..anteeks jos kyselen, mutta ei mitään käsitystä ole myöskään viiriäisistä meikäläisellä :oops:
olen aika paljon lukenu täältä...ja vähän kiinnostus laantui kun luin noista muista viiriäisitä et tyyliin sinkoileevat päättömänä ja ovat arkoja ja muutenkin eivät oikein lemmikki ainekselta vaikuttaneet...voi tietty olla vaan et tuli sellainen käsitys niistä, kuten sanoin ei ole henk.koht kokemusta lainkaan.
ja sit vielä..et jos nyt sattuis kiinnostus kasvamaan..onko sinulta mahdollisuus ostaa tulevaisuudessa poikasia? :smt047
luin jostain et ovat parilintuja...tai siis tarkoittaako et yks kana ja kukko voi vaan olla samassa häkissä..
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Tupsuille tosiaan korkea häkki (meillä n.150cm), jossa pohjalla piiloja ja ylöspäin orsia. Meillä noi tupsut pääsevät myös päivittäin lentelemään navetassa.
Mä lasken, et lintu on kesy, kun sen saa häkistä kädelle ja on siinä tyytyväisenä ja se toteutuu kyllä mun kaikkien viiriäisten kanssa. Yhtälailla tupsut, japskit ja siniviirut sinkoilee meillä, jos joku vieras menee häkin viereen. :smt002

Meillä tupsut syö undujen ja parakiittien siemensekoituksista miksattua ruokaa, joka sisältää myös vitamiineja, munavoimaruokaa, jauhomatoja ja sirkkoja. Vapaasti ne pääsevät myös hakemaan kalkkia ja päivittäin saavat myös tuoreruokaa, joista ihan tavallinen salaatti on suosikkia. Häkissä on myös hirssintähkiä ja undujen siementikkuja huviksi. (ei ne ole yhtään lellittyjä :-" )

Äänimaailma tupsuilla on kans ihan omansa. Naksutusta kuuluu, jos varoittavat jostain ja toisiaan huutelevat sellaisella u-u-uu, u-u-uu, u-u-uu -kutsulla. Tavallinen ääntely on sit sellaista viheltelyä.

Tosiaan pariskuntana elelevät (mitä nyt meillä välillä koittavat tehdä tuttavuutta japskien kanssa naapurihäkkiin) ja poikasia tekis mieli hautoa, mut tässä se ongelma, et laillisesti Suomeen on kai tuotu vain näiden mun tupsujen vanhemmat, joten erisukuisuutta on mahdoton toteuttaa. :smt017 Jos jollain on tiettävästi erisukuisia, niin sopii ilmoittautua tähän väliin! :smt001
piiparinen

no höh...taitaa sit kariutua koko homma siihen... :smt012
mites itse sit meinasit niitä lisätä vai et ollenkaan... :smt017 ?
ei niitä sit varmaan ole toiveissa saada mistään...noh, ajatuksena vaan kävi et olis voinu niitä kokeilla..
mutta se käyttäjä ei ilmeisesti enää täällä ole muniksessa mistä olet nuo omas hommannu...vai olenko väärin käsittäny..se on paljon mahdollista :smt001
tracopan

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Heippa

Kyllä mä täällä olen,on mulla muutamia pereja jäljellä,voithan kokeilla saat sen parin.On hienoa lukea kun hoito-ohjeet on noin hyvin käytössä.
Voithan käydä katsomassa (yotupe heli424) siellä on videon pätkää näistä.On mulla yli 10 fasaanilajia takuulla siskoja-veljiä.

Terv: Heli 040-7387032
Vastaa Viestiin