Itselläni on Rusinalta ostetut siiviiriäis kana ja kukko. Kukko on ollut niin miesviettinen, että kanan olen ottanut välillä jäähylle, että saa edes syödä ja juoda. Sitten ajattelin myös kokeilla tätä luomuhaudontaa. Kana tiputteli munia minne sattuu ja keräsin niitä kasaan. Jompi kumpi, kukko tai kana, kuitenkin levitteli ne aina ympäri häkkiä. Kun häkissä oli kolme munaa, siirsin kanan ja ne kolme munaa omaan häkkiinsä, koska kukko ei anna kanan olla hetkeäkään paikallaa

Hyvin sopeutuivat. Ovat samassa huoneessa, mutta vierekkäisissä häkeissä. Eivät näe toisiaan, mutta juttelevat. Kukolle ekat 2 päivää oli ehkä hankalia, mutta nyt tottunut. Siitä on tullut seurallinen minun suhteen.
No kana niiden kolmen kukon kanssa tehdyn munan lisäksi teki vielä 7 munaa lisää ja sitten se alkoi kuin alkoikin hautomaan, kun sai rauhassa olla.
Tänään haudonnan aloituksesta on 19vrk. Aamulla, kun menin linnuille laittamaan valot, kuului munien sisältä piipitystä, kana paineli nopeaa takaisin munien luo

Klo 16.00 oli ainakin yhdessä tai kahdessa munassa jotain jälkiä ja klo 18.30 näin yhdet tyhjät munan kuoret ja jokin pieni vilahti emon helmoissa

Olen niin ylpeä Tirpasta, kun on niin ihana emo
Voiko olettaa, että vain ne kolme munaa, jotka kana teki kukon kanssa ovat hedelmöittyneet vai hedelmöittyykö vielä seuraavina päivinä tulleet? Tietäisin, että odottaakko kolmea tipua enempää?
Toinen juttu sitten, että mulla on nyt 1,5viikkoiset näiden saman kanan ja kukon jälkeläiset keskenään, koska ovat koneella haudotut. Alunperin ajattelin, että laitan ne parin kolmen viikon ikäisinä äitinsä kanssa kasvamaan, mutta kun sillä nyt uudet vauvat. Joten uskaltaako nuita "junnuja" laittaa yksinäisen isänsä kanssa samaan häkkiin? Häkin koko 120cm x 50cm. Eli siellä olis sit kukko ja 4 junnua. Pitäs nuo junnut saada kohta kasvatus muovilootasta tilavampaa ja kun mulla vain kaksi häkkiä...
Rusina kun tässä on kans kirjoitellut, niin kysyisinkin sinulta, että ovatko nämä mun kukko ja kana koneella haudotut vaiko luomuna? Toit siis muistaakseni toukokuussa Ouluun sairaalan pihalle kaverilleni kukon ja kanan, joka toimitti ne minulle perille